153845
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

۱۵۰ کودک کار در استان کرمانشاه دارای پرونده مددکاری هستند

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: ۱۵۰ کودک کار شناسایی شده در استان کرمانشاه دارای پرونده مددکاری هستند.

به گزارش کودک پرس ، امید قادری با بیان اینکه برای 150 کودک کار در استان پرونده مددکاری تشکیل شده است اظهار داشت: از این تعداد 46 پرونده والدین بدسرپرست و بی‌سرپرست دارند که با مقام قضایی در زمینه ساماندهی آن‌ها هماهنگی شده است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به بررسی مسائل فرهنگی، خانوادگی و روابط اجتماعی کودکان کار عنوان کرد: پنج درصد از خانواده‌های این کودکان فرهنگ کار کودک را دارند اما 95 درصد از این کودکان دارای سرپرست بیکار و دچار آسیب اجتماعی همچون اعتیاد و فقر فرهنگی هستند.

وی با اشاره به راه‌اندازی نخستین مرکز تخصصی شبانه‌روزی کودکان کار در کرمانشاه گفت: برای نخستین بار در استان کرمانشاه مرکز تخصصی شبانه‌روزی کودکان کار با هدف شناسایی مشکلات کودکان کار تشکیل شده و برای هر کدام از این کودکان پرونده مددکاری تشکیل می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با بیان اینکه موضوع کودکان کار مقوله‌ پیچیده‌ای است افزود: این موضوع همچون دیگر مسائل اجتماعی و انسانی، پروژه‌های عمرانی و خدماتی نیست که بعد از مدتی حل شود.

قادری با اشاره به اینکه جمع‌آوری کودکان کار حساسیت خاصی دارد و مانند دیگر متکدیان و معتادان نیستند گفت: در این راستا باید با یک پیشینه فرهنگی و مداخلات تخصصی در حوزه اجتماعی و همچنین توانمندسازی افرادی که دچار آسیب شده‌اند بتوان آنها را از این چرخه آسیب دور کرد و مسیر زندگی آن‌ها را تغییر داد.

وی با بیان اینکه یک تیم تخصصی متشکل از مددکار اجتماعی، اورژانس اجتماعی با همکاری شهرداری با یک شیوه خاص این کودکان را جمع‌آوری می‌‌کنند بیان کرد: این کودکان وارد مرکز نگهداری کودکان خیابانی و سپس غربال می‌شوند.

قادری با اشاره به اینکه بیشتر خانواده‌های این کودکان با بهزیستی همکاری ندارد افزود: در مرحله سازماندهی به خانواده این کودکان مراجعه می‌شود و چنانچه دچار فقر و بیکاری باشند به آنها وامهای خود اشتغالی و حرفه‌آموزی پرداخت می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه عنوان کرد: سعی ما این است که فرد بالغ خانواده یعنی بالای 18 سال کار کند اما بعضی از این خانواده‌ها مقاومت می‌کنند و همکاری مناسبی با بهزیستی ندارند.

وی با بیان اینکه به همین دلیل تصمیمی برای تغییر کار کودکان گرفته شد افزود: بر اساس آمار موجود 53 درصد از کودکان کار در حال تحصیل، 16 درصد  بی‌سواد و 33 درصد نیز ترک تحصیل کرده بودند.

قادری با اشاره به اینکه مقوله کودکان کار و خیابانی به عنوان یک آسیب اجتماعی تلقی می‌شود گفت: برای مقابله با این مشکل  باید به آن همچون دیگر آسیب‌های اجتماعی ار جمله طلاق و اعتیاد نگاه کرد.

قادری با بیان اینکه پدیده کودکان کار به عنوان یک آسیب اجتماعی در آیین‌نامه سال 84 تصویب شد افزود: براساس این آیین‌نامه به 12 دستگاه وظایفی ابلاغ شده که این کودکان را سازماندهی و در جهت ایجاد فرصت برابر تلاش شود تا بتوانند از این چرخه آسیب خارج شوند.

وی با اشاره به سازمان‌هایی که در مقابل سازماندهی کودکان کار وظیفه دارند گفت: این سازمان‌ها متشکل از کمیته امداد، بهزیستی، صداوسیما، نیروی انتظامی، دادگستری، شهرداری، هلال‌احمر، بیمه سلامت، وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی، فنی و حرفه‌ای و اداره کار است که وظایف هر کدام از این ارگان‌ها برای کمک به کودکان کار و عبور از این چرخه مشخص شده است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با بیان اینکه تاکنون هیچ یک از این سازمان‌ها کمکی به ما نکردند بیان کرد: در زمینه سازماندهی این کودکان سازمان بهزیستی به تنهایی نمی‌‌تواند این آسیب اجتماعی را کنترل کند و تنها دادگستری و شهرداری کمک‌های در این راستا داشتند.

قادری با اشاره به اینکه جمع‌آوری کودکان کار برعهده شهرداری و نیروهای انتظامی است گفت: 13 دستگاه وظایف سنگینی در مقابل کودکان کار به عهده دارند و سایر دستگاه‌ها باید در ساماندهی به بهزیستی کمک کنند هرچند تاکنون هیچ کمکی به بهزیستی در این راستا انجام نشده است.

منبع: تسنیم

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار