موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
148536
۰۸ فروردین ۱۳۹۷
کتابخانه نوروزی؛

«چغک»؛ برداشت آزاد از خاطرات نوجوانی یک روحانی

کتاب «چغک» خاطراتی از نوجوان انقلابی دیروز و روحانی امروز است که از سوی انتشارات صهبا برای نوجوانان منتشر شده است.

به گزارش کودک پرس ، «چغک» در میان خراسانی‌ها به معنی گنجشک، عنوان کتابی است که از زبان یک نوجوان روایت می‌شود، این داستان در بستر مبارزات انقلاب در سال ۱۳۵۷ شکل گرفته و در جریان انقلاب شاهد رخدادهایی در مشهد است و به نقش مقام معظم رهبری در این مبارزات پرداخته است.
سبک داستانی کتاب، سبکی است که بیشتر با «سینما رمان» شناخته می‌شود؛ سبکی که در آن نقاشی‌ها، پایه پای متن جلو می‌آیند و خود، مستقلاً روایتگر قسمتی از داستان می‌شوند. این داستان بر سه پایه اصلی استوار است؛ اول؛ وقایعی که در روزهای نهم و دهم دی ماه ۱۳۵۷ اتفاق افتاده بود، بخش اعظم و مهم آن وقایع، در داستان آمده است، دوم؛ خاطرات آیت الله خامنه‌ای از ماجراهای نهم و دهم دی ماه است که در متن داستان هر جا نقل قولی از حضرت آقا آمده با قلم درشت مشخص شده و دخل و تصرفی در عین کلام صورت نگرفته است.
بخش زیادی از وقایع داستان که به اتفاقات روزهای نهم و دهم دی ماه ۱۳۵۷ اشاره می‌کند، تماماً مستند و واقعی هستند. مثلاً شهید علی اکبر دهنوی، شهید نوجوانی است که نهم دی ماه به شهادت رسید و خانواده‌اش پس از چند روز پیکرش را در بیمارستان پیدا کردند.
در مقدمه این کتاب آمده است؛ پس از جستجوهای فراوان، دریافتیم که چغک قبل از انقلاب، امروز، حجت الاسلام شیخ محمدمهدی فقیهی است، روحانی دلسوزی که حالا مشغول تدریس در حوزه و دانشگاه و تحقیق و پژوهش درباره تفکر دینی است. وقتی به سراغش رفتیم به مهربانی خالصانه، روی باز و گشاده، ما را به حضور پذیرفت و از ارادتش به رهبر انقلاب برایمان گفت؛ از رابطه‌ای که با ایشان قبل و بعد از انقلاب داشته است.
این کتاب که از سوی انتشارات صهبا روانه بازار نشر شده، برداشت آزادی است از یکی از خاطرات نوجوانی پرحادثه محمدمهدی فقیهی. خاطرات وی، خود کتاب مستقلی می‌طلبد.
در بخشی از کتاب می‌خوانیم؛ «جثه‌ام از همه انقلابی‌های مشهد کوچک‌تر است و هر کس مرا در جمع آنها می‌بیند، کر می‌کند اشتباهی شده که من در جمع مبارزان درجه یک هستم؛ اما همین کوچک بودنم، باعث شده بتوانم مثل مبارزان بزرگسال، کارهای مهمی برای انقلاب انجام بدهم. به خاطر همین جثه کوچک و البته به خاطر زیر و زرنگی‌ام، بین بزرگان انقلابی مشهد، معروف شده‌ام به چغک!»

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار