موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
183568
۰۷ آبان ۱۳۹۷

ارتقای تئاتر حرفه‌ای در گرو توجه به تئاتر در مدارس

کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر با تاکید بر این مساله که برای رسیدن به جریان‌سازی فرهنگی نیازمند برنامه‌ریزی مدون از دوران کودکی و نوجوانی هستیم، گفت: ارتقای تئاتر حرفه‌ای در گرو توجه به تئاتر در مدارس است.

به گزارش کودک پرس ، رضا فیاضی با اشاره به این مساله که در تمامی جهان یکی از مهمترین ملاک های رشد هر کشوری، تئاتر و جایگاه این هنر در جامعه و بین عموم مردم است، گفت: هنرهای نمایشی به دلیل زنده بودن و بهره بردن از بالاترین درصد ارتباط گیری با مخاطب، به عنوان یکی از مهمترین محصولات هنری در مسیر آموزش مبانی فرهنگی و اجتماعی شمرده می شود.

وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته، در کنار نهادهای متولی امور هنری، بسیاری از نهادهای اجتماعی مانند شهرداری ها، برنامه و بودجه های مشخصی برای سرمایه گذاری در زمینه تولید آثار تئاتری برای انتقال سیاست ها و اهداف مدنظرشان به عموم مخاطبان دارند.
نویسنده و کارگردان نمایش «وای به حال عنکبوت‌ها اگر باد قاصدک‌ها را خبر کند»، تولید و اجرای تئاتر در مدارس را یکی از مهمترین بسترهای معرفی این هنر به کودکان و نوجوانان و همچنین والدین آنها دانست و تصریح کرد مدارس به عنوان مهد آموزش مبانی علمی و درسی به کودکان در کنار بهره بردن از تئاتر در کنار آموزش علوم مختلف می توانند نقش بسزایی در تربیت خصوصیات فرهنگی و روحیه اجتماعی دانش آموزان داشته باشند.

نویسنده کتاب «ت مثل تئاتر»، ضمن ابراز خوشحالی از احیاء زنگ تئاتر در مدارس در راستای سیاست های جدید آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش از سال جاری خاطرنشان کرد: یکی از اصلی ترین دغدغه های هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان طی سال های اخیر، تاکید سیاست های وزارت آموزش و پرورش بر مساله آموزش و دور بودن از نگاه پرورشی این نهاد علمی بود که خوشبختانه احیاء زنگ تئاتر در مدارس گام مثبتی در مسیر نگرش های پرورشی برای مهمترین نهاد آموزشی کشور به شمار می آید.

فیاضی با انتقاد از نگاه پرفراز و نشیب تاریخ تئاتر در مدارس ایران یادآور شد: یکی از مشکلات مهم در مسیر اجرای سیاست های فرهنگی در کشور ما به عدم استمرار آنها باز می گردد. در حقیقت با تغییر مدیران و صندلی های آنها در یک نهاد بنیادی مانند وزارت آموزش و پرورش ما شاهد تغییرات سیاست های کلان آن هستیم و در این زمینه بسیاری از برنامه ها مانند تئاتر در مدارس نیز در طول تاریخ اجرای آن با فراز و فرودهای مختلفی روبرو می شود که همین امر جریان سازی این اتفاق مهم را با آسیب های متعددی مواجه ساخته است.
این کارگردان پیشکسوت با ابراز امیدواری از استمرار اجرای زنگ تئاتر درمدارس در سیاست های کلان وزارت آموزش و پرورش گفت: علاوه بر تمام تاثیرات مثبتی که تئاتر مدارس در رشد خلاقیت و تربین اجتماعی و فرهنگی دانش آموزان دارد، با تکیه بر این هنر می توان به تربیت نسلی امید داشت که با دانش و بینش علمی تر وارد جریان هنر کشور شوند و به توسعه و رشد تئاتر حرفه ای در کشور همت گمارند.

 

وزارت آموزش و پرورش در سال 1397 قانونی را برای ایجاد و افتتاح زنگ تئاتر در مدارس تصویب کرده است و بنا دارد به واسطه این اتفاق مساله آموزش دروس علمی به واسطه هنر به ویژه هنر خلاق، زنده و پویا تئاتر را در مدارس، بار دیگر احیا کند.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار