19402
۱۴ تیر ۱۳۹۶
یادداشت اختصاصی پگاه میرجعفری برای خبرگزاری کودک و نوجوان؛

همه چیز درباره تغذیه کودکان اوتیسم

ثابت شده است که اگر یک رژیم غذایی صحیح برای این بیماران اجرا گردد تاثیر بسیاری در جلوگیری از پیشرفت بیماری خواهد داشت.

به کودک پرس ، پگاه میرجعفری کارشناس تغذیه و داوطلب انجمن اوتیسم در یادداشت اختصاصی برای کودک پرس موارد مربوط به تغذیه کودکان اوتیسم را به صورت کامل تشریح کرد.

 

توجه به آمار روز افزون این بیماری، حدود 50 سال قبل در آمریکا تحقیقات غذایی بر روی کودکان اوتیسمی آغاز گردید. و رابطه  بین رژیم غذایی  و اوتیسم برای  اولین بار کشف شد. ثابت شده است که اگر یک رژیم غذایی صحیح برای این بیماران اجرا گردد تاثیر بسیاری در جلوگیری از پیشرفت بیماری خواهد داشت. نکته ای که در این تحقیقات مشخص گردید این بود که هیچ برنامه غذایی  یکسانی  را نمی توان برای تمام این کودکان اجرا نمود و باید نوع حساسیت های غذایی هر یک به طور جداگانه تست و آزمایش شود تا بهترین نتیجه برای آن گرفته شود.

نقش تغذيه در اوتیسم:
کودک باید یک رژیم متعادل داشته باشد و به مقدار کافی انرژی و مواد مغذی دریافت کند. به طور کلی غذای کودک دارای اختلال اتیسم باید به شکل طبیعی آن نزدیک باشد و غذا باید تازه باشد.

غذاهای کنسرو شده، تمامی غذاهای آماده یا فرآوری شده، فریز شده
طعم دهنده ها، موادغذایی که دارای افزودنی‌ها و نگهدارنده‌ها هستند
شیرین کننده‌های مصنوعی (ساخارین ,اسپارتام و …)
قند و شکر، شکلات سموم محیطی، مواد غذایی سمی، اسیدهای چرب امگا – 3، حذف مواد غذایی آلرژی زا(گلوتن و کازئین )، تقویت سیتم ایمنی، دریافت کافی ریز مغذی ها، سموم محیطی، مواد غذایی سمی سرب و جیوه و کادمیوم، مواد غذایی دریایی، مواد غذایی کنسرو شده

اسیدهای چرب امگا – 3:
مقدار اسیدهای چرب امگا-3  در خون کودکان دارای اتیسم پایین‌تر از دیگر کودکان می‌باشد.
اسیدهای چرب امگا-3 در ماهی و روغن ماهی یافت می‌شوند و این اسیدهای چرب ریسک بیماری‌های عصبی- روانی را در بزرگسالان را نیز کاهش می‌دهند.
کودکان دارای اتیسم که با مکمل امگا-3 تحت درمان قرار گرفتند، والدینشان از بهبود سلامت کلی، الگوی خواب، بیش فعالی، توجه و مهارت‌های شناختی آن‌ها خبر دادند و اما مکانیسم علمی آن هنوز به طور کامل در  کودکان دارای اتیسم شناخته شده نیست.گردو , انواع ماهی و روغن ماهی ,بذر کتان
حذف مواد غذایی آلرژی زا(گلوتن و کازئین ) گلوتن(پروتئین موجود در گندم) کازئین(پروتئین موجود در شیر و لبنیات) یبوست و اسهال,نفخ، ریفلاکس
بسیاری از متخصصان معتقدند که رژیم غذایی بدون گلوتن و کازئین، ناراحتی‌های معدی- روده‌ای را کاهش می‌دهد و باعث بهبود در گوارش و بهبود در رفتار و تمرکز کودک می‌شود، چرا که این کودکان غالباً دارای ناراحتی‌های گوارشی بوده و در اکثر موارد از مشکلاتی چون یبوست، نفخ کردن و برگشت غذا رنج می‌برند و رفتارهای نابهنجار و بدرفتاری کودک تنها راه انتقال ناراحتی‌های او است.
این مواد باعث افزایش همان واکنش‌ها و سیگنال‌های مخرب شیمیایی در بدن شده و این سیگنال‌ها و تغییرات شیمیایی در بدن مسئول ناهنجاری‌های مغزی و رفتاری حاصله در کودکان دارای اتیسم می‌باشد.4. ویتامینB6:
در مطالعات مختلف تاثیر ویتامین B6 بر روی افراد اوتیسم  بررسی شده است و کمتر دارویی بوده است که تاکنون توانسته باشد.در طیف وسیع از کودکان دارای اختلال اوتیسم تاثیر گذاشته باشد و اثر ویتامینB6 در بهبود رفتار این کودکان ثابت شده است منابع طبیعی غذایی: کلم پیچ، حبوبات، گوشت، دل و جگر، کله پاچه، برنج قهوه ای ، آلو ، سبزیجات پربرگ سبز.
علائم کمبود: احتمال ضعف در کنترل عضلات، عصبی بودن، التهابات، اختلالات گوارشی، تحریک پذیری و تند مزاجی، افسردگی منیزیم: در مطالعات  ابتدایی حدود 40درصد از کودکان با مصرف منیزیم تغییر رفتار مثبت و عده کمی حساسیت ( شب ادراری – تحریک پدیری – حساسیت به صدا ) نشان دادند، رفتارهای همچون ، تحریکی کمتر – خشونت کمتر – تماس چشمی بهتر – سخنوری بهتر – علاقه بیشتر به اطراف و به طور کلی کودکان عادی تر شدن .
یکی از وظایف منیزیوم ایجاد پیام بین عصب و عضله است .
.

منابع غذایی خوب منیزیم عبارتند از :
دانه ها , آجیل، سبزیجات برگی شكل مثل كلم، اسفناج و … ، حبوبات مثل لوبیا و سویا و…

توصیه‌های تغذیه‌ای:
مصرف انواع گوشت ها (سفید و قرمز ) و همینطور تخم مرغ در رژیم غذایی این افراد توصیه می شود.
آب نیز  به شکل معدنی و تصفیه شده برای جلوگیری از یبوست به مقدار زیاد توصیه می‌شود. البته  همراه با لیمو و عسل بسیار  مفید است. توصیه میشود این کودکان از میوه‌ها و سبزی‌ها  به علت اینکه منبع خوب ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و دارای آنزیمی می‌باشند که مسئول سم‌زدایی در بدن است که کودکان دارای اختلال اتیسم فاقد آن می‌باشند مصرف شود.  همچنین مصرف انواع گوشت ها(سفید و قرمز ) و همینطور تخم مرغ در رزیم غذایی این افراد توصیه می شود . آب نیز  به شکل معدنی و تصفیه شده برای جلوگیری از یبوست به مقدار زیاد توصیه می‌شود. البته همراه با لیمو و عسل بسیار  مفید میباشد .ازدیگر مواد مغذی مفید در این گونه افراد مواد غذایی حاوی منیزیم می باشد که از جمله می توان به اسفناج، پنیر سویا (tofu)، بادام، کلم بروکلی، آرد جوی دو سر، عدس، تخم کدو و دانه آفتابگردان اشاره کرد.
رژیم غذایی گفته شده نسبتاً رژیم گرانی است و دسترسی به آن نیز سخت است و دنبال کردن آن نیز کمی مشکل می‌باشد چرا که بسیاری از غذاها باید در لیست غذاهای حذفی قرار بگیرد و اگر در تنظیم ان دقت کافی نشود  می‌تواند سبب یک تغذیه ناکافی و نامناسب در کودک شود؛ در نتیجه کودک باید همواره با مشورت پزشک و متخصص تغذیه از رژیم درمانی و ویتامین درمانی و مکمل درمانی خوبی برخوردار باشد و تمامی نیازهای تغذیه ای خود را از طریق مکمل‌های توصیه شده دریافت کند.
مواد غذایی ممنوع دربرای کودکان دارای اختلال اتیسم :
اجتناب از مصرف مواد غذایی حاوی گلوتن مانند  انواع نان، شیرینی، بیسکویت، کلوچه، پاستا و …و لبنیات شامل شیر، ماست، پنیر، بستنی و خامه باید حذف و یا محدود شده و یا از نوع بدون کازئین آن‌ها مصرف گردد. غذاهای حاوی شکر، فسفات و سایر مواد و غذاهای آماده، کنسروها، چاشنی‌ها، رنگ‌های مصنوعی، ادویه‌جات، فلفل قرمز، شکلات، شکر و هر آنچه دارای شکر و یا حتی شیرین کننده‌های مصنوعی و افزودنی‌ها و نگه‌دارنده‌ها می‌باشد، اشاره نمودو بهتر است شکر در هیچ شکلی مصرف نشود و به جای آن عسل جایگزین گردد.

لیست غذاهای ممنوعه در اوتیسم :
در ابتدای لیست گندم و محصولاتش شامل انواع نان ، بیسکویت ،ماکارانی ، کیک ، کلوچه ، و …
بعد شیر و محصولاتش  شامل شیر، ماست، بستنی، کشک و انواع  پنیر و ….

غذاهای دریافتی چگونه می توانند باعث تشدید و یا وخامت اتیسم شود؟
به طور کلی این فرضیه وجود دارد که اتیسم می تواند حاصل از بی نظمی موجود در سیستم ایمنی بدن باشد که به دنبال آن سیگنال های مخرب و واکنش های شیمیایی در بدن و در سلول های سفید خون ایجاد می شود واین فرضیه وجود دارد که کودکان دارای اختلال اتیسم به غذا های مخصوصی پاسخ منفی می دهند که عمدتا این غذا ها حاوی دو پروتین به نام (پروتین موجد در گندم) و کازین (پروتین موجود در شیر و لبنبات) بوده و این خود باعث افزایش همان ها و سیگنال های مخرب شیمیایی در بدن شده و این سیگنال ها و تغییرات شیمیایی در بدن مسول ناهنجاری های مغزی و رفتاری حاصله در کودکان دارای اختلال اتیسم می باشد. پس می توان نتیجه گرفت که نوع غذا ها در بهبود و یا وخامت بیماری موثر می باشد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار