163490
۱۲ تیر ۱۳۹۷

انجمن ناشران فرهنگی کودک و نوجوان قم و اهداف آن

اعضای هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان قم به تشریح اهداف و رویکردهای خود پرداختند و زمینه‌های تعامل‌های رسانه‌ای در این نشست بررسی شد.

به گزارش کودک پرس ، اعضای هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان قم بعد از دیدار با نیکنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل خانه کتاب، از ایبنا بازدید کردند.

علیرضا سبحانی‌نسب؛ مدیر نشر جمال و رئیس این انجمن فرهنگی در نشست مشترک با تحریریه ایبنا، با اشاره به فعالیت اعضا انجمن گفت: با توجه به اینکه کتاب کودک با تمرکز روی حوزه دین، عمدتا در قم تولید می‌شوند، این کتاب‌ها کمتر در سراسر کشور دیده می‌شوند. به همین خاطر ما در ترویج و بازاریابی کتاب‌های خوب، مشکلات زیادی داریم.

 

انجمن ناشران کودک و نوجوان قم، 40 عضو ناشر دارد و به گفته سبحانی‌پور به شکل مستقل از انجمن سراسری ناشران کودک و نوجوان فعالیت دارد. وی در این‌باره توضیح داد: ما با همکارانمان در تهران، تعامل‌های خوبی داریم اما دامنه فعالیت‌های آن انجمن، عمدتا به تهران محدود می‌شود و ما سعی داریم در انجمن قم بیشتر روی حوزه دین و همچنین مباحث بین‌المللی فعالیت داشته باشیم؛ موضوعاتی که انجمن در تهران به آن‌ها ورودی ندارد.

 

مدیر انتشارات جمال ضمن بیان این مطلب که انجمن ناشران کودک و نوجوان قم، اواخر سال 92 تاسیس شده‌است، درباره فعالیت‌های این انجمن توضیح داد: با توجه به ویژگی‌های کتاب کودک دین و ملاحظات مربوط به آن، یکی از اقدامات موثر در انجمن، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای ناشران عضو و تشویق آن‌ها به ارتقاء کیفی کتاب‌ها چه از نظر محتوایی و چه از نظر فیزیک کتاب و نوع چاپ بوده است.

وی همچنین درباره مسائل مربوط به توزیع کتاب اعضا و ارتباط با شبکه‌های توزیع و فروش گفت: متاسفانه در کشور ما، مرکز توزیعی که به شکل تخصصی در حوزه کتاب کودک و نوجوان فعالیت بکند، وجود ندارد و مراکز توزیعی که در قم فعالند نیز چندان دامنه فعالیت‌ وسیعی ندارند. به همین‌خاطر چندان نتوانسته‌ایم در این حوزه به موفقیتی دست‌ پیدا کنیم؛ هرچند اعلام آمادگی می‌کنیم که با هر مرکز توزیعی که تمایل داشته باشد، همکاری کنیم.

 

سبحانی‌نسب درپاسخ به این سوال که فعالیت‌های بین‌المللی انجمن و ناشران عضو، چطور دنبال می‌شود، اظهار کرد: تا کنون عناوین زیادی از کتاب‌های ناشران عضو، به زبان‌های مختلف ترجمه و به ناشران خارجی واگذار شده است که در مجموع می‌توان گفت تا کنون کتاب‌های ما به 14 زبان منتشر شده است.

وی افزود: در سال‌های اخیر سعی کردیم در برخی نمایشگاه‌های خارجی حضور یابیم و مستقیما مذاکره با ناشران خارجی را دنبال کنیم؛ مثل نمایشگاه اخیر در آذربایجان. در برخی نمایشگاه‌ها مانند نمایشگاه فرانکفورت نیز یکی از ناشران عضو که نشر براق است، سایر ناشران را نمایندگی کرده است.

رئیس انجمن ناشران کودک و نوجوان قم تاکید کرد: البته باید بگویم تاکنون، اکثر مبادلات رایت و عقد قرارداد با ناشران خارجی، در ایران و در دفتر انجمن به ثمر نشسته است چراکه بیشتر فعالیت ما از طریق ثبت سفارش در فضای مجازی و نامه‌نگاری‌های الکترونیکی از سوی ناشران خارجی دنبال شده.

 

معرفی کتاب‌های برگزیده انجمن ناشران کودک و نوجوان قم، پوشش خبری اهم نشست‌ها و رویدادهایی که این انجمن در طول سال برگزاری می‌کند و برگزاری نشست‌های نقد کتاب به شکل مشارکتی در خبرگزاری ایبنا، از جمله مباحث مطرح شده در این نشست بود.

دیگر اعضای هیات‌ مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان قم که در این نشست حضور داشتند، عبارت بودند از: ابراهیم خانه‌زرین؛ مدیر انتشارات مشهور، رضا کریمی؛ مدیر انتشارات نسیم حیات، سیدعلیرضا طباطبایی؛ مدیر انتشارات جامعه‌القران، صبا امیری؛ مدیر انتشارات براق و علی اسماعیلیان؛ نماینده اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در هیات‌ مدیره.

 

 

 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار