14452
۰۴ دی ۱۳۹۵

فاصله گرفتن مخاطبان از آثار ادبی با اکتفا به مفهوم سنتی سواد خواندن

مفاهیمی مانند خواندن و نوشتن، و هنر و ادبیات در طول سال‌ها متناسب با تغییرات اجتماعی و فن‌آورانه دچار تغییر شده و باقی ماندن در گذشته و اکتفا به مفاهیم سنتی سواد خواندن، می‌تواند مخاطبان را از آثار ادبی فرسنگ‌ها دور کند.

به گزارش کودک پرس ، مدیرعامل کانون در آیین پایانی هجدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان که شامگاه روز دوم دی‌ماه 1395 در تبریز برگزار شد، بیان کرد: اکتفا به مفاهیم سنتی سواد خواندن، هنر داستان‏‌نویسی و اجتناب از پذیرش و هضم تغییرات جدید، آسیبی جدی است که می‏تواند مخاطبان را از آثار ادبی فرسنگ‌ها دور کند و هرگونه سیاستگذاری و مدیریت فضای تولید ادبی و تلاش برای ترویج خواندن، بدون توجه به این تغییرات راه به جایی نخواهد برد.

علیرضا حاجیان‌زاده ادامه داد: زندگی را رازهایی است و کتاب، واژه واژه‌هایش داستان زندگی را به تصویر می‌کشد. انسان از دیرباز با کتاب و کتاب‌خوانی و به‌ویژه با ادبیات و خلق ادبی پیوند خورده است. خداوند متعال از یک‌سو توانایی و قابلیت خلق داستان و داستان‌گویی را به بشر بخشیده و از سوی دیگر میل به خواندن و شنیدن داستان را نیز در وجود او به ودیعه نهاده است.

وی گفت: انسان می‌‌سراید و می‌گوید، هم از خواندن داستان و گوش سپردن به قصه‌ها لذت می‌برد و هم دوست دارد آن‌چه را که می‌خواهد بگوید و با داستان در هم بیامیزد. کتاب و بازی، فرصت لذت‌بخش زیستن در دنیای کودک است.

به اعتقاد حاجیان‌زاده، توانایی بشر در قصه ‏سازی و قصه‏ گویی، وجهی از تمدن را رقم زده است و به مولفه‌‌ای بنیادین در تحلیل فرهنگ‌ها و تمدن‌ها و مقیاسی برای سنجش میزان توسعه‌یافتگی جوامع مختلف تبدیل شده است.

به گفته مدیرعامل کانون، این توانایی در خلق داستان‌های نو و پذیرش قصه‌‏های جدید و ادبیات تازه در یک جامعه، به معنای وجود امید، تخیل و زندگی در آن جامعه است و میل به پیشرفت و تحول را در آن جامعه نشان می‏‌دهد.

وی با بیان این‌که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تنها نهاد فراگیر در جامعه‏ی ایران که ماموریت و مسئولیتش، بنابر اساسنامه و رهنمودهای مسئولین بلندپایه‏ نظام، تلاش برای پرورش فکری نسل آینده و پرداختن به امر تربیت ذوق هنری و ادبی آنان است، تاکید کرد: مسئله ادبیات و داستان‌پردازی و از آن مهم‌تر ترویج و گسترش امر خواندن، در تمام معانی جدید و فراگیرش را از اولویت‌های نخست و بنیادین خود می‏‌داند و تلاش می‏‌کند در این مسیر گام بردارد.

مدیرعامل کانون توضیح داد: نگاه حرفه‏ای به ادبیات و داستان، پیش‌فرض‌هایی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، ایجاد پیوند صحیح و سازمان‌یافته میان نویسنده، تصویرگر، ناشر و مخاطبان است. دغدغه‏ نخست نویسنده، خلق اثری با کیفیت است، دغدغه‌‏ای مهم و ارزشمند. تولید آثاری با کیفیت، تصویرگران و ناشران را به میدان تولید خواهد آورد و مخاطب همواره در جستجوی آثاری فاخر، خواندنی و لذت‌بخش است.

حاجیان‌زاده همچنین با اشاره به این‌که بنیان ادبیات بر نوآوری و تخیل آزاد استوار است و از سوی دیگر، مخاطبان آثار ادبی نیز قشری متنوع، متکثر و با ویژگی‌های گوناگون هستند که نمی‌‏توان آن‌ها را ذیل چتری واحد جمع کرد و نسخه‏‌ای یکسان برای آن‌ها نوشت، تصریح کرد: یک جامعه‏ ادبی پویا و مدیریت تولید آثار ادبی، باید این تنوع را به رسمیت بشناسد و بدان توجه کند.

وی سپس سه ویژگی اصلی خلق ادبی و تولید کتاب ادبی، به‌عنوان یک فعالیت مستقل، عنایت و توجه بنیادین به مسئله‏ تغییرات اجتماعی و تحولات فن‏‌آورانه و توجه و به رسمیت شناختن تنوع و تکثر، هم در خلق آثار ادبی و هم در مخاطبان این آثار را به‌عنوان خط‌مشی موفق در مدیریت تولید آثار ادبی مطرح کرد.

حاجیان‌زاده در پایان با قدردانی از معاونت تولید، دبیر و دست‌اندرکاران جشنواره و اداره‌کل کانون استان آذربایجان‌شرقی یادآور شد: ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، امیدواریم با توجه به این سیاست‌های کلان، بتوانیم مسیر ترویج و توسعه ذوق ادبی و خلاقیت داستانی در نسل آینده‏ کشورمان را، هموارتر از پیش و سریع‌تر از همیشه طی کنیم.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار