موقعیت فعلی شما : خانه/کودک پلاس
16636
۱۴ فروردین ۱۳۹۶

محیط زیست بخشی از وجود ما

نویسنده کودک و نوجوان گفت: انسان ها برای اینکه محیط زیست آلوده نشده و زباله ها به طبیعت ریخته نشود، باید این نعمت خدادادی را بخشی از وجود خود بدانند.

به گزارش کودک پرس، علی محمدپور اظهار کرد: صرفا با پیام های تاکیدی و تحکمی نمی توان افراد را وادار کرد که برای خلاصی از زباله،‌ آن را به راحت ترین شکل در محیط زیست رها نکنند، هرچند طبیعی است که علاقه داریم همواره از شر زباله ها راحت شویم.
وی ادامه داد: در صورتی که محیط زیست را بخشی از وجود و خانه خود بدانیم، هرگز راضی نخواهیم شد به راحتی زباله های خود را در رودخانه، جنگل و خیابان رها کنیم.

 

این مترجم و مولف کودک افزود: پذیرش این مساله نیاز به آموزش از همان دوران کودکی دارد زیرا در بزرگسالی آموزش پرهزینه بوده و به سختی می توان افراد را از عادت های عمیق و چندین ساله جدا کرد.
محمدپور با بیان اینکه انتقال این باور در کودکان بسیار کم هزینه تر است، اضافه کرد: در دوران کودکی می توان تجربه زنده بودن محیط زیست و اهمیت آن را به بهترین شکل در قالب ادبیات و هنر به کودک منتقل کرد.

 

به گفته مدیر انتشارات کتاب آفتاب، می توان در کودکی و در قالب داستان های شیرین، تجربه های به یاد ماندنی از محیط زیست را به کودکان ارایه داد هرچند انس میان مردم با طبیعت و محیط زیست را هم می توان با برپایی اردوهایی از این دست ایجاد و یا بیشتر کرد.
وی گفت: زمانی که این مهر و دوستی ایجاد شود، دیگر نیاز به هزینه های سنگین برای آموزش نیست زیرا خود افراد برای ارتباط بهتر با محیط زیست به دنبال آموزش خواهند رفت.

 

این نویسنده و مترجم کودک و نوجوان اضافه کرد: ایجاد و حفظ ارتباط میان کودکان با محیط زیست باعث می شود، آنها رابطه های اجزای محیط زیست نظیر آب و سرسبزی، آلودگی هوا و وسایل نقلیه و مصرف بی رویه و خشکسالی را هم کشف کنند؛ کشفی که لذت در پی دارد و به دانایی آنها می افزاید.

 

وی گفت: ارتباط انسان ها با محیط زیست باید مانند ارتباط آنها با یکدیگر قابل درک و لمس باشد؛ درکی که فرد از خانه و اتاق خود دارد و می تواند از دوران کودکی در قالب کتاب، انیمیشن و مجله در او شکل بگیرد.

 

هر سال با آغاز بهار و تعطیلات نوروزی که بسیاری از مردم به سفر و استفاده از موهبت طبیعت روی می آورند، موضوع ریختن زباله در طبیعت به یکی از دغدغه های جدی مقامات محلی، به ویژه دوستداران محیط زیست تبدیل شده است.
در این راستا همزمان با نوروز 96 پویش ملی «نه به ریختن زباله» به عنوان یک حرکت ملی و فراگیر و راهکاری مناسب برای ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست به همت خبرگزاری جمهوری اسلامی شکل گرفته است.

 

 

 

 

 

 

 

منبع:    آفتاب

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار