موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
163438
۱۲ تیر ۱۳۹۷
مدیر اوج کودک و نوجوان:

پویش «بخوان و قهرمان شو» دنبال اولویت‌دادن به نوجوانان در فرهنگ است

پویش بخوان و قهرمان شو بر این اساس شکل گرفت که مسئله کتاب را برای نوجوانان به طور جدی‌تری دنبال کنیم. کتاب و کتابخوانی هنوز مسئله اصلی فرهنگ کشور ما نیست و نیاز بود در این زمینه اقدامی انجام شود.

به گزارش کودک پرس ، پویش کتابخوانی «بخوان و قهرمان شو» به همت مرکز اوج کودک و نوجوان آغاز شده و در آن کتاب «جام جهانی در جوادیه» برای مطالعه انتخاب شده است. علت راه‌اندازی این پویش و اهداف آن را در گفت‌وگو با وحید ملتجی مدیر اوج کودک و نوجوان جویا شدیم.

 

راه‌اندازی پویش کتابخوانی از جمله جدیدترین اقدامات اوج بوده است، نگاه اوج به گروه سنی نوجوان، بر چه مبنایی شکل گرفته است؟

مرکز اوج کودک و نوجوان بر اساس یک سند کلان که در یک سال اخیر تهیه و تصویب شده است، فعالیت‌هایش را پیش می‌برد. این سند در محور‌های اساسی بر پایه نیاز مخاطب ایجاد شده است. فعالیت‌های مرکز به ۳۰ درصد کودک و خردسال و ۷۰ درصد نوجوان تقسیم‌بندی شده است. در زمان مدیریت سابق، توجه به حوزه خردسال بیشتر بود، اما در دوره جدید فعالیت‌مان اولویت را بر نوجوان قرار دادیم. نوجوان به طور عرفی مابین ۱۲ تا ۱۸ سال سن دارد و در اوج کودک و نوجوان، نگاه ما به این گروه سنی عمومی است یعنی شامل همه اقشار با هر نوع تفکر و سبک زندگی می‌شود.

 

ماحصل این برنامه‌ریزی و توجه چه چیزی خواهد بود؟

سیاست اوج در رویکرد محتوایی تبیین موضوعاتی مانند قابل اعتماد بودن نوجوان است. می‌خواهیم به پدر و مادر‌ها و مسئولان بگوییم که باید به نوجوانان اعتماد کنند. سیاست دیگر مرکز نیز تعریف شخصیت و کاراکتر‌های محبوب برای مخاطب نوجوان است. محور دیگر فعالیت ما ایجاد زنجیره ارزش است. به این معنا که فعالیت‌های مختلف مرکز اوج کودک و نوجوان در قالب‌های مختلف ارائه، از نظر مفهوم در یک راستا باشند و در این زمینه تا امروز فعالیت‌هایی مانند اکران «فهرست مقدس»، تولید رئالیتی شو «فاز»، راه‌اندازی پویش «بخوان و قهرمان شو» و در آینده نیز «اقیانوس آرام» را خواهیم داشت؛ برنامه‌هایی که هر کدام در یک مدل از برنامه‌سازی تولید شده و با یکدیگر متفاوت هستند.

 

علت انتخاب «جام جهانی در جوادیه» برای شروع پویش «بخوان و قهرمان شو» چه بود؟

بخوان و قهرمان شو بر این اساس شکل گرفت که مسئله کتاب را برای نوجوانان به طور جدی‌تری دنبال کنیم. کتاب و کتابخوانی هنوز مسئله اصلی فرهنگ کشور ما نیست و نیاز بود در این زمینه اقدامی انجام شود. برای پویش بخوان و قهرمان شو، دنبال کتابی بودیم که شاخصه‌های مدنظر ما را داشته باشد و در نهایت با توجه به حال و هوای جام جهانی فوتبال، کتاب «جام جهانی در جوادیه» را انتخاب کردیم. این کتاب نوشته داود امیریان از نویسنده‌های سرشناس ادبیات کودک است که قلم قوی‌ای دارد و متن‌هایش بک‌گراند طنز نیز دارد. این کتاب داستان پسری به نام سیاوش است که شخصیت محوری کتاب «جام جهانی در جوادیه» است. با داود امیریان صحبت کرده‌ایم و قرار شده است کار‌های بعدی با محور شخصیت سیاوش ساخته شود که می‌تواند شامل فیلم انیمیشن و رئال شود.

 

پویش‌های «روشنا» و «کتاب و زندگی» مستقل از تلویزیون فعالیت کردند و موفق هم بودند، چرا «بخوان و قهرمان شو» تلویزیون محور شد؟

یکی از تفاوت‌های ما با دیگر پویش‌های کتابخوانی این است در پیوست رسانه‌ای آن از تلویزیون استفاده بیشتری شده است. دلیل این کار نوع مخاطب پویش بخوان و قهرمان شو است. دیگر پویش‌هایی که نام بردید بیشتر مخاطب قشر مذهبی جامعه بودند، اما نگاه ما به نوجوانان گسترده است و همه می‌توانند از آن استفاده کنند. برای همین گستردگی از تلویزیون بیشتر استفاده کردیم.

 

به نظر می‌رسد اصل حضور پویش در تلویزیون در شبکه امید بود، اما سراغ شبکه ۲ رفته‌اید، انتخاب این شبکه به چه دلیلی بود؟

ما با شبکه امید هم همکاری داریم. تلاش ما این است که از هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف برای پیشبرد اهداف پویش کتابخوانی استفاده کنیم، البته ایجاد این همکاری و هم‌افزایی کار بسیار سختی است، ولی توانستیم با شبکه‌های امید و ۲ در تلویزیون که اولی شبکه تخصصی نوجوان است و دومی هم به دلیل داشتن گروه کودک و نوجوان سابقه خوبی در پرداختن به مسائل نوجوانان دارد تعامل داشته باشیم.

 

به غیر از صداوسیما چه نهاد‌هایی در این پویش حضور یافته‌اند؟

فدراسیون فوتبال، اولین دستگاهی بود که به پویش پیوست. جلسات خوبی با رئیس و نایب رئیس فدراسیون داشتیم. از آن طرف نرم‌افزار طاقچه و «شیرازه» به عنوان نماینده مجمع ناشران انقلاب اسلامی هم به پویش پیوستند. جا دارد همین جا از همه دستگاه‌ها و نهاد‌هایی که کار فرهنگی می‌کنند و به حوزه کودک و نوجوان توجه دارند دعوت کنم تا به پویش «بخوان و قهرمان شو» بپیوندند. حوزه نوجوان، از نظر فرهنگی بسیار مهم است.

 

سرانه مطالعه در میان نوجوانان چقدر است؟

سرانه مطالعه در کشورمان پایین است و به تبع آن در گروه سنی نوجوان نیز باید از سطح پایینی برخوردار باشد و حتی می‌شود گفت: به دلیل شرایط خاص سنی نوجوانان باعث می‌شود که سطح مطالعه این گروه حتی پایین‌تر از سایرین نیز باشد. در این سن نوجوان استقلال نسبی پیدا کرده و فضا‌های جدید را تجربه می‌کند؛ فضا‌هایی که هیجان‌های بیشتری دارد، البته این به معنای آن نیست که در حوزه کتاب نوجوان توفیقی نداشته‌ایم. در زمان نمایشگاه کتاب استقبال از غرفه‌های انتشاراتی‌هایی که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند، کاملاً مشهود است.

 

«بخوان و قهرمان شو» می‌تواند زمینه تحول در میزان مطالعه نوجوانان باشد؟

به نظرم مشکل این است که تا به امروز عرضه خوبی نداشته‌ایم. کتاب کودک و نوجوان هست ولی کار هنری برای عرضه مناسب آن انجام نشده است. ما می‌خواهیم با پویش «بخوان و قهرمان شو» تلنگری در این زمینه زده باشیم. از سوی دیگر می‌خواهیم پدر و مادرها، کنشگر‌ها و مسئولان کشور نسبت به نوجوانان حساس شوند. این حساسیت می‌تواند در نهایت به یک توجه عمومی به گروه سنی نوجوان منجر شود؛ اتفاقی که در مورد حوزه خردسال رخ داد.

برای کسانی که احتمالاً از نحوه حضور در پویش بی‌خبرند، درباره روش مشارکت بخوان و قهرمان شو، بگویید؟
برای شرکت در پویش بخوان و قهرمان شو، می‌شود کتاب را به صورت فیزیکی یا الکترونیک خریداری کرد که از طریق سایت پویش و نرم‌افزار طاقچه هر دو روش در دسترس است و ارسال کتاب نیز به صورت رایگان خواهد بود. بعد از مطالعه کتاب هم می‌توانند به سایت قهرمان شو مراجعه کنند و به سؤالات جواب دهند. ما هر روز به ۱۰ نفر جایزه می‌دهیم و جایزه نهایی داریم که در پایان پویش برگزار می‌شود و در آن پنج نفر از نوجوانان می‌توانند سفر به لبنان یا معادل آن ۱۰ میلیون تومان جایزه نقدی بگیرند.

 

فصل اول پویش تا کی ادامه دارد؟

این بخش از پویش در مرداد به پایان می‌رسد و درباره کتاب بعدی در حال مذاکره هستیم. احتمالاً در شهریور ماه دور بعدی پویش شروع می‌شود که کارهایش را با مجمع ناشران انقلاب اسلامی پیش می‌بریم.

 

 

 

 

منبع: روزنامه جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار