193568
۰۱ بهمن ۱۳۹۷
۲۸ دی پایان یافت؛

دومین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان در قم چگونه گذشت

چند روز پیش دومین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان در قم بازگشایی شد که با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد و این نمایشگاه ۲۸ دی به کار خود پایان داد.

به گزارش کودک پرس ، دومین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان در قم که با حضور 110 ناشر از سراسر کشور و با عرضه 18 هزار عنوان کتاب 21 دیماه در این شهر آغاز به کار کرده بود، سرانجام در شامگاه 28 دیماه به کار خود پایان داد.

در این نمایشگاه که در سه طبقه‌ی تالار مرکزی شهر قم و در فضایی به مساحت ۱۵۰۰ مترمربع برپا شده بود، همچنین نشست‌های تخصصی متعددی در زمینه‌های مرتبط با تالیف و نشر کتاب‌های این حوزه توسط انجمن ناشران کودک و نوجوان استان قم، تشکیل شد. در دومین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان همچنین سه میلیارد ریال بُن خرید کتاب توزیع شد.

حمید خرمی دبیر اجرایی نمایشگاه و رئیس اتحادیه ناشران استان قم با یادآوری این نکته که در سال 91 با موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اولین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان برپا شد، گفت: امسال بعد از بررسی‌های انجام شده به سبب کمبود فضای فیزیکی و دیگر مسائل، شرایط به نحوی رقم خورد که نمایشگاه استانی به صورت تخصصی برگزار شود و این اتفاق در دی ماه امسال رخ داد.

خرمی ادامه داد: در 20 سال گذشته با احتساب 4 دوره نمایشگاه تخصصی دین، 14 دوره نمایشگاه استانی و 2 دوره نمایشگاه تخصصی کودک و نوجون، در مجموع 20 نمایشگاه کتاب در استان برگزار کرده‌ایم.

دبیر اجرایی دومین نمایشگاه تخصصی کودک و نوجوان به اهمیت برپایی این نمایشگاه به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی استان قم، همراهی همه دستگاه‌ها را لازم دانست و افزود: با وجود کم مهری‌ها برای این رویداد بزرگ، نمایشگاه به خوبی برگزار شد. ناشرهای کشوری حضور پیدا کردند و به نوعی نمایشگاه در سطح ملی برگزار شد. از نظر مکان هم چون برای اولین بار در تالار مرکزی شهر این نمایشگاه برگزار شد، استقبال خوبی از آن صورت گرفت. قطعاً اگر در مصلای قم یا مجتمع ناشران، این نمایشگاه برگزار می‌شد، شاهد استقبال گسترده‌تری بودیم.

گلایه از اداره آموزش و پرورش قم به دلیل همراهی نکردن با نمایشگاه
وی افزود: در ابتدا از اداره کل فرهنگ و ارشاد استان قم باید نام ببرم که متولی برگزاری نمایشگاه بود. از طرفی ما حمایت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران را داشتیم که بودجه نمایشگاه را تامین کرد. معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد هم بُن نمایشگاه را تقبل کرد؛ اما متاسفانه بجز سازمان فرهنگی شهرداری که در راه‌اندازی خانه کودک، ما را همراهی کرد، دستگاه‌های استان همکاری خوبی با ما نداشتند.

دبیر اجرایی دومین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان ادامه داد: ما توقع بیشتری از دستگاه‌های استان مخصوصاً اداره کل آموزش و پرورش داشتیم. مهمترین مخاطب این نمایشگاه، کودکان و نوجوانان بودند و این نهاد می‌توانست با توجه به پیگیری‌های مکرر ما بیشتر کمک کند. با توجه به این نکته‌ها، توقع داریم برای نمایشگاه دین که به دستور وزیر ارشاد دبیرخانه دائمی آن در استان قم دائر شده است، در آینده همکاری لازم را به عمل آورند.

 

شهرام خوش طالع نماینده انتشارات قدیانی، حضور بازدیدکنندگان را در نمایشگاه امسال، خوب و مثبت ارزیابی کرد و در ادامه به محصولات ارائه شده در غرفه قدیانی پرداخت.

حضور بازدیدکنندگان امیدوارکننده بود
خوش‌طالع گفت: برای دومین نمایشگاه تخصصی کودک و نوجوان استان قم بیش از ۱۲۰۰ عنوان کتاب در زمینه کودک و نوجوان با موضوعات مختلف و متنوعی از قبیل علمی، آموزشی، ادبی، دینی – مذهبی حضور پیدا کردیم و برای نخستین بار بیش از ۴۰ عنوان کتاب جدید ویژه این نمایشگاه رونمایی شد.

وی ادامه داد: ۱۵جلد کتاب «فسقلی» با موضوعات تربیتی برای بچه‌ها، ۱۷جلد کتاب «سواد مالی»، مجموعه آثار ایران باستان در موزه‌های مختلف دنیا، کتاب «گل جمال» رمانی از ترکمن صحرا و رمان «سرزمین خارج از نقشه» از جمله آثار شاخص غرفه قدیانی بود.

نماینده انتشارات قدیانی همچنین درباره کتاب جدید و حجیم این انتشاراتی با عنوان «سواد مالی» در راستای مدیریت درآمد و اقتصاد در خانواده، گفت: مجموعه «سواد مالی» یک کتاب گسترده است که در حال حاضر 17 جلد آن منتشر شده و ان شاءالله تا جلد 35 ادامه خواهد داشت. در این مجموعه از سن سه تا پنج سالگی به بچه‌ها مدیریت درآمد آموزش داده می‌شود. کودک و نوجوان از سنین پایین یاد می‌گیرند که چگونه جیب خودشان را مدیریت کنند. خوشبختانه برای اولین بار، این مجموعه در نمایشگاه کتاب قم عرضه شد.

خوش طالع به نمایندگی‌های این نشر در استان قم هم اشاره کرد و گفت: انتشارات ارمغان طوبی، بوستان کتاب و دنیای کتاب، نمایندگی‌های ما در استان قم هستند و در این دوره، علاوه بر تخفیف نمایشگاه، ۱۰درصد تخفیف ویژه نشر قدیانی هم در نظر گرفتیم که امیدواریم رضایت مخاطبین را جلب کرده باشیم.

بهاره نوروزی مسئول فروش غرفه افق به محاسن و معایب نمایشگاه کتاب اشاره کرد گفت: این نمایشگاه در وهله اول باعث ترویج کتابخوانی برای همه سنین به ویژه کودک و نوجوان می‌شود و این مهمترین نکته مثبت این دست از نمایشگاه‌ها است.

مردم قم تنور نمایشگاه را زنده نگه داشتند
وی افزود: اگر در بحث غرفه بندی، تبلیغات شهری، تبلیغات رسانه‌ای؛ اعم از تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی قوی‌تر عمل می‌شد، قطعاً با استقبال گسترده‌تری مواجه می‌شدیم؛ کما اینکه با این وجود مردم با اشتیاق از نمایشگاه استقبال کردند. لازم است از علاقه‌مندان به کتاب که در این اوضاع همچنان تنور این حوزه را گرم نگه داشته‌اند، تشکر و قدردانی کنم.

نوروزی به آثار عرضه شده در غرفه افق پرداخت و بیان کرد: غرفه افق در این نمایشگاه با همه محدودیت‌ها و مشکلات مالی با بیش از 50 عنوان کتاب و 4000 جلد کتاب حضور پیدا کرد. بیشترِ عنوان‌ها به صورت مجموعه کتاب عرضه شدند که برخی از آن‌ها 5 تا 6 جلدی اند. از این میان نزدیک به 15 عنوان رمان نوجوان چاپ 1397 در دسترس مخاطبین و علاقه مندان قرار گرفت.

وی گفت: برای همه رده‌های سنی از «الف» تا «ج» کتاب ارائه کردیم و همینطور چند عنوان از کتاب‌های رضا امیرخانی را که مورد استقبال جوانان است، به نمایشگاه آوردیم.

مسئول فروش غرفه افق در مورد کتاب‌هایی که بیشتر مورد استقبال قرار گرفت توضیح داد و گفت: «کتاب‌های 35 کیلو امیدواری»، «ته کلاس ردیف آخر صندلی آخر» و «دروازه مردگان» با استقبال بهتری مواجه شده‌اند.

بهاره نوروزی در پاسخ به اقبال مخاطبین از کتاب‌های ترجمه‌ای و تالیفی پاسخ داد: هر کدام از این کتاب‌ها به نسبت جذابیت و موضوعشان مورد اقبال واقع می‌شوند و مخاطب خودشان را دارند اما «دروازه مردگان» که یک اثر تالیفی است، در رقابت با کتاب‌های ترجمه‌ای توانست جایگاه خوبی را کسب کند.

سید علیرضا طباطبایی مسئول انتشارات جامعه القرآن الکریم هم در رابطه با محصولات ابتکاری این نشر گفت: از جمله محصولات ابتكاری ما پوستر آموزش نماز برای پسران و دختران است كه مراحل وضو گرفتن و نماز خواندن را به صورت صوتی توضیح می‌دهد.

عرضه محصولات فرهنگی با رویكرد واقعیت افزوده
مسئول انتشارات جامعه القرآن الكریم گفت: انتشارات جامعه القرآن الكریم در دو سال گذشته محصولاتش را با رویكرد مجازی و واقعیت افزوده تولید كرده و در سال 97 موفق شدیم 60 عنوان كتاب جدید برای كودكان منتشر كنیم.

سید علیرضا طباطبایی گفت: تبلت قرآنی آموزش جزء 30 قرآن كریم نیز از جمله محصولات ابتكاری این نشر است، كتابی با عنوان حیوانات قرآنی تولید كردیم كه به صورت واقعیت افزوده به معرفی این حیوانات می‌پردازد و آیات مربوط به آن به كودكان آموزش داده شده و داستان آن نیز بازگو می‌شود.

طباطبایی با اشاره به استقبال خانواده‌ها از محصولاتشان گفت: امیدواریم مسئولین از ما حمایت كنند و تولیدات ما را به هر نحو ممکن معرفی كنند تا بتوانیم در این عرصه به نوآوری‌های بیشتر بپردازیم.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار