موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
161808
۰۳ تیر ۱۳۹۷
یک برنامه‌ساز تلویزیونی:

برنامه‌سازی برای نوجوانان هیچ اسپانسری ندارد/ رقابت و مسابقه هنوز از بهترین‌ سرگرمی‌های نوجوانان است

یک برنامه‌ساز تلویزیونی گفت: در کشور ما برای کودک و جوان، اقتصاد مشخصی وجود دارد، اما درمورد برنامه‌سازی برای نوجوانان اینطور نیست. به همین خاطر در این سال‌ها با اسپانسری برخورد نکردم که بخواهد روی نوجوانان سرمایه‌گذاری کند.

به گزارش کودک پرس ، «احسان کاوه» برنامه ساز حوزه جوان و نوجوان گفت: ما در برنامه‌سازی برای نوجوان‌ها با چند نوع چالش مواجهیم. یکی اینکه گروه سنی نوجوان باید کامل به رسمیت شناخته شود و با تاسیس شبکه اختصاصی برای نوجوان‌ها این اتفاق افتاد. اما اساسا تلفیق آن با گروه سنی کودک کار درستی نیست.

 

وی ادامه داد: مثل همه برنامه‌سازی‌ها، مسائل مالی اینجا هم در اولویت است. همانطور که می‌دانید تلویزیون با مشکلات مالی زیادی مواجه است و هر برنامه‌ای که بتواند اسپانسر داشته باشد، به مرحله تولید می‌رسد. به این دلیل که حوزه نوجوان مقطع سنی خاص و کوتاهی است، هیچکس روی آن سرمایه گذاری نمی‌کند.

این برنامه‌ساز همچنین افزود: در کشور ما برای کودک و جوان، اقتصاد مشخصی وجود دارد، اما برای نوجوان اینطور نیست. به همین خاطر در این سالها با اسپانسری برخورد نکردم که بخواهد روی نوجوان‌ها سرمایه گذاری کند.

 

کاوه با اشاره به کمبود برنامه‌های مناسب برای این رده سنی نیز بیان داشت: در این سالها برای نوجوان‌ها برنامه‌های خوبی نداشتیم و شاید از دوره نیمرخ تا الان نتوانستیم برند خوبی را از لحاظ برنامه‌سازی برای نوجوانان بسازیم و نوجوان‌های ما با تلویزیون قهر هستند و طول می‌کشد تا جذب یک برنامه شوند.

وی راهکارهایی برای جذب نوجوان‌ها به سمت برنامه‌های تلویزیونی ارائه داد و افزود: مخاطب نوجوان در مقطع خاص و حساسی است، از طرفی دوره کودکی را هنوز با خود به همراه دارد و هم در حال آماده شدن برای پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی خود در دوره نوجوانی است، پس هم باید فضاها شاداب و سر زنده باشد البته نه از جنس کودکانه‌اش و هم باید جدی و واقع پذیر باشد، اما نه از جنس جوانانه و برنامه‌سازان نیازمند مطالعه خاصی برای این دوره هستند.

این تهیه کننده همچنین بیان داشت: مدیران ما هم باید سعه صدر داشته باشند تا برنامه‌های نوجوان محور زیادی تولید شود تا نوجوانان به سمت تلویزیون جذب شوند. برای این کار سرمایه گذاری نیاز داریم و این موضوع به تلویزیون محدود نمی‌شود و در همه حوزه‌ها باید دست به دست هم دهیم تا نوجوانی را که میان حوزه‌های برنامه‌سازی مغفول مانده است را احیا کرده و کاری کنیم تا نوجوان به سمت رسانه بیاید.

 

تهیه کننده برنامه «جیوگی» افزود: دوره‌ای که فرزندان با والدین دچار مشکل می‌شوند همین دوره نوجوانی است و به همین دلیل این دوره حساس را باید با لطافت و سعه صدر بگذرانیم و کاری کنیم تا چالش‌ها و قوانین ورود به نوجوانی برای او جذاب شود تا به آنها عمل کند.

وی درباره شرایط موجود در برنامه‌سازی برای تلویزیون افزود: تلویزیون با توجه به گسترش انواع مختلف رسانه‌های گروهی، مقداری در همه جای دنیا افت داشته اما فراموش نکنید که همین تلویزیون برای ایجاد کمپین،‌ همصدایی، جریان و جنبش اجتماعی هنوز که هنوز است سرزنده است و اگر بخواهد می‌تواند باز هم به دوران طلایی‌اش بازگردد. من هم قبول دارم که برنامه‌های تلویزیونی ضعیف شده، اما اگر به قدرت این رسانه باور داشته باشیم می‌توانیم به همان روزهای اوج برگردیم.

 

کاوه در ساخت برنامه‌های نوجوان محور در عصر حاضر، مسابقه و رقابت را ضروری دانست و گفت: فکر می‌کنم رقابت و مسابقه هنوز هم جزو بهترین‌ سرگرمی‌های نوجوانان است. سرمایه گذاری، خلاقیت، مدل‌های جدید برنامه سازی هم از دیگر عناصر موجود برای برنامه‌سازی در این ژانر است و خودم ژانر رئالیتی شو و یا همان واقع نما را می‌پسندم که علاوه بر این بخش مسابقه هم به آن اضافه شود. مسابقه و رقابت باعث می‌شود تا نوجوان‌ها به رعایت یکسری امور پرداخته و قواعدی را درباره دنیای نوجوان‌ها آموزش ببینند.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار