191391
۱۳ دی ۱۳۹۷
یک آسیب‌شناس:

بررسی چرایی لذت نبردن دانش‌آموزان از مدرسه

احمد پدرام آسیب‌شناس اجتماعی در میزگرد “در حاشیه آموزش” به بررسی علاقه‌مند نبودن دانش‌آموزان برای حضور در مدرسه پرداخت.

به گزارش کودک پرس ، احمد پدرام در میز گرد “در حاشیه آموزش” اظهار کرد: دلواپس هستم که در مدارس به دانش‌آموزان چه آموزش می‌دهند.

وی ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی گریز ناپذیر است. این مسائل محدود به ایران نیست و در همه جهان وجود دارد. باید دید چه آموزش‌هایی داریم تا بچه‌ها را در این زمین واکسینه کنیم. باید بپرسیم چه باید کرد؟

این آسیب شناس اجتماعی افزود: حتی مسئولان آموزش و پرورش نیز دغدغه دارند. اما آموزش و پرورش چه کرده که دانش آموزان از مدرسه لذت نمی‌برد. چرا هوش عاطفی و اجتماعی دانش‌آموزان رشد نمی‌کند؟ چرا دانش آموزان از امتحان می‌ترسند.

پدرام ادامه داد: چرا روابط زناشویی همواره توام با مشکلات است. باید به بچه‌ها در کنار درس خواند هدف‌گذاری برای زندگی را یاد بدهند. اما برخی مشاوران به بچه‌ها برنامه‌های سنگین درسی می‌دهند و از آنها پول‌های سنگین می‌گیرند.

 

وی افزود: این مساله فشار به دانش‌آموز، دبیر، و والدین است. امروز معلمان نیز ناچار هستند در آموزشگاه‌ها یا خانه‌ها تدریس کنند. ۴۵ درصد دانش‌آموزان اضطراب دارند و اما این اضطراب غیر از اضطراب آموزشی است؟

این آسیب اجتماعی ادامه داد: به دانش‌آموزان یاد داده‌اند رفاقت مانع پیشرفت می‌شود. به دانش‌آموزان می‌گویند همه رقیب تو هستند و هیچ چیز را به دیگر دانش‌آموزان نگو و دروغ بگو تا در کنکور موفق باشی. من پر از اطلاعات آشکار و محرمانه هستم که باید از آنها صحبت شود.

پدرام افزود:‌ در یک ماه اخیر در مدارس، خودکشی، آسیب جنسی، پخش و توزیع مواد، اعتیاد به مواد و موبایل، مهاجرت، خشونت و فشارهایی خانوادگی به وفور دیده شده‌اند و کمک‌های خیرین لازم است تا در خصوص اصلاح سیستم صرف شود و نه نیازهای پیش پا افتاده زندگی.

وی ادامه داد: در آموزش و پرورش به پول نیاز است  اما نحوه خرج شدنش راهم باید تحت نظر داشت. محتوای آموزش و پرورش فرسوده است، ما برای زندگی سالم اجتماعی احتیاج به درک موارد و اصطلاحات داریم و آموزش پرورش باید به جای دکتر ساختن و کنکوری ساختن انسان ساز باشد.

 

این آسیب شناس اجتماعی ادامه: باید به آموزش و پرورش کمک کنیم و با هم اندیشی و هم افزایی جایگزین مناسبی برای سختی‌های آموزشی ایجاد کنیم. آموزش و پرورش چرا نمی‌تواند شعار “ای ایران” را در دانش آموزان نهادینه نکند و خانواده‌ها افتخار کنند به مخارج انجام شده برای خروج فرزندشان.

 

پدرام گفت: گاهی پررنگ کردن اخبار، آسیب را بیشتر می‌کند. برای مثال در مواردی طرح مشکل، حتی در خانواده، منجر به رخداد حوادث منفی همچون خودکشی شده است، در این مواقع بی تدبیری و رسانه‌ای کردن بعضی اخبار مشکلات به مراتب خطرناک تر را ایجاد کرده‌اند.

وی ادامه داد: در مدرسه‌ای پرسیدم عشق به چه معنی است و هیچ‌کس نمی‌دانست. من برای کتابی در رابطه با دغدغه‌های جنسی یک سال تلاش کردم تا به چاپ برسد. اما در یک سال اخیر بارها در این زمینه صحبت می‌شود و این نشان می‌دهد فضا بهتر شده است.

این آسیب شناس اجتماعی ادامه داد: در مدارس باید تفاوت عشق و عشق‌بازی به دانش‌آموزان آموخته شود تا معضلات کمتر شود. البته معضلات اجتماعی صفر نمی‌شود اما می‌تواند کم شود. آموزش و پرورش باید به سمت علوم انسانی برود. دانش‌اموزان باید کلاس‌هایی برای آموزش مهارت‌های زندگی، شادی و امید داشته باشند.

 

آموزش و پرورش بیمار است. معلمان در آموزش و پرورش بیمار هستند، دانش‌آموزان بیمار هستند و حتی والدین بیمار هستند. در مدرسه‌ای دیدم در کلاس اول ترس و اضطراب از کنکور دارند.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار