191368
۱۳ دی ۱۳۹۷
در حاشیه آموزش؛

همه چیز در مورد آموزش و پرورش دانش‌آموزان

کارشناس مسئول دفتر امور آسیب دیدگان بهزیستی استان اصفهان گفت: امروز مهارت‌های اجتماعی به دانش‌آموزان آموزش داده نمی‌شود و این مهارت‌ها در آنها ضعیف است.

به گزارش کودک پرس ، افسانه میرزاییان در میز گرد “در حاشیه آموزش” که در محل مجتمع مطبوعاتی اصفهان انجام شد اظهار کرد: آسیب اجتماعی رفتاری برخلاف هنجارهای جامعه است. اغلب افرادی که در معرض آسیب قرار میگیرند اشخاصی هستند که با مشکلات ارتباطی مواجه هستند و کودکان بخشی از این جامعه کم توان هستند.

وی ادامه داد: به طور کلی آسیب‌های اجتماعی نشات گرفته از دو عامل فردی و محیط است مشکلاتی همچون، کودکان با شخصیت وابسته، کودکان تک والد، کودکان بی علاقه به تحصیل، کودکانی که مهارت‌های اجتماعی ضعیف دارند و عوامل محیطی همچون والدین معتاد، کشمکش‌های خانوادگی و مسایل اجتماعی موجود در جامعه و محدودیت‌های اقتصادی موجود در جامعه و خانواده، دسترسی راحت و بعضا ارزان به عوامل خطرزا، فقدان امکانات سرگرم کننده از این دسته است.

میرزاییان با معرفی اورژانس اجتماعی در بهزیستی کل استان گفت: این اورژانس با هدف مقابله با ناهنجاری‌های موجود در اجتماع در سطح استان مشغول به کار شده تا تمام آسیب‌های اجتماعی را مورد بررسی قرار دهد و درحال حاضر پنهان‌کاری‌های با توجیه حفظ آبرو، مسایل راحت و قابل پیشگیری را به مشکلات پیچیده و غیرقابل حل تبدیل می‌کند.

وی ادامه داد گفت: در حل آسیب‌های اجتماعی لازم است کسی که توانایی روانی لازم را دارد به کمک کم توانان روانی، همچون زنان آسیب دیده، کودکان و یا افراد مبتلا به اعتیاد کمک کنند و یا با ریشه‌یابی معضلات و مطالعه بر روی آنها، مشکلات را به حداقل رساند.

 

کارشناس مسئول دفتر امور آسیب دیدگان بهزیستی استان اصفهان افزود: در حال حاضر، اورژانس اجتماعی در اصفهان به طور 24ساعته مشغول به کارهستند. همچنین در 16 شهرستان دیگر همچون خمینی شهر، گلپایگان و مناطق محروم‌تر هم این مراکز آماده به ارایه خدمات تخصصی مددکاری و روانشناسی هستند.

میرزاییان گفت: اورژانس اجتماع ارتباط خوبی با آموزش و پرورش و قوه قضاییه دارد. دانش‌آموزانی که ازار می‌بینند از طرف مدیر مدرسه به اورژانس اجتماعی معرفی می‌شوند. در هفته گذشته دانش‌آموزی از طرف مدرسه به اورژانس اجتماعی معرفی شد که توسط پدر خود مورد آزار قرار جنسی قرار گرفته بود.

آموزش جنسی برای کودکان باید از زمانی که کودک خود را می‌شناسد آغاز شود و کودک مناطق خصوصی بدن خود را بشناسد و اجازه ندهد کسی به این نواحی دست بزند. باید این آموزش ابتدا به معلمان و والدین و سپس به دانش‌آموزان داده شود.

 

کارشناس آسیب‌های اجتماعی: پکیج‌های آموزشی به روز رسانی نمی‌شود

کارشناس آسیب‌های اجتماعی معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: متاسفانه در آموزش و پرورش پکیج‌های آموزشی به روز رسانی نشده و نیروهای متخصص و آموزش دیده هم هستند.

به گزارش ایسنا، شهریاری صبح امروز در میز گرد “در حاشیه آموزش” اظهار کرد: در بررسی آسیب‌های اجتماعی محیط‌های دانشجویی متوجه شدیم باید از آسیب‌های محیط‌های دانش‌آموزی آغاز کنیم. باید در برخی موارد بیشتر کار کنیم.

وی ادامه داد: کمتر مشاوری می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند. مشاوران کمی در آموزش و پرورش وجود دارد اما همان مشاوران باید آموزش ببینند و کارگاه‌های آموزشی بگذرانند. باید بپرسیم دانش‌آموزانی که درگیر آسیب می‌شوند را چطور می‌شد به آنها کمک کرد.

این کارشناس آسیب‌های اجتماعی گفت: مدیران کتمان می‌کنند به بچه‌های بیش‌فعال دارند. مدیران می‌گویند دانش آموزان بیش فعال را ثبت نام نمی‌کنند و این مساله را افتخار می‌دانند. برخی مدارس برای ثبت نام مراحل بسیار سختی می‌گذارند و همین دانش‌آموزان را تحت فشار قرار می‌دهد.

شهریاری ادامه داد: یک برچسب تیزهوش به دانش‌آموز می‌زنیم و همین برچسب سالها برای کودک مایه فشار و آسیب می‌شود. آسیب‌ها می‌تواند پیشگیری شود اما اطلاعات کافی وجود ندارد و پکیج‌های آموزشی به روز رسانی نمی‌شود. به مشاوران می‌گویند مبادا به دانش آموزان درباره فلان مساله حرف بزنی.

وی افزود: کودکان امروز در فضای مجاری حضور دارند و باید به صورت علمی به آنها برخورد شود تا دانش آنها مانع کنجکاوی شود. چقدر در آموزش و پرورش به تغییر نگرش و تغییر رفتار توجه می‌شود. باید از مشارکت‌های بین بخشی استفاده کنیم و آموزش و پرورش به تنهایی توان رفع مشکلات را ندارد.

 

رئیس هسته مشاوره آموزش و پرورش استان اصفهان:

به آموزش و پرورش اجازه آموزش نمی‌دهند

رئیس هسته مشاوره آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: آموزش و پرورش می‌تواند مهارت‌های مورد نیاز را به کودکان آموزش دهد اما اگر اجازه دهند و محدودیت‌های اداری، ساختاری و نگرانی برخی وجود نداشته باشد.

به گزارش ایسنا، زهرا قجاوند صبح امروز در میز گرد “در حاشیه آموزش”  اظهار کرد: در آموزش و پرورش همه سوالاتی که در انتقاد به این نهاد مطرح می‌شود را دنبال می‌کنیم و برای ما نیز سوال است.

وی ادامه داد: خانواده کوچکترین واحد اجتماعی و مدرسه نخستین نهاد اجتماعی است. دانش آموزان پیش از ورود به آموزش و پرورش پنج سال در فضاهای دیگر طی کرده و حتی آموزش‌هایی نیز دیده است. بنابرین دانش آموز در بدو ورود لوح سفید نیست.

رئیس هسته مشاوره آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: امروزه صحبت از افزایش آسیب‌های اجتماعی در مدارس است اما این رشد در تنوع و فراوانی آسیب محدود به مدارس نیست و در همه ابعاد اجتماعی جاری و ساری شده است و مدارس نیز از آن تاثیر می‌گیرند.

 

قجاوند گفت: آموزش و پرورش اصفهان میزبان ۸۳۸ هزار دانش‌آموز است. بنابر چارت سازمانی و نظام جامع مشاوره‌ای که هنوز در ساختار آموزش و پرورش کشور جاری نیست بیش از ۹۵۰ مشاور داریم. از آنجایی که برای هر ۱۵ نفر دانش آموز باید ۱ ساعت مشاور تعریف شود این تعداد مشاور ۲۲ هزار نفر- ساعت مشاور تامین می‌شود.

وی افزود: مشاوران اصفهان باید یک و نیم برابر بیشتر شوند تا به استاندارد ایران برسند درحالی که این استاندارد هنوز با کشورهای جهان فاصله دارد. مشاوره‌ای در آموزش و پرورش وجود ندارد. با این حال ردیف استخدام به آموزش و پرورش تعلق نمی‌گیرد.

رئیس هسته مشاوره آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: در مدارس ابتدایی مشاوره‌ای وجود ندارد و در متوسطه اول که اوج مشکلات است تنها یک/ سوم مدارس نیروی مشاوره دارند. این حقیقت است که آموزش و پرورش نیرو ندارد و نیازمند نیروی متخصص و آموزش دیده است.

 

قجاوند معتقد است: تقاضا برای آموزش خصوصی وجود دارد. اولین سوال خانواده برای دانش‌آموز بعد از مدرسه در رابطه با درس است و این نشان می‌دهد شهروندان و خانواده هنوز درگیر ساختار آموزش و پرورش است.

وی افزود: با این تقاضا کدام مدیری می‌تواند ساعات دانش‌آموزان را به مهارت آموزی اختصاص دهد. نباید تنها به مسائل درسی بپردازیم. در آموزش و پرورش هرساله در هر مدرسه حداقل ۵ جلسه آموزشی و پرورشی برای والدین برگزار می‌شود.

رئیس هسته مشاوره آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: یعنی یک والد باید در ۱۲ سال تحصیل دانش‌آموز ۶۰ ساعت آموزش دیده باشد. با این حال در خانواده‌ها خلا وجود دارد و قصد داریم این خلا را در نهادهای دیگر جستجو کنیم. در آموزش و پرورش همه آسیب‌ها را می‌دانیم اما به دنبال راهکار هستیم.

 

قجاوند تاکید کرد: باید نیروهایی تزریق کنیم که در عرصه‌های مختلف بر کودکان اثرگذار باشد. آموزش و پرورش می‌تواند گام‌های خوبی بردارد اما به اعتبار و نیروی متخصص نیاز دارد.

وی ادامه داد: دستگاهی که ۹۷ درصد از اعتبار خود را تنها خرج حقوق می‌کند، با سه درصد باقی‌مانده چه خواهد کرد؟ در آموزش و پرورش همکاری همه نهادها باید وجود داشته باشد. باید اجازه برخی اقدامات و آموزش‌ها به آموزش و پرورش داده شود. محدودیت‌های اداری، سیستمی و محدودیت‌هایی که مطرح می‌شود مانع آموزش و پرورش است.

رئیس هسته مشاوره آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: در یکی از مدارس فقیر نشین اصفهان بودم که مدیر مدرسه با پول توی جیبی بسیار زیاد هر روزه دانش آموزان مشکل داشت و این نشان می‌دهد خانواده‌ها دغدغه‌های دانش‌آموزان را دارند اما به درستی هدایت نشده‌اند.

قجاوند گفت:‌ ۶۰ درصد مدارس اصفهان فاقد فضای فیزیکی مناسب برای مراکز مشاوره هستند. نمی‌گوییم آموزش و پرورش تنها به پول نیاز دارد اما حداقل ‌هایی وجود دارد که تامین نمی‌شود.

 

وی ادامه داد: آموزش و پرورش این توان را دارد که به سمت برنامه‌های اجرایی برود اما نیازمند همکاری است. قدرتمند ترین سمن در مدارس، انجمن اولیا و مربیان است. این انجمن که گاهی مشارکتی در آن وجود ندارد توان‌های اجرایی خوبی دارد.

رئیس هسته مشاوره آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: انجمن اولیا و مربیان باید مطالبه‌گری کند. کلیه فعالیت‌های انجام شده در مدرسه تحت نظر همین انجمن است. سازمان دانش‌آموزی در مدارس نیز ساختار خوبی است که می‌تواند تاثیرگذار باشد.

قجاوند گفت:‌همه مدارس به طور مرتب پایش می‌شوند. آسیب‌ها در مدارس مانیتور می‌شود. اما وقتی آسیبی رخ می‌دهد سلسله مراتبی وجود دارد که انجام می‌شود. نخستیم اقدام، ورود مشاور مدرسه به موضوع است. اگر مساله حل نشد، دانش آموز به هسته مشاور آموزش و پرورش می‌رود و به همین ترتیب سلسله مراتب پیش می‌رود.

 

وی در رابطه با کودکان ترنس در مدارس ادامه داد: بسیاری از این گروه واقعا ترنس نیستند و با مشاوره، متوجه می‌شوند. در مدرسه مواردی وجود داشته که تیم اجرایی مناسب وجود داشته. اما مدعی کنترل همه نیستیم. قطعا مواردی نیز از چشم دور مانده است اما این کودکان نادیده گرفته نشده‌اند.

 

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار