168470
۰۹ مرداد ۱۳۹۷

یک جشنواره، تنها سهم طفل نوپای تئاتر کودک و نوجوان

تنها دارایی تئاتر کودک و نوجوان که عمر چندانی در ایران ندارد جشنواره‌ای است با ربع قرن سن که چند سالی است در همدان برگزار می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، تئاتر کودک و نوجوان در جهان عمری کمتر از دو قرن دارد و به طبع در ایران عمرش کوتاه‌تر است اما در همین مدت نیز مورد بی‌‌توجهی قرار گرفته و تنها به همت علاقه‌مندان به رشد و توسعه خود ادامه داده است.
مطالعات متعدد جهانی، تاثیر مثبت هنر را بر تربیت کودک و نوجوان و نیز بر جامعه تایید و نشان می‌دهد که هنرهای نمایشی بخشی از تربیت و بنیاد آموخته‌های افراد را تشکیل می‌دهد اما در ایران چنین نیست.
تئاتر کودک و نوجوان در ایران کمترین توجه را به خود اختصاص داده است آنچنان که برای این هنر تنها یک جشنواره آن هم دولتی برنامه‌ریزی شده است که هر چندسال در یک استان برگزار می‌شود. برگزاری همین یک جشنواره به دلیل نبود توجه کافی غالبا با مشکلاتی از جمله کمبود سالن مناسب، امکانات اجرایی پایین و فضایی نامناسب برای مخاطبان مواجه است.

هر سال پیش از برگزاری جشنواره مدیران و مسئولان برگزارکننده وعده‌هایی برای بهبود زیرساخت‌ها و وضعیت برگزاری جشنواره می‌دهند اما در پایان جشنواره، پرونده رسیدگی به مشکلات تا سال بعد بسته می‌شود و دیگر کسی به دنبال راه‌حل نمی‌گردد.

محمود تیموری کارگردان نمایش کودک و نوجوان با بیان اینکه امکانات مورد نیاز برای برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در شهر همدان فراهم نیست، تصریح کرد: سال گذشته در بیست و چهارمین دوره برگزاری این جشنواره نه فقط صدای سالن در زمان اجرای نمایش‌ها مشکل داشت بلکه دقایقی مانده به آغاز اجرا، بالابر سالن با مشکل مواجه شد و امنیت گروه را به خطر انداخت.

تیموری تاکید کرد: برگزاری یک جشنواره ساده است و می‌توان با بودجه ای اندک برای دعوت گروه‌ها اقدام کرد اما اینکه چه امکاناتی در اختیار گروه‌های تئاتر قرار می گیرد مساله ساده‌ای نیست.
وی تنها حسن برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در شهر همدان را استقبال مردم این شهر از این رویداد سالانه دانست و گفت: مخاطبان در سالن‌ها حتی به صورت ایستاده برای تماشای نمایش‌ها حاضر می‌شوند.
وی افزود: همین ارتباط سالم با مخاطب است که گروه‌ها را وامی‌دارد با وجود امکانات ابتدایی به سالن‌های نمایش بیایند.

علی پویان کارگردان و مدرس تئاتر گفت: هر سال در زمان برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در شهر همدان، گفته می‌شود که زیرساخت‌ها تکمیل خواهد شد اما دوره بعدی جشنواره با همان زیرساخت‌های ناقص و امکانات فراهم نشده در همان شهر برگزار می‌شود.
وی مسئولان را مقصر آماده نشدن زیرساخت‌های برگزاری این جشنواره معرفی کرد و گفت: این افراد اهمیتی به وضعیت اجرایی نمی‌دهند و تنها برگزاری بخشی از جشنواره را برعهده گرفته اند.
وی با بیان اینکه با وجود برگزاری چند دوره این جشنواره، هنوز سالن‌های مناسب و در خور آن در همدان آماده نشده است، افزود: می‌توان دیگر استان‌ها را ارزیابی و جشنواره را به جایی منتقل کرد که زیرساخت لازم را داشته باشد.

شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی نیز با بیان اینکه آمادگی زیرساخت‌ها در شهر همدان در حال پیگیری است، تصریح کرد: تکمیل سالن‌ها و فراهم کردن امکانات نیازمند تامین اعتبارات بیشتر در این شهر است.
وی همچنین به تکمیل برخی زیرساخت‌ها و بهبود امکانات هنرهای نمایشی در شهر همدان، خاطرنشان کرد: طی این سالها دو سالن به مجموعه فضاهای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اضافه شده است.
تئاتر کودک و نوجوان برای مطرح و دیده شدن تنها به اندازه یک جشنواره ده روزه سهم دارد که هر سال برگزار می شود اما همین جشنواره چنان با بی توجهی مواجه شده که آینده بهتر از امروز نمی‌توان برای آن متصور شد. بعد از پایان دوره کوتاه جشنواره، گروه‌های نمایشی کودک و نوجوان به دست فراموشی سپرده می‌شوند و درخواستشان برای جلب حمایت راه به جایی نمی‌برد.

کودکان و نوجوانان آینده‌سازان کشور هستند و یکی از بهترین راه‌های آموزشی تئاتر است که طی سال‌های متمادی نادیده گرفته شده است و تنها سهم کوچک آن نیز توان محدودی برای یاری رساندن به بقا و توسعه آن دارد.

 

بیست و پنجمین دوره از جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان امسال همانند پنج سال گذشته در شهر همدان برگزار خواهد شد که دبیری این دوره را مریم کاظمی برای دومین بار بر عهده گرفته دارد.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار