145358
۱۷ اسفند ۱۳۹۶
با نزدیک شدن به مراسم چهارشنبه‌سوری؛

رقم زدن خاطراتی تلخ برای خانواده‌ها برای لحظاتی هیجان!

خاطرات بدی که برای برخی خانواده‌ها در روزهای پایانی سال رقم می‌خورد گویا پایان ندارد، بی‌توجهی و بی‌مبالاتی عده‌ای برای مراسم چهارشنبه‌سوری خاطرات تلخی را برای خانواده‌ها به جای می‌گذارد.

به گزارش کودک پرس ، مادر از آن روز به بعد روی خوش ندیده و چشمانش حتی برای یک روز نیز خالی از بغض و اشک نبوده است و اکنون نیز در دهه پایانی اسفند سال 96 و استشمام بوی بهار چقدر زمان برایش تیره وتار شده و هر روز بر غم هایش افزوده می شود و او چاره ای ندارد که تمام اندوه تلنبار شده بر دلش را هر پنجشنبه و شاید هر روز بر سر مزار جوادش خالی کند.

روزهای پایانی سال 95 ؛ کودکان و نوجوانان در آستانه چهارشنبه سوری بر شیطنت های شبانه خود افزوده و صدای انفجارهای کوچک و بزرگ آرامش شبانگاهی محله ‘آراز علی’ در حاشیه شهر اردبیل را به عقب نشینی وادار کرده است.

در میان این هیاهو جمعی دوستانه بر تلاش خود در زیر زمین خانه ای نه چندان مستحکم افزوده اند تا سنگ، کاغذ نخ و زرنیق (نوعی باروت) به هم پیچش دهند چرا که وقت تنگ است و مشتریان ترقه های چهارشنبه سوری به اوج خود رسیده است.

ترقه های دایره ای از بزرگ و کوچک روی هم تلنبار می شوند، زیر زمین خانه از باروت پر شده است و شوخی نوجوانان همچنان جاری … و ناآگاه انفجاری شدید؛ آژیرهای ماشین های آتش نشانی و آمبولانس ها سکوت شب را می شکنند و شیون های مادرانه که حتی بلندتر از آژیر آمبولانس ها شب را تاریک ترو تاریک تر می سازد.

حادثه شوم اسفند 95 نوار زندگی هفت نوجوان را در اردبیل قطع کرده و شش نفر را نیز مصدوم و روانه بیمارستان کرد، دهها خانواده نیز در آستانه سال نو در اندوه این غم جانکاه شادی هایشان به عزا تبدیل شد.
البته این تنها خسارت چهارشنبه سوری یا به عبارتی بهتر، چهارشنبه سوزی سال 95 نیست ، 83 مصدوم دیگر در شب آتش افروزی و ترقه بازی در استان اردبیل نتیجه بازی با آتش و سهل انکاری نوجوانان و جوانان بود.

بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در چهارشنبه سوری پارسال 42 تن از مصدومان بر اثر انفجار ترقه و آتش بازی دچار سوختگی و 26 نفر نیز از ناحیه چشم و صورت آسیب دیدند .
و اکنون در اسفند سال 96 و در چند روز مانده به چهارشنبه سوری، آرام آرام صدای ترقه ها در گوشه کنار شهر ها شنیده می شود و اخبار رسانه ها نیز از دستگیری قاچاقچیان و سازندگان مواد محترقه ردیف می شود.

مسئولان و کارشناسان از هم اکنون به خانواده ها هشدار می دهند که مراقب فرزندان خود در روزهای پایانی سال بویژه چهارشنبه سوری باشند زیرا لحظه ای غفلت برای آنها یک عمر پشیمانی بدنبال خواهد داشت.
علی نواداد معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل گفت: برقراری امنیت و نظم در چهارشنبه سوری تنها از سوی پلیس امکان پذیر نیست بلکه باید نهادها ، سازمان ها و خانواده ها نیز با پلیس در حفظ امنیت مشارکت کنند.

 

وی به فرهنگ سازی در باره جلوگیری از تولید و فروش مواد محترقه تاکید کرد و افزود: هرسال با وجود هشدار پلیس باز شاهد حوادث ناگوار در اثر انفجار ترقه دست ساز هستیم و لازم است تدابیر اساسی در این باره اندیشیده شود.
نواداد اضافه کرد: جای تعجب است که با وجود آگاهی دهی رسانه ها خانواده ها چندان به مراقبت و محافظت از فرزندان خود اهمیت نمی دهند.

 

 

** برخورد با اخلاگران نظم در چهارشنبه سوری

ناصر عتباتی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل هم در این باره گفت: با اخلالگران نظم و امنیت عمومی در چهارشنبه سوری آخر سال طبق قوانین و مقررات به شدت برخورد می شود.
وی افزود: بایستی تلاش ها و اقدامات تمامی دستگاه ها در روزهای پایانی آخر سال به ویژه چهارشنبه سوری به گونه ای باشد که هیچگونه اخلالی در آرامش مردم به وجود نیاید و این امر مهم ترین خواسته و تکلیف همه ماست.
عتباتی به خانواده ها توصیه کرد تا مراقبت و نظارت بیشتری بر فرزندان خود در چهارشنبه سوری سال داشته باشند تا دچار حوادث و اتفاقات ناگواری که یک عمر پشیمانی بدنبال دارد نباشند.

 

 

** تجمع های غیر مجاز و ترقه بازی در چهارشنبه سوری ممنوع است

سردار حسین عبدی فرمانده نیروی انتظامی استان اردبیل هم گفت: با تجمع‌های غیرمجاز در روزهای پایانی سال بویژه چهارشنبه سوری که برای مردم ایجاد مزاحمت و سد معبر کند برخورد می‌کنیم .
وی با بیان اینکه خانواده ها می بایست در این روزها بیشتر مراقب فرزندان خود بوده و آنها را از ترقه بازی و آتش بازی برحذر دارند، افزود: رسانه ها هم مردم را از عواقب سو ترقه بازی و آتش بازی آگاه کنند .

 

 

** برقراری امنیت چهارشنبه سوری نیازمند همکاری مردم با پلیس است

جواد زنجانی فرماندار اردبیل هم گفت: پلیس در چهارشنبه سوری و ایام عید آماده برقراری امنیت شهروندان است ولی باید همه نهادها و مردم همکاری لازم را با پلیس داشته باشند.
وی از خانواده ها خواست فرزندان خود را از هرگونه انفجار مواد محترقه برحذر دارند تا از حوادث ناگوار پیشگیری شود.

 

 

** آماده ‌باش آتش نشانی اردبیل در آستانه چهارشنبه سوری

محمودرضا یعقوبی مدیرعامل سازمان آتش ‌نشانی شهرداری اردبیل هم گفت: گروه عملیاتی این سازمان در آماده باش هستند تا برای مقابه با بروز حوادث احتمالی در چهارشنبه سوری اقدامات لازم را انجام دهند.
وی افزود: این گروه ها برای پیشگیری و کاهش حوادث ناگوار در چهارشنبه آخر سال تلاش می کنند.
مدیرعامل سازمان آتش‌ نشانی شهرداری اردبیل همچنین با اشاره به تعدد حوادث تلخ و ناگوار در چهارشنبه آخر سال گفت: با توجه به اینکه هر سال بی ‌احتیاطی خانواده‌ ها و فرزندان آنها زمینه بروز برخی حوادث و سوانح ناگوار را فراهم می کند توصیه می شود با مراقبت بیشتر مانع از بروز چنین حوادث تلخ و تاسف ‌بار باشیم.

یعقوبی افزود: در آستانه چهارشنبه آخر سال تشکل‌های مردم نهاد در حرکتی خوب پای کار آمده اند تا با اجرای طرحی به نام ‘به پاس احترام به آتش‌ نشانان قهرمان ، مواد محترقه را کنار می‌گذاریم’ تلاش می کنند تا از بروز حوادث تلخ و تاسف ‌بار در چهارشنبه ‌سوری جلوگیری شود.
وی بیان کرد:‌ در صورت بروز حریق و یا دیگر حوادث ناگوار نیروها و گروههای فعال شهرداری در کوتاه ترین زمان در سر صحنه حاضر شده و به حادثه‌ دیدگان امدادرسانی می‌کنند.

یعقوبی بااشاره به حوادث چهار شنبه سوری سال گذشته افزود: در چهار شنبه سوری سال گذشته در 2 حادثه ناشی از انفجار ترقه دست ساز و مواد محترقه در اردبیل هفت نفر کشته و 6 نفر مصدوم شدند و جوانان و نوجوانان از اینگونه حوادث عبرت گرفته و سراغ ترقه بازی نروند.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار