164245
۱۷ تیر ۱۳۹۷

ادبیات کودک و نوجوان استان قم از نگاه یک شاعر

ادبیات کودک ونوجوان یکی ازشاخه‌های ادبیات است که فعالیت در این زمینه می‌تواند بر این طیف جامعه بسیار موثر باشد، پرداختن به موضوع ادبیات کودک و نوجوان هم تخصص خود را می‌طلبد، چراکه طیف کودک و نوجوان طیف حساسی است که کارکردن در این حوزه را نسبت به حوزه‌های دیگر حساس‌تر می‌کند.

به گزارش کودک پرس ، روز 18 تیرماه به عنوان روز ادبیات کودک و نوجوان ثبت شده است؛ این نامگذاری بنا بر پیشنهاد شورای فرهنگی عمومی و پس از درگذشت مهدی آذر یزدی نویسنده و بازنویس حوزه ادبیات کودک و نوجوان در 18 تیرماه 88 نامگذاری شد. هم اکنون در کشور، نویسندگان و شاعران صاحب استعدادی دراین خصوص به فعالیت می‌پردازند، استان قم نیز از لحاظ انتشار و چاپ مجلات ادبیات کودک و نوجوان پس از تهران رتبه دوم را داشته و نویسندگان و شاعران زیادی دراین حوزه کار می‌کنند.

دراین خصوص با طیبه رضایی شاعرکودک و نوجوان که در حوزه شعر خردسال در استان قم کار می‌کند به گفت‌وگو پرداختیم؛ وی کتاب‌های متعددی را در زمینه شعر خردسال به چاپ رسانده است و هم اکنون دبیرمجله دوست خردسال و مجله دوست کودکان است.

طیبه رضایی در خصوص اوضاع این شاخه‌ی ادبیات در کشور گفت: هم اکنون این حوزه تخصصی نسبت به گذشته و بخصوص سال‌های نخستین انقلاب اسلامی بسیار پیشرفت کرده است، به این معنا که در گذشته شاعران و نویسندگان خبره ای همچون مرحوم عباسی امینی شریف در این زمینه فعالیت کرده و بر نویسندگان کنونی ما تاثیر گذار بودند، اما نوع نگاه نویسندگان و شاعران هم اکنون تفاوت کرده است و این امر وجه تمایز و سبب پیشرفت این حوزه شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در گذشته آثار ادبیات کودک و نوجوان بیشتر تم و موضوع آموزشی داشت و نویسندگان این آثار، بیشتر از نگاه یک بزرگسال به این حوزه می‌پرداختند، اما رفته رفته و به خصوص در اثر ورود ترجمه های متعدد آثار کودک و نوجوان در ایران، نوع نگاه دراین خصوص تفاوت یافت.

دبیرشعر مجله دوست خردسال گفت: کتاب‌های کودک و نوجوان باید متاثر از علم روانشناسی کودک و نوجوان باشد تا تاثیر بهتر و موثرتری بر این طیف داشته باشد و این امر، موضوعی بود که از راه ترجمه آثار به کشور راه یافت و هم اکنون نویسندگان و شاعران زیادی در کشور بر این اساس آثار موثر و یگانه ای می‌آفرینند.

رضایی در خصوص آثار کودک و نوجوان در استان قم عنوان کرد: از لحاظ نشر و چاپ مجلات و همچنین تعداد نویسندگان و شاعران،استان قم یکی از غنی ترین استان ها دراین زمینه است، ولی نوع نگاه در خصوص این شاخه از ادبیات آن چنان که باید اصولی نیست و ناشران بیشتر سعی دارند تا تم مذهبی را برتم هنری در این آثار غالب کنند، در صورتی که هر کدام به جای خود مهم است و در یک اثر باید به هر دو جنبه توجه شود.

وی خاطر نشان کرد: به دنبال کتاب مذهبی بودن بد نیست اما آن چه که بد است نگاه تک بعدی به این مقوله است، بنابراین این نگاه باید تغییر پیدا کند و موضوعات مذهبی در خلال موضوعات دیگر و با روشی هنرمندانه در این نوع آثار به کار گرفته شود.

رضایی در خصوص استقبال و تقاضای کودکان و نوجوانان درجهت کتاب خوانی گفت: خوشبختانه با فرهنگ سازی که توسط رسانه‌ها و کانون های فرهنگی هنری در چندسال گذشته انجام شده است، نه تنها استان قم، بلکه در سرتاسر کشور وضعیت خوبی را در زمینه کتابخوانی کودکان و نوجوان شاهد هستیم و استقبال در این خصوص بسیار افزایش یافته است.

این شاعر کودک و نوجوان خاطر نشان کرد: در صورتی می توان در این حوزه موفق بود که یک نویسنده یا شاعر ابتدا ذهن خود را در حد یک کودک و یاخردسال تقلیل کند و پس از آنکه وارد دنیای کودکان شد، آن زمان به خلق اثر در این زمینه بپردازد؛ متاسفانه اشکال بسیاری از آثار در خصوص کودک و نوجوان همین مسئله عدم تطبیق ذهن نویسنده و شاعر با ذهن مخاطب است.

رضایی تاکید کرد: عده‌ی کثیری از نویسندگان و شاعران در حوزه ادبیات کودک و نوجوان صاحب نظر و با استعداد وجود دارد که متاسفانه به دلیل آن که دور از مرکز هستند و در شهرستان ها به فعالیت می پردازند مورد بی توجهی قرار گرفته و مجالی برای ارائه اثر خود آن چنان که شایسته است پیدا نمی‌کنند که به این موضوع باید رسیدگی شود.

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار