185535
۲۲ آبان ۱۳۹۷
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کرمان عنوان کرد؛

عضویت ۵۰ هزار کودک و نوجوان کرمانی در کتابخانه‌ها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمان گفت: از مجموع کتاب‌های کتابخانه‌های استان حدود ۲۰۰ هزار جلد کتاب ویژه کودک و نوجوان و حدود ۵۰ هزار نفر کودک و نوجوان در کتابخانه‌های عمومی استان عضو هستند.

به گزارش کودک پرس ، محمدجواد حسین‌زاده با بیان اینکه 132 باب کتابخانه عمومی در سطح استان در حوزه کتابخانه‌ها فعالیت دارد، اظهار داشت: تمام فعالیت‌های کتابخانه‌ای به شبکه سراسری کشوری متصل است.

مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان کرمان با بیان اینکه کتابخانه‌های استان حدود یک میلیون و 600 هزار جلد کتاب دارد و بیش از 135 هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی استان هستند، عنوان کرد: سال گذشته بیش از یک میلیون و 400 هزار جلد کتاب در استان امانت گرفتند و 2 میلیون و 900 هزار نفر مراجعه به کتابخانه‌ها داشتیم.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال یک میلیون و 300 هزار نفر به کتابخانه‌های استان مراجعه و 600 هزار جلد کتاب به امانت گرفته شده است، افزود: بیش از 64 هزار و 500 متر مربع فضای کتابخانه‌های استان است.

 

هر 20 هزار نفر در کرمان یک کتابخانه عمومی

حسین‌زاده با اشاره به شاخصه‌های کتابخانه‌ و کتابخوانی بیان داشت: به ازای هر 100 نفر در استان دو متر مربع فضا و بیش از 11 هزار صندلی در کتابخانه‌های استان داریم و در حوزه نشریات بیش از 150 هزار نشریه در کتابخانه‌ها موجود است.

مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان کرمان ادامه داد: در حال حاضر به ازای هر 20 هزار و 900 نفر یک باب کتابخانه عمومی در استان وجود دارد و به ازای هر 100 نفر 57 جلد کتاب در کتابخانه‌ها موجود است.

وی با اشاره به تجهیز کتابخانه‌های استان به رایانه و اینترنت گفت: به بخش کودک و نوجوان  در سال‌های گذشته به طور جدی نگاه کردیم و 100 درصد کتابخانه‌ها بخش مستقل کودک و نوجوان دارند و صندلی مناسب قفسه کودک برای کتابخانه‌ها فراهم می‌شود.

حسین‌زاده بیان کرد: از مجموع کتاب‌های کتابخانه‌های استان حدود 200 هزار جلد کتاب ویژه کودک و نوجوان و حدود 50 هزار نفر کودک و نوجوان در کتابخانه‌های عمومی استان عضو هستند.

 

برگزاری یک‌هزار و 237 نشست کتابخوان در کرمان

مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان کرمان با بیان اینکه بیش از 400 کتابدار در کتابخانه‌های استان فعالیت می‌کنند و 80 درصد متخصص کتابداری هستند، افزود:  انجمن کتابخانه‌های عمومی در سراسر استان تشکیل می‌شود و حدود 590 نفر عضو دارد و 133 جلسه با 500 مصوبه در استان از ابتدای امسال داشتیم.

حسین‌زاده با اشاره به اینکه کمیته نهضت مطالعه مفید استان 395 نفر عضو دارد و در شهرستان‌ها تشکیل می‌شود، گفت: کتابخانه‌ها نباید صرفا بحث امانت کتاب باشد چون مکان‌های تاثیرگذاری در تمام حوزه‌ها به ویژه فرهنگ است و تلاش کردیم مجموعه‌هایی که می‌توانند کمک باشند را همراه حوزه کتابخانه‌ها کنیم.

وی به برنامه‌های مختلف فرهنگی در کتابخانه‌ها اشاره و عنوان کرد: ارتباط با آموزش و پرورش و مهدکودک‌ها داشته و نشست‌های کتابخوان را برگزار کردیم که همراه با معرفی کتاب‌ها است و بیش از یک‌هزار و 237 نشست کتابخوان در استان داشتیم که بیش از 6 هزار کتاب معرفی شده است.

مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان کرمان گفت: برگزاری بیش از 924 مسابقه کتابخوانی، 85 جلسه نقد و بررسی کتاب، برنامه فرهنگی و مذهبی و برپایی بیش از 4 هزار نمایشگاه در سطح کتابخانه‌ها و 40 مورد رونمایی کتاب را از دیگر اقدامات اداره کل کتابخانه‌های استان است.

 

ساخت حدود 16 هزار متر مربع فضای کتابخانه توسط خیران

حسین‌زاده با بیان اینکه شاداب‌سازی جزو اولویت کاری ما است، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم چراغ مطالعه در کتابخانه‌های استان روشن و پرفروغ باشد و فضای بی‌انگیزه نباشد.

وی به ساخت حدود 16 هزار متر مربع فضای کتابخانه در استان توسط خیران اشاره کرد و افزود: در بیست و ششمین دوره هفته کتاب از 23 تا یک آذر ماه در استان بیش از یک‌هزار برنامه‌ پیش‌بینی شده است.

مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان کرمان بازگشایی سه باب کتابخانه عمومی، افتتاح کتابخانه شهید باهنر کرمان، 290 نشست کتابخوان، برگزاری 60 مسابقه کتابخوانی، 601 جلسه جمع‌ خوانی کتاب، رونمایی از هشت کتاب و تجلیل از کتابداران را از جمله برنامه‌های هفته کتاب در کرمان اعلام کرد.

حسین‌زاده از اختصاص حدود یک میلیارد تومان تجهیزات کتابخانه‌ای توسط خیران و دستگاه‌ها به کتابخا‌نه‌های استان خبر داد و گفت: امسال با توجه به برگزاری کنگره شهدای استان کرمان، مسابقه سراسری با عنوان آسمانی‌ها از کتاب‌های حوزه دفاع مقدس در استان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال بیش از 30 هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های استان اهدا شده است، خاطرنشان کرد: در پرداخت سهم نیم درصد شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها متاسفانه این قانون در کشور و استان محقق نمی‌شود اما در استان داریم شهرهایی که کمک‌های خوبی کردند.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار