موقعیت فعلی شما : خانه/کودک پلاس/گفتگو
18620
۰۱ تیر ۱۳۹۶
گفتگوی حسین طهماسبی با خبرگزاری کودک درباره اوریگامی در ایران؛

نگاه مسئولان به اوریگامی باید تغییر کند

توجه به نبود علم و اطلاعات و عدم آگاهی از پیشینه و آینده این هنر در قشر فرهنگیان و مربیان و همچنین نبود خواستگاه آموزشی ، این هنر در مهد ها کاملا بصورت ابتدایی و غیر ضروری تدریس می شود و عدم نظارت بر آموزش توسط مراجع ذی صلاح نمی تواند هیچ آینده ای را برای این قشر در حال آموزش بدنبال داشته باشد.

به گزارش کودک پرس، چندی ست اوریگامی و فعالیت های مرتبط با هوش کودکان مورد توجه بسیاری از والدین قرار گرفته است. این فعالیت ها که رفته رفته وارد مهدکودکهای کشور شد تاریخچه زیبا و خواندنی ای دارد. شاید بسیاری از والدین و علاقه مندان حوزه کودک تمایل داشته باشند اطلاعات بیشتری در زمینه اوریگامی به دست آورند. به همین منظور کودک پرس به سراغ آقای حسین طهماسبی یکی از فعالان عرصه اوریگامی رفته و گفتگویی با وی ترتیب داده است.

لطفا به طور خلاصه خودتان را برای مخاطبان معرفی کرده و سوابق فعالیتهای خود را بفرمایید؟

بنده طهماسبی هستم ، مدرس اوریگامی ( کاغذ و تا) و برگزار کننده کلاس های خلاقیت و هنرهای دستی در سطح مقدماتی و پیشرفته. حدود 4 سالی هست با این هنر زیبا و مهیج آشنا شدم ، هنری کاملا خلاق و نوآور. کار اصلی بنده ساخت انیمسشن برای کودکان هست و حدود 16 سال در این بخش فعالیت کرده ام. عمده فعالیت هایم در بخش فرهنگ سازی برای کودکان و نوجوانان این سرمایه های گرانبها بوده است.

کار با کاغذ را بصورت تفریحی شروع کردم و در کنار ساخت انیمیشن به آن مشغول شدم. در طی این مدت توانستم با بیشتر هنرمندان این بخش آشنا شوم و همچنین با انجمن ها و ان جی او های این حوزه. این هنر زیبا بسیار محجور می باشد و علی رغم این که در دسترس همگان هست ولی علم استفاده از آن را ندارند که در ذیل بخشی از این علم رو ب شما معرفی می کنم.
من با توجه ب علاقه خودم خواستم که در این مورد بیشتر بدانم. تحقیقات و کتاب های زیادی را مطالعه کردم و تصمیم گرفتم که این هنر را در ایران با همیاری دوستان هنرمند این بخش گسترش دهم.
در چندین حوزه اصل شروع به فعالیت کردم؛ در سطح آموزش مستقیم (دانشگاه_مدارس_پیش دبستان_مهدهای کودک)، در سطح آموزش غیرمستقیم(ساخت فیلم_انتشار تصاویرو کتاب های اوریگامی) ، در سطح ارتباط وتبادل اطلاعت (شبکه و کانال های مجازی ) و در سطح برگزاری جشنواره _همایش_اردوهای فرهنگی.

 

 تاریخچه اوریگامی به چه زمانی بر می گردد و این پدیده نخستین بار از کجا به دنیا معرفی شد؟

خاستگاه اصلی هنر اریگامی‌ کشور چین است، اما دوره رشد و توسعه اش را در ژاپن گذرانیده است. زمان‌های گذشته اریگامی ‌در ژاپن به منظور عبادت و پرستش اجرا می‌شد و تا موقعی که این هنر در سرار جهان گسترده شود در فرهنگ عام مردم ژاپن محبوبیت داشت. اکنون در تمام مدراس ابتدایی کشور ژاپن اریگامی ‌جزو یکی از درسهای اجباری محسوب می‌شود. طی چند دهه گذشته تکنولوژی اریگامی ‌مدرن در سراسر جهان توسعه پیدا کرد و امروزه چنان بین‌المللی شده که احتمالا در تصور اکثر ما نمی‌گنجد. پس مدت زمان زیادی از ورود اریگامی‌ مدرن به تعالیم آموزشی بچه ها نمی‌گذرد و البته این هنر سنتی چالش برانگیز است و نیز هنری است الهام بخش که ایده های جدید و جالب همواره در آن مورد توجه بوده است.

 

وضعیت استفاده از تکنیک های اوریگامی در مهدهای کودک چگونه ست؟

با توجه به نبود علم و اطلاعات و عدم آگاهی از پیشینه و آینده این هنر در قشر فرهنگیان و مربیان و همچنین نبود خواستگاه آموزشی ، این هنر در مهد ها کاملا بصورت ابتدایی و غیر ضروری تدریس می شود و عدم نظارت بر آموزش توسط مراجع ذی صلاح نمی تواند هیچ آینده ای را برای این قشر در حال آموزش بدنبال داشته باشد. برخورد با آن فقط بصورت سطحی و گذرا می باشد  وبیشتر به این رشته به صورت کاردستی نگاه می کنند و نهایتا برای سرگرمی از ان استفاده می کنند، در حالیکه این هنر نه تنها برای کودکان بلکه برای بزرگسالان هم کاربردهای بسیاری دارد؛ اگر آموزش درست و حساب شده داشته باشد.

 

 چه پیشنهاداتی برای استفاده بهتر کودکان در مهدهای کودک از تکنینک های اوریگامی دارید؟

خب اول از همه باید درک این موضوع برای مسولین حائز اهمیت باشد که برنامه ای مناسب و جامع آموزشی اول برای مربیان و بعد برای نونهالان و نوجوانان برگزار کنند که نهایتا به عمل کاربردی بیانجامد و این مهم دور از ذهن و انجام نیست. همان طور که در کشور ژاپن بعنوان یکی از دروس اصلی از پیش دبستانی تا دانشگاه مورد آموزش قرار گرفته است.

 

به نظر شما اوریگامی و اجرای آن چه تاثیراتی در رشد خلاقیت کودکان خواهد داشت؟

با این که بازی های هوشی فراوانی وجود دارد که هر یک با ادعای افزایش قدرت ذهنی و هوش کودک به بازار روانه شده است اما اریگامی به تنهایی میزان خلاقیت و هوش کودک را به نحو چشمگیر و قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.
اریگامی به هماهنگی بین چشم و دست کودک، افزایش مهارت در کارهای فکری که نیاز به توالی و ترتیب دارد، افزایش دقت، افزایش تمرکز و صبر و شکیبایی کودک می انجامد.
این هنر در نهایت باعث افزایش مهارت های خاص جسمانی و افزایش قدرت تصمیم گیری و نتیجه گیری های منطقی و ریاضی در کودک می شود.
همچنین از آن جا که کودک با هر ۲ دست کار می کند، مغز پالس های محرک بیشتری را دریافت می کند و در نتیجه فعالیت کورتکس مغز افزایش می یابد. بنابراین شاهد بروز خلاقیت بیشتر در افرادی هستیم که اریگامی کار می کنند.

 

در زمینه رشد خلاقیت کودکان و استفاده از تکنیک های اوریگامی چه انتطاراتی از مسئولین کشور دارید؟

در مرحله نخست این که احساس نیاز به این مهم را درک کنند که از بسیاری جهات مهم و تاثیر گذار در ادامه روند آموزش است .
ساخت برنامه های تلویزیونی که بیشترین بازدیدکننده را دارد، برگزاری کارگاه های آموزشی برای مدیران و مربیان و همین طور برگزاری کارگاه های آموزشی مادر و کودک از جمله اقداماتی است که مسئولان با انجام آن می توانند به رشد و گسترش اوریگامی در ایران کمک کنند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار