موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت/کودک پلاس
193033
۲۶ دی ۱۳۹۷

غذای کودکان کم وزن را اینگونه مقوی کنید

برخی کودکان با شروع تغذیه تکمیلی با وجود اینکه خوب غذا میخورند اما خوب وزن نمیگیرند و از لحاظ ظاهری نیز کمی لاغر به نظر می‌رسند. اما ممکن است انرژی دریافتی روزانه کودک از میزان انرژی و جنب و جوش او کمتر باشد در اینصورت پیشنهاد می‌کنیم رژیم غذایی کودک را به شیوه‌ای که ذکر می‌شود تغییر دهید. البته این رژیم غذایی برای کودکانی توصیه می‌شود که به ماده غذایی خاصی حساسیت ندارند.

به گزارش کودک پرس ، روزانه حداقل ۵ وعده غذای کمکی به علاوه شیر مادر،به نوزاد شش ماه به بالای خود بدهید.
برخی کودکان با شروع تغذیه تکمیلی با وجود اینکه خوب غذا میخورند اما خوب وزن نمیگیرند و از لحاظ ظاهری نیز کمی لاغر به نظر میرسند . اما ممکن است انرژی دریافتی روزانه کودک از میزان انرژی و جنب و جوش او کمتر باشد در اینصورت پیشنهاد میکنیم رژیم غذایی کودک را به شیوه ای که ذکر میشود تغییر دهید . البته این رژیم غذایی برای کودکانی توصیه میشود که به ماده غذایی خاصی حساسیت ندارند .
– آب جوشیده شده خنک بهمراه ۱۵ قطره آهن را در برنامه غذایی کودک قرار دهید .

– انرژی مواد تغذیه ای تکمیلی کودک را بوسیله اضافه کردن آرد یا روغن مایع یا جوانه غلات بیشتر کنید

– روزانه حداقل ۵ وعده غذای کمکی به علاوه شیر مادر،به نوزاد شش ماه به بالای خود بدهید .

– در هر وعده غذایی کودک کمی روغن مایع یا کره آب شده تقریبا یک تا ۲ قاشق مربا خوری اضافه کنید . ( قاشق مربا خوری که در منازل استفاده میشود تقریبا ۵/۲ تا ۳ میلی لیتر و قاشق مرباخوری شربتهای دارویی کودکان ۵ سی سی میباشد پس چنانچه از قاشق مرباخوری در منزل استفاده میکنید ۲ قاشق و اگر از قاشق شربت داروی کودکان استفاده میکنید یک قاشق کفایت میکند .

– میتوانید بای مقوی کردن غذای کودکان از جوانه ماش یا جوانه گندم یا پودر جوانه غلات در سوپ کودک نیز استفاده کنید زیرا علاوه بر اینکه سرشار از ویتامینهای گروه ب و ث میباشند به هضم بهتر غذای کودک نیزکمک می کنند.

– میتوان از کمی آرد برنج یا گندم (در ماههای بالاتر)، شیر(پاستوریزه جوشیده بالای یکسال) و کره را مخلوط کنید و بهم بزنید و گرم کنید ( مانند سس سفید) و به سوپ شیرخوار بیفزایید هم باعث طعم بهتر سوپ میشود و هم رنگ و لعاب خاصی به سوپ میدهد و نیز انرژی آنرا زیاد میکند.

– همچنین میتوان، پودر جوانه گندم ، جو پرک و یا بلغور گندم را له کرده و با مقدار کمی شکر ،‌ شیر(پاستوریزه جوشیده ) و بهمراه دو قاشق روغن یا کره بپزید و در حجم کم ( یک یا دوقاشق )و در دفعات بیشتر به شیرخوار بدهید.

– در حدود ۱۱ ماهگی در صورت نداشتن آلرژی در کودکان می توان مقدار خامه پاستوریزه به سوپ کودکان اضافه نمود .
سعی کنید در درست کردن سوپ یا کته از گوشت با استخوان استفاده کنید

– اگر کودکی زرده تخم مرغ پخته شده را نمیخورد میشود آنرا با مقداری کره و آب مرغ مخلوط و نرم نمایید و به او بدهید و یا به سوپ او اضافه کنید. همچنین زرده تخم مرغ را میتوانید رنده کرده و در سوپ کودک و یا پوره میوه و سبزیجات ( هر مدل پوره ای که درست میکنید) بریزید.

– همینطور به تکه های کوچک شده سیب زمینی که پخته شده است و پوست آن جدا شده کمی کره بزنید و اجازه بدهید که شیرخوار با دستان خودش آنرا برداشته و بخورد.

– سعی کنید در درست کردن سوپ یا کته از گوشت با استخوان استفاده کنید ، مانند ران مرغ و یا ماهیچه گوسفندی تا مواد معدنی و چربیی بیشتر به بدن نوزاد برسد.

– شما میتوانید چندین قلم گوسفندی یا یک قلم گوساله را جداگانه پخته ، چربی اضافی آن را بگیرید و عصاره آنرا بمدت کوتاه ( در یخچال )‌و زمان طولانیتر ( در فریزر) نگهداری نماییدو به هر وعده غذا و یا سوپ کودک کودک دو قاشق غذاخوری از این عصاره را اضافه کنید .

– اگر کودکتان دچار کم وزنی میباشد افزودن حبوبات را به غذایش بتعویق بیاندازید (یعنی پس از ۱۰ ماهگی) چون حبوبات حجم زیادی از معده را اشغال میکنند اما پس از ۱۰ ماهگی، حبوبات را خیس کنید، پوست بکنید و آنها را آرد کنید و هر دفعه یک قاشق چایخوری پودر حبوبات را بهمراه کره به سوپ کودکتان اضافه کنید.

– اضافه نمودن آب غلیظ شده ران مرغ یا تکه های ران مرغ که خوب پخته شده و همینطور جوانه گندم، آرد یا پودر بادام خام، کنجد، مغز تخمه آفتابگردان به غذای کودک سبب رشد بهتر او می شود.

– برای بهتر شدن عطر و طعم غذا میتوانید از آب لیموترش تازه، آب نارنج تازه،و همینطور سبزی معطر پودر شده استفاده کنید.

– برای تهیه کته برای کودکان کم وزن بهتر است از آب مرغ یا گوشت به جای آب استفاده شود .
مقوی کردن غذای کودکان دو ساله,مقوی کردن غذای کودکان سه ساله
اگر کودکتان دچار کم وزنی میباشد افزودن حبوبات را به غذایش بتعویق بیاندازید

– یک یا دو خرما را پوست بکنید، هسته اش را دربیاورید و خرما را درمقداری آب حل کنید و بعنوان دسر به شیرخوار دهید .

– مقداری آرد (برنج یا گندم ) را در روغن تفت دهید به اندازه ای که کمی به زردی بخورد و حالت خامی خود را از دست دهد مقدار کمی شکر حل شده و چند قطره گلاب را به آن اضافه کنید (مانند حلوا) و آنرا بعنوان میان وعده به کودک خود بدهید استفاده کنید.

– آبمیوه بمیزان زیاد و یا شیرینی و شکلات و بستنی قبل از غذا، سبب کم اشتهایی کودک میشود و رشد او را به خطر می اندازد . پس یا آبمیوه و یا خود میوه رسیده و نرم را که با پشت قاشق له کرده ایدبعنوان میان وعده و با حجم کم به کودک دهید، ویتامین های مورد نیاز کودک به ویژه ویتامین c از راه شیر مادر تامین می شوند.

– از افزودن نمک به غذا در سر میز یا سفره به غذای کودک مخصوصا کودکان زیر یکسال جداً خودداری گردد. اما برای کودکان که دچار ایست یا افت وزن خود هستند و غذای کاملاً بی نمک خود را نمیخورند هنگام تهیه و طبخ غذا از مقدار بسیار کم نمک استفاده نمایید.

– اگر رشد کودک زیر یکسال با افزایش دفعات تغذیه با شیرمادر و پر انرژی کردن غذای کمکی بهتر نشد، شاید لازم باشد شیرخشک را هم بلافاصله بعد از بعضی از وعده های شیر مادر به او بدهید ( با فنجان یا استکان) چون هنوز غذای اصلی کودک زیر یکسال ، شیر است.

 

 

 

منبع: بهداشت نیوز

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار