18969
۱۰ تیر ۱۳۹۶

در نخستین شب نشست شبانه جشنواره فیلم چه گذشت؟

نخستین نشست شبانه جشنواره فیلم درحالی برگزار شد که وحید نیکخواه معتقد بود باید درباره ارتباط فیلمسازان و نهادها و مراکز فرهنگی صحبت کرد درحالیکه علی اکبر قاضی نظام بیان کرد تا زمانی یک مسئول دلسوز وجود نداشته باشد، یا مدام مسئولان تغییر کنند کاری از پیش برده نمی شود!

به گزارش کودک پرس، نخستین شب گفت وگوهای جشنواره فیلم کودک و نوجوان با عنوان بررسی وضعیت فیلمنامه نویسی و آسیب شناسی سینمای کودک و نوجوان با سخنرانی وحید نیکخواه و علی اکبر قاضی نظام مدیر بخش مسابقه فیلمنامه نویسی جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان در این جشنواره برگزار شد.

در ابتدای نشست علی اکبر قاضی نظام عنوان کرد که اتفاق خوب جشنواره امسال این بوده که بخش فیلمنامه نویسی وسعت یافته، بخش حرفه ای ها و اندیشه های جدید از هم جدا شدند ، گفت: خوشبختانه این اتفاق فرصت خوبی برای نوشتن فیلمنامه و داوری درست است امیدوارم انتخاب های خوبی کرده باشیم و همه فیلمنامه ها به تولید برسند به ویژه تلاش داریم کارها به تولید تلویزیون برسد.

وی با اشاره به دریافت 445 اثر و بررسی 332 اثر از بین آنها گفت: حدود 26 کار انیمیشنی بود که داوری جداگانه داشت، 82 فیلمنامه حرفه ای داشتیم، 249 اندیشه های نو که از این بین 22 انیمیشن و 32 کار اقتباسی و 195 کار تألیفی بودند.

قاضی نظام با اشاره به قول تابش برای کمک مالی بیست درصدی به فیلم های کودک و نوجوان گفت: ما در این عرصه نیاز به حمایت داریم، امیدوارم دبیر جشنواره از فردای اختتامیه مدیر بخش فیلمنامه را انتخاب کنند تا دفتری باز شود و بچه ها وارد میدان شده و کار کنند.

وی با بیان اینکه داوری های جداگانه کمک کرد تا گله گذاری برای کسی ایجاد نشود، افزود: یک اتفاق خوب دیگر این بود که امسال همه کاندیداها برای تماشای فیلم ها از ابتدای جشنواره تا انتها دعوت شده و مهمان جشنواره در اصفهان هستند.

وی درباره حذف بخش طرح فیلمنامه نویسی گفت: ما احساس کردیم که این کار نمیتواند کمکی به فیلمنامه ها کند چه بسا افرادی طرح می دادند اما کارشان به فیلمنامه نمیرسید.

*

در ادامه وحید نیکخواه یکی از آفات بخش مسابقه فیلمنامه نویسی را تغییر هر ساله دبیران آن به شمار آورد و گفت: به نظر من باید تیم برگزار کننده ثابت باشد تا تجربیاتش را در سال های بعد به کار گیرد نه اینکه هر سال نوبت یک عده متفاوت شود و فقط وقت هدر دهیم!

وی دیگر فعالیتی که می توان در راستای بهبود کار فیلمنامه نویسی انجام داد این است که با این تیم فیلمنامه نویسان در ارتباط باشیم، جلسات گفت وگو و نشست بگذاریم، کارهای آموزشی در طول سال انجام دهیم، کانال تلگرام داشته باشیم و خلاصه این سازوکار در طول سال مهیا باشد.

قاضی نظام نیز عنوان کرد که تلاش شده یک باشگاه نویسندگان کودک و نوجوان شامل بچه های داستان نویس و نمایشنامه نویس تشکیل شود.

نیکخواه سپس خطاب به قاضی نظام عنوان کرد که نکاتی که مطرح میکند منظورش این نیست که بعدها از او بازخواست کنند همینطور نمیگوید که او کاری انجام نداده بلکه بهتر است از این به بعد چنین کارها و مدلی را مدنظر داشته باشیم ما هم می توانیم در رکاب شما کار کنیم!

وی سپس گفت: به نظر من شما خوش بین نیستید، ما باید امیدوار باشیم من هم میگویم مدیر بعدی از فردای جشنواره مشخص شود و در طول سال کار کند برای سال آینده از الان کار کنیم، مثلا به کانون پرورش فکری بگوییم کتاب هایی را معرفی کند تا بچه ها فیلمنامه بنویسند اما این کار خیلی دیر انجام شد، اما حوزه هنری لااقل سه کتاب معرفی کرد با اینکه وقت محدود بود اما دوستان حرفه ای و جوان ما شروع به نوشتن کردند و 27 فیلمنامه از همین چند کتاب بیرون آمد.

وی ادامه داد: الان تهیه کنندگان خوبی هستند که منتظر فیلمنامه خوب هستند. الان شما سایت شیپور را ببینید ما میتوانیم برای فیلمنامه هایمان هم چنین چیزی داشته باشیم تا اولا کارها ثبت شود و به خوبی درباره انها نوشته و فیلمنامه شود.

سپس قاضی نظام با این انتقاد که همه این کارها بسته به مدیریت دلسوز دارد که اگر نباشد کار جلو نمی رود گفت: الان با صحبتی که با رضاداد داشتیم قرار شد همه دوستان فیلمنامه هایشان را در حد دو صفحه در سایت بگذارند حتی ترجمه هم بشود ما اینها را مطرح میکنیم اما چه کسی است که عمل کند؟

نیکخواه عنوان کرد که وظیفه ما همین گفتن است وگرنه کسی قرار نیست ما را بازخواست کند شما چرا حالت تدافعی می گیرید ما هم همین را گفتیم شما هم بگویید وگرنه بقیه اش با تلاش شدنی میشود.

منبع: فارس

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار