موقعیت فعلی شما : خانه/مشکلات تربیتی
19351
۱۷ تیر ۱۳۹۶

گوشه‌گیری و منزوی شدن کودک به خاطر ترس از جمع

بچه‌های منزوی و گوشه‌گیر، غالباً از یک مشکل روحی و روانی رنج می‌برند که به‌نوعی ترس از اجتماع را در آنان به وجود آورده است. باید به آن‌ها کمک کرد تا از این حالت خارج شوند و خود را بیابند.

به گزارش کودک پرس،بچه‌های منزوی و گوشه‌گیر، غالباً از یک مشکل روحی و روانی رنج می‌برند که به‌نوعی ترس از اجتماع را در آنان به وجود آورده است. باید به آن‌ها کمک کرد تا از این حالت خارج شوند و خود را بیابند.
کودکان انزواطلب، کودکانی هستند که بر حسب احتیاجات درونی خود، رفتار می‌کنند و نسبت به مسائلی که غیر از خواب‌وخیال و رویاهای شخصی آن‌ها باشد، بی‌اعتنا هستند.
چنین کودکانی معمولاً در خود فرو می‌روند، در ایجاد سازگاری با واقعیت‌های دنیای خارج بیشتر متمایل به انزواطلبی هستند و در رویاهای خود، راه مبالغه را طی می‌کند.
این بی‌اعتنایی را نباید خیلی هم عمیق تصور کنیم، چون در اکثر موارد، این قبیل کودکان، هیجان‌پذیری شدیدی نشان می‌دهند و علت اینکه گوشه‌گیری می‌کنند، ترس از برخورد با واقعیات است. شماری از روانشناسان، رفتار کودکان منزوی را یک رفتار عادی برای دوران کودکی تلقی می‌کنند.
معمولاً این قبیل کودکان، حالت قهر و آشتی‌ناپذیری دارند، گاهی اوقات این حالت قهر تا حدی عمیق می‌شود که به‌هیچ‌وجه حاضر به قبول دیگران و یا حتی یکی شدن با گروه‌ها نیستند.

گرچه کودکان منزوی، از لحاظ عاطفی و بیان حالات هیجانی، مواجه با مشکلاتی هستند، اما این حالت نامتعادل عاطفی را می‌توان نتیجه ارتباط با دیگران دانست. به‌عبارت‌دیگر، کودکان گوشه‌گیر به‌لحاظ عاطفی و بیان حالات هیجانی مواجه با مشکلاتی هستند.
کودک چون نمی‌تواند با محیط اجتماعی خود، ارتباط لازم را برقرار کند، بیان حالت هیجانی و درکی را که دارد، برایش مشکل می‌شود، از همین‌رو در رفتارهای عاطفی کودک، بی‌اعتدالی به چشم می‌خورد و علت اینکه این قبیل کودکان خشمگین می‌شوند، آن است که اطرافیان اصرار دارند که آن‌ها را از حالت انزوایی که دارند، بیرون آورند.
معمولاً این قبیل کودکان، حالت قهر و آشتی‌ناپذیری دارند، گاهی اوقات این حالت قهر تا حدی عمیق می‌شود که به‌هیچ‌وجه حاضر به قبول دیگران و یا حتی یکی شدن با گروه‌ها نیستند.
خجالتی
این قبیل افراد معمولاً در فعالیت‌های جمعی، مواجه با شکست می‌شوند، اما در کارهای انفرادی یا حتی دروس مشکل، پیشرفت‌های قابل‌توجهی دارند و در مورد انتخاب شغل، بیشتر مشاغلی را که جنبه کار فردی دارد مانند منجمی یا کتابداری ترجیح می‌دهند.
سلیمانی همچنین در رابطه با درمان این عارضه یادآور شد: توجه به این واقعیت که عده‌ای از کودکان گوشه‌گیر، به بزرگ‌سالان ناشاد از نظر اجتماعی تبدیل می‌شوند، به‌تنهایی علت کافی برای توجه به این مشکل است.
تعدادی نیز نمایش فیلم‌های تهیه شده از مدل‌ها به کودک منزوی را موثر می‌دانند، در این روش‌ها، گرچه تلاش از طرف بزرگ‌سالان اعمال می‌شود، اما برای انتخاب مدل، از کمک همسالان کودک بهره‌گیری می‌شود.
موفقیت در یک عمل، خصوصاً در حضور جمع، در کودک اعتمادبه‌نفس ایجاد می‌کند و در نگرش‌های کودکان دیگر نسبت به او تغییراتی حاصل می‌شود. در مراحل عمیق‌تر، از درمان دارویی استفاده می‌کنند.
منبع: دکتر سلام

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار