183547
۰۷ آبان ۱۳۹۷

نوجوان ۱۳ ساله‌ای که نخستین شهید انقلاب بندرعباس شد

شهید دانش‌آموز علی سایانی از نخستین شهیدان انقلاب در شهر بندرعباس بود که در تظاهرات مردمی توسط رژیم طاغوت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

به گزارش کودک پرس ، شهید علی سایانی ۲۹ فروردین سال ۱۳۴۴ همرمان با ولادت امام دهم شیعیان در مرودشت استان فارس در خانواده ای مذهبی که اصالتا اهل فین بندرعباس بودند به دنیا آمد، چون روز تولدش همزمان با میلاد امام علی(علیه‌السلام) مصادف شد نامش را علی گذاشتند.

شهید سایانی دوران کودکی را در شهرهای شیراز، بوشهر، زاهدان، سنندج و کرمانشاه سپری کرد و نوجوان بود که به بندرعباس آمد و در این سال ها که شاگردی ممتاز به شمار می رفت با رشد فکری که داشت به مبانی اسلام علاقه مند بود.
علی سایانی هرچه بزرگ تر می شد درد جامعه را بهتر احساس می کرد و از ناروایی هایی که در امت مسلمان ایرانی می رفت بیش تر رنج می برد، آرزو داشت که در جامعه فقر وجود نداشته باشد و همه در رفاه و آسایش باشند؛  وی ماه  رمضان را اغلب روزه می گرفت  و در موقع افطار اول غذا را به همسایه هادو دوستان دور و نزدیک خود که وضع مالی خوبی نداشتند می برد و سپس خود افطار می کرد.

شهید سایانی یشتر لباس های خود را به دوستان و هم کلاسی هایش می بخشید و تا آنجا که می توانست از هیچ کمکی به دوستان نیازمند دریغ  نمی کرد.

وی با وجود سن کم با صف انقلابی های ضد رژیم شاه پیوست و فعالیت های انقلابی خود را آغاز کرد. گاهی تا دیروقت بیدار می ماند و با کمک دوستانش اعلامیه ها و پیام های امام را دست نویس می کرد و صبح روز بعد در کشوی میزهای مدرسه می گذاشت.
نوارهای سخنرانی امام راحل را از دوستان خود می گرفت و تکثیر و پخش می کرد و گاهی هم نوارها را به منزل می برد تا خانواده اش نیز بی نصیب نمانند.

با ادامه فعالیت های این شهید بزرگوار و رفتن به روستاهای اطراف استان از سوی رژیم ساواک شناسایی شد و زمانی که شهید علی به همراه عده ای از دوستان و همسالانش به سمت خیابان سید جمال الدین اسد آبادی حرکت کردند؛ با ماموران رژیم مواجه شدند.

نهم دی ماه ۱۳۵۷ وقتی که همراه با دیگر مردم مشغول به شعار دادن بودند و چندین مشروب فروشی را آتش کشیده زده بودند درگیری شروع شد و کار به پرتاب گاز اشک آور و شلیک گلوله کشید. علی که نزدیکی دیوار دبستان محمدیه ایستاده بود و شعار می داد براثر اصابت کپسول گاز اشک آور به زمین افتاد و خون از سرش فواره زد.
مردم این نوجوان سیزده ساله را به بیمارستان بردند و یکی از دوستانش با خون این شهید که هنوز روی زمین جاری بود، جمله «مرگ برشاه» را روی دیوار مدرسه محمدیه نوشت که تا مدت ها باقی بود.

 

شهید سایانی بعد از یک هته بستری شدن در بیمارستان سر انجام در ۱۵ دی سال ۱۳۵۷ به آرزوی دیرینه خودش که شهادت بود، رسید.

این دانش آموز شهید انقلاب از نخستین شهیدان انقلاب در شهر بندرعباس بود که در تظاهرات مردمی توسط رژیم طاغوت به درجه رفیع شهادت نائل شد.

مزار پاک و متبرک این شهید نوجوان در گلزار شهدای بندرعباس واقع شده که همیشه میزبان خیل عاشقان و شیفتگان خط ولایت و انقلاب است.

 

 

 

 

منبع: شبکه اطلاع‌رسانی هرمز

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار