موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
193045
۲۶ دی ۱۳۹۷
پوروهاب:

قصه کودک و نوجوان چاشنی خیال می‌خواهد

یک نویسنده کودک و نوجوان با بیان اینکه قصه خوب علاوه بر جذابیت، پیام‌های ارزشمند دارد، گفت: قصه جهان‌بینی مخاطب را تغییر می‌دهد.

به گزارش کودک پرس ، «محمود پورهاب» در مورد تاثیرات قصه و قصه گویی بر روی کودکان و نوجوانان گفت: قصه ژانری جداگانه از داستان است. قصه تاثیرات زیادی دارد. در حقیقت قصه جهان بینی مخاطب را تغییر می دهد. قصه باعث ایجاد و تقویت تخیل می شود. قصه به بچه ها وسعت خیال می بخشد. قصه جهان بینی کودک را نسبت به دنیا وسعت می دهد و یا حتی تغییر می دهد.

 

این نویسنده و شاعر کودک و نوجوان با بیان اینکه قصه باعث افزایش آگاهی مخاطب می شود، عنوان کرد: قصه نوعی آموزش است و دربردارنده پیام. قصه جزو ادبیات است و ادبیات گستردگی جهان بینی مخاطب را فراهم می کند. قصه به مخاطب زیبایی شناختی می دهد. قصه علاوه بر اینکه سرگرمی است، آموزش هم هست. تاثیرات قصه بستگی به سن و سال مخاطب و نوع قصه دارد.  کسی که سن بالاتری داشته باشد مسلما آرامش و آگاهی را بیشتر خواهان است تا لذت. عده ای برای بهتر زندگی کردن دنبال قصه ها هستند. برخی نیز به خاطر فرار از مشکلات به قصه پناه می برند زیرا قصه، مخاطب را به دنیای دیگری می برد.

 

وی با اشاره به اهمیت قصه و قصه گویی در جهان بیان کرد: امروزه در بسیاری از کشورها به شعر و داستان در مدارس اهمیت زیادی می دهند. به عنوان مثال در مدارس فرانسه دانش آموزان پیش از شروع کلاس به شعر گوش می دهند. آنها معتقدند حتی اگر بچه ها متوجه معانی شعر نشوند باز هم اشعار، اثر خود را بر روی بچه ها می گذارد.

 

پوروهاب با تاکید بر لزوم توجه به قصه و قصه گویی در مدارس کشورمان، تصریح کرد: خوب است که آموزش ما از مسایل صرف درسی فاصله بگیرد. فراموش نکنیم که در مدارس باید شخص مفید و فرهیخته بار آوریم. آنقدر به کتابهای درسی بها ندهیم و سعی کنیم توجه بچه ها را به کتابهای غیر درسی جلب کنیم. مدارس باید کتابخانه های خوب داشته باشند.بچه ها در مدارس به جز درس باید با انواع هنرها از جمله قصه گویی آشنا شوند. مدارس نباید صرفا بر روی متون درسی تکیه کنند.

 

نویسنده کتابهایی همچون سکوت درختان خیس، تصادف، قصه های مولانا ، اشک شادی و همسفر ناشناس خاطر نشان کرد: هر قصه ای حاوی پیامی است. قصه ها می توانند ضعیف، متوسط و یا قوی باشند و بر این اساس میزان تاثیر آنها متفاوت خواهد بود. قصه گویی هنر است. شنیدن قصه خالی از لطف نیست. چاشنی خیال برای بچه ها جذاب است. بچه ها دنبال چیزهای خیال پردازانه هستند جامدادی جادویی، میوه جادویی. برای بچه ها اشیای جادویی جذابیت دارد. قصه های که تخیلی باشند برای بچه ها جذاب تر هستند. قصه خوب علاوه بر جذابیت، پیام های ارزشمند دارد. قصه خوب تعلیق داستانی  هم باید داشته باشد تا بتواند بچه ها را تا پایان همراه خود کند.

 

 

 

 

منبع: شبستان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار