موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
153700
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
دغدغه ناشران کشور؛

واردات بی‌رویه کتاب کودک و نگرانی ناشران

واردات بی‌رویه کتاب در بخش‌های مختلف دغدغه بسیاری از ناشران بوده است، در این میان حوزه کودک از اهمیت ویژه‌ای برای این بازار هدف دارد و نیاز است تا دولت و بخش‌های مربوطه نظارت بیشتری به این اوضاع آشفته داشته باشند.

به گزارش کودک پرس ، درحال حاضر شمارگان کتاب در کشور حدود یکهزار و 500 تا دو هزار نسخه است که برای ناشران رضایت بخش نیست و نظارت دولت بر واردات بی رویه کتاب های کودک و رمان و اهمیت به تخصیص یارانه کتاب به حوزه های علمی، علوم انسانی و دانشگاهی می تواند تا حدودی از دغدغه ناشران بکاهد.

‘عباس حسینی نیک’ ناشر نمونه سال 95 در حاشیه برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در گفت و گو به خبرنگار ایرنا با مهم خواندن بحث کتابهای خارجی در ایران،گفت: برقراری رابطه علمی ایران با کشورهای مختلف از طریق منابع علمی و کتابها انجام می شود.

حسینی نیک افزود: با توجه به اینکه ما عضو کنوانسیون برن و قانون کپی رایت نیستیم، شرایطی برای ناشران ایرانی فراهم شده تا همه بطور یکسان از حقوق مادی و معنوی قانون کپی رایت بهره مند نشوند.
مدیرعامل انتشارات مجد اضافه می کند: در حال حاضر قانون کپی رایت در کشور فقط از حقوق مادی ناشرانی حمایت می کند که برای اولین بار کتاب منتشر کنند و حقوق ناشرانی که چندین مرتبه کتاب چاپ کرده اند، نادیده گرفته می شود.

 

واردات بی رویه کتابهای کودک و رمان تهاجم فرهنگی است

حسینی نیک با بیان اینکه واردات بی رویه کتاب های کودک و رمان، نوعی تهاجم فرهنگی بوده و سبک زندگی نسل امروز و آینده را تهدید می کند، اظهار داشت: محتوای بسیاری از این کتابها بصورت نقاشی و ترجمه بوده که سبک زندگی ایرانی – اسلامی را تهدید می کند، متاسفانه نظارتی بر روی واردات این کتابها وجود ندارد ، در حالیکه باید در این حوزه بومی سازی انجام شده و مشوق های مادی و معنوی ناشران کودک و رمان در نظر گرفته شود.
حسینی نیک یادآور شد: این درحالی است که کتابهای علمی ، دانشگاهی و علوم انسانی خارجی که نیاز به آنها در کشور بسیار است ، کمتر وارد می شود و ضروری است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه سیاست گذاری کرده و مانع از وارات بی رویه کتاب به کشور شود.

وی می افزاید: بهتر است دولت با استفاده از بخش یارانه کتاب به واردات کتابهای علمی ،دانشگاهی پرداخته و هزینه ترجمه آنها را بپردازد.

 

ساز و کارهای استاندارد درمورد واردات کتاب تعریف نشده است 

یک ناشر و پژوهشگر نیز در این باره گفت: مشکلی اصلی حوزه نشر در کشور ما آن است که ساز و کارهای استاندارد در مورد واردات کتاب تعریف نشده است به همین دلیل با چالش هایی درمورد قانون کپی رایت و یارانه ها مواجه هستیم ، قانون و آگاهی درستی از واردات کتاب نداریم و باید برنامه ریزی دقیق و مدون در این زمینه انجام شود.
‘مجید جلیسه’ نیاز بازار داخلی کتاب را تعیین کننده میزان واردات دانست و افزود: متاسفانه شاهدیم کتاب هایی از ناشران کشورهای مختلف به زبان اصلی و یا بصورت غیرقانونی بدون رعایت کپی رایت وارد بازار ایران می شوند که قاچاق هستند.

 

واردات بی رویه کتابهای کودک به حوزه نشر صدمه می زند

این ناشر ادامه داد: این واردات غیر اصولی است و صدمه جدی به حوزه نشر می زند ما باید از طریق مراودات فرهنگی با کشورهای مختلف ، مجوز وارد کردن کتاب بصورت قانونی و با رعایت کپی رایت را داشته باشیم .
این پژوهشگر با بیان اینکه نیاز ایران به واردات کتاب های علمی و دانشگاهی زیاد است، تصریح کرد: ما نیاز به افزایش علم و دانش روز داریم اما متاسفانه واردات بی رویه کتاب های کودک و رمان باعث آسیب به کتاب های مورد نیاز و حتی رمان های داخلی می شود.

جلیسه به عنوان نمونه به کتاب هایی مانند هری پاتر اشاره کرده که بصورت غیرقانونی بطور همزمان در ایران ترجمه و منتشر شده و رغبت به خواندن رمان های داخلی را کاهش داده است.
وی خاطرنشان کرد: مساله واردات بی رویه کتابهای کودک و رمان باید بصورت هدفمند مورد نظارت قرار گیرد.
‘محمد توکل صدیق’ نایب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان نیز در این به خبرنگار ایرنا گفت: واردات کتاب های مورد نیاز باید مورد توجه اساسی دولت قرار گیرد.
وی افزود: سیاست گذاری و برنامه ریزی برای تامین نیاز واقعی ناشران و دوستداران به کتاب و کتابخوانی می تواند بسیاری از مشکلات حوزه نشر را حل کند.

توکل خاطرنشان کرد: واردات کتاب در همه حوزه ها از جمله کودک، رمان ، علمی ، علوم انسانی و غیره باید با توجه به نیاز ناشران از سوی دولت تحت کنترل باشد.
سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار « نه به کتاب نخواندن» از 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلی تهران درحال برگزاری است.

در این دوره از نمایشگاه حدود سه هزار ناشر حضور دارند که 500 ناشر خارجی هستند.

امسال 33 هزار متر مربع از فضای نمایشگاه کتاب در اختیار ناشران عمومی، 12 هزار متر در اختیار ناشران دانشگاهی، 11 هزار متر در اختیار ناشران کودک و نوجوان، 10 هزار متر در اختیار ناشران آموزشی و 8 هزار متر در اختیار ناشران خارجی است.

کل فضای نمایشگاه کتاب 130 هزار متر مربع است که از این مساحت، 30 هزار متر مربع در سازه‌های موقت برپا شده است.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار