موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
172829
۰۴ شهریور ۱۳۹۷

فعال تئاتر کرواسی در تهران: شگفت‌زده‌ام

مدیر اجرایی کمپانی تئاتر عروسکی «رییکا» که از مهمان‌نوازی تهرانی‌ها شگفت‌زده است؛ درباره‌ی نمایش عروسکی «واندالاماندا» که به صحنه برده است، سخن گفت.

به گزارش کودک پرس ، نمایش «واندالاماندا» نوشته‌ی «جلنا توندینی» با طراحی «لوسی ویدانویچ» و کارگردانی «مورانا دولنچ» و تهیه شده توسط کمپانی تئاتر عروسکی «رییکا» کرواسی در جشنواره نمایش عروسکی تهران ـ مبارک روز شنبه (سوم شهریور) در تالار «هنر» به مدت 35 دقیقه به صحنه رفت.

این نمایش قرار بود در دو سانس 17 و 19 به صحنه برود اما به دلیل آماده نشدن دکور، سانس ساعت 17 در سانس ساعت 19 ادغام شد.

با توجه به این که نمایش مخصوص کودکان بود عده زیادی از جوانان به تماشا این تئاتر نشستند. در مدت اجرای این نمایش کم و بیش صدای کودکانی به گوش می‌رسید که احتمالا درباره ترجمه دیالوگ‌های عروسکها از والدین‌شان سوال‌هایی می‌پرسیدند.

«مادالنا لوپی آلویر» مدیر اجرایی کمپانی «رییکا» در گفت‌وگو با ایسنا، درباره حال و هوای جشنواره‌ی تئاتر عروسکی گفت: اولین بارم است که به ایران می‌آیم ولی کمپانی ما در سال 1377 (1998 میلادی) نمایشی را در این جشنواره به صحنه برده بود.

او از فضای جشنواره‌ی تئاتر عروسکی راضی است و از میزبانی و مهمان نوازی، مردم تهران خیلی شگفت زده شده است.

مدیر اجرایی کمپانی تئاتر عروسکی «رییکا» در ادامه با بیان اینکه تئاتر در ایران سنت بزرگی و کهنی بوده است و ایرانی‌ها در این زمینه قدرتمند هستند، گفت: سال‌هاست که در کرواسی دانشکده هنرهای دراماتیک وجود داشت اما تئاتر و بخصوص نمایش‌های عروسکی حدود 10 سال است که در کرواسی آمده است. من حدود دوسال پیش یکی از کارهای خانم زهرا صبری را در آلمان دیدم و بسیار لذت بردم و حالا خیلی برایم جذاب است که به ایران آمده ام و نمایش‌های ایرانی بیشتری را می‌بینم.

لوپی آلویر درباره تئاتر عروسکی”واندالاواندا” توضیح داد: “واندا” اسم بره‌ای است که شخصیت اصلی نمایش است و Lavenderهم یعنی اسطوخدوس. داستان یک بره ای است که با دیگر بره‌ها متفاوت است و هر چیزی را که می‌خورد به رنگ آن در می آید. او عاشق اسطوخدوس است و بیشتر به رنگ بنفش در می‌آید و با خوردن این گیاه همیشه بوی خوبی می دهد؛ گاهی لیمو می‌خورد و زرد می‌شود و…

این کارگردان تئاتر کرواسی با اشاره به پیام این تئاتر گفت: همگی باید یکدیگر را با وجود همه تفاوت‌ها بپذیریم. هرکس باید اول خودش را قبول داشته باشد و بعد بقیه او را بپذیرند. در دنیا امروز هرکس سلیقه ای دارد و ما باید همه را آن طور که هستند قبول کنیم.

او درباره اجراهای دیگر این نمایش گفت: این کار در جشنواره تئاتر کرواسی جایزه گرفته و در همه شهرهای این کشور به صحنه رفته است؛ همچنین در بوداپست، بوسنی‌وهرزگوین و… اجرا داشته است.

این فعال تئاتر اهل کرواسی در پایان و در پاسخ به این پرسش که، “با وجود این که نمایش”وانالاماندا” برای کودکان است چرا زیرنویس برای این تئاتر در نظر گرفته‌اند؟ گفت: هدف این بود که مخاطبان نوجوان متوجه داستان بشوند و همچنین مادران و پدران تا جایی که می‌توانند برای بچه هایشان داستان را تعریف کنند. ما در بوداپست قبل از نمایش یک خلاصه کوچکی از داستان – به زبان خودشان- را برای مخاطبان تعریف کردیم تا ایده‌ای از داستان در ذهن‌شان شکل بگیرد اما متاسفانه در این اجرا این اتفاق نیفتاد. امیدوارم که مخاطبان کودک ما از طریق موسیقی، تصویر و اتفاق روی صحنه بتوانند پیام و معنی داستان را متوجه شوند.

نمایش «واندالاماندا» امروز 4 شهریور ماه نیز در تالار هنر همزمان با جشنواره‌ی تئاتر عروسکی به صحنه می‌رود.

منبع: ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار