174365
۱۳ شهریور ۱۳۹۷

مجله تحفه نو فصیح الملوک مهام

۱۲ شهریور سالروز انتشار نخستین شماره ی نشریه تحفه نو – بهره خردسالان ایران است.

به گزارش کودک پرس ، این نشریه که بیشتر با عنوان خردسالان ایران شناخته شده است، از ۱۲ شهریور ۱۳۳۲ تا پایان آن سال به کار خود ادامه داد. خردسالان ایران وابسته به جبهه ملی و صاحب امتیاز و مدیر مسئول آن فصیح الملوک مهام بود. این نشریه مدتی با فاصله زمانی هفتگی و مدتی پانزده روز یکبار منتشر می‌شد و مخاطبان آن کودکان و نوجوانان بودند.

بانو فصيح الملوك مهام درسن شش سالگي درمدرسه اي بنام فرانكوپرسان به كسب علم وهنرپرداخت ونيز محضردانشمنداني چون استاد بديع الزمان فروزانفر، جلال الدين همائی و محمد تقي ملك الشعرابهارو… را درك نمود در ادبيات فارسي،عربي، انگليسي و علوم منطق،فلسفه،فقه وتفسيرقرآن بهره‌‌‌هاي فراوان برده و در رشته هاي مختلفي از قبيل خانه داري و پرورش كودك تجربياتي اندوخت. چون علاقه زيادي به خوشنويسي داشت دركسب اين هنراز استاد ميرعماد فندرسكي وديگران تعليم خط گرفت ودر پيشرفت خط خود سالها ازدل وجان كوشيد تا‌درسلك خوشنويسان منسلك گرديد. وي در خط نستعليق وشكسته تحرير مهارت زيادي داشت.

ناگفته نماندكه اين بانوي مطلع زماني صاحب امتياز و نويسنده مجله تحفه نو بوده به سهم خويش در تنوير افكارو افزودن اطلاعات خردسالان آن روز و جوانان كوششي بسزا داشتت. اما اين مجله ديري نپائيد و به واسطه مشكلات مالي تعطيل گرديد. اين بانوي هنرمند، به پاس خدمات فرهنگي و اجتماعي كه در دوران زندگي خودانجام داد، از طرف وزارت فرهنگ به دريافت مدال و نشان هاي گوناگوني نايل گرديد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار