143609
۱۲ اسفند ۱۳۹۶

کانون‌های فرهنگی و تربیتی؛ ویترین خلاقیت‌های علمی و هنری دانش‌آموزان

کانون‌های فرهنگی و تربیتی آموزش و پرورش ایستگاهی است که در آن خلاقیت‌های فرهنگی و هنری دانش‌آموزان در اشکال مختلف ظهور و بروز پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش کودک پرس، کانون‌های فرهنگی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش به عنوان یکی از مراکز مهم در آموزش و کسب مهارت‌ها در رشته‌های مختلف فرهنگی نقش مؤثری در پیشبرد برنامه‌ها و اهداف آموزشی و پرورشی دارند.

در شهر تهران، 22 کانون فرهنگی و تربیتی زیر نظر وزارت آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند و سالانه هزاران دانش‌آموز مقاطع مختلف تحصیلی در رشته‌های مختلف فرهنگی، تربیتی و ورزشی مهارت‌های لازم را کسب می‌کنند.

 

خانواده‌ها و دانش‌آموزان به دلیل اینکه این مراکز فرهنگی زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی تعلیم و تربیت کشور است، از چنین مراکزی استقبال می‌کنند؛ ضمن اینکه هزینه‌های دریافتی کلاس‌های مختلف در این مراکز دولتی نسبت به مراکز غیر دولتی و خصوصی در سطح پایین تری قرار دارند.

در این میان، وزارت آموزش و پرورش نیز همواره تأکید دارد که سطح برگزاری کلاس‌ها و اساتید مورد استفاده در آن، از کیفیت مطلوب و قابل اعتمادی برخوردار است.

البته در کنار نکات مثبت فعالیت‌های این مراکز، نقاط منفی نیز وجود دارد اما در مجموع می‌توان ایجاد چنین مراکز فرهنگی را امری قابل ستایش برشمرد؛ به ویژه اینکه خانواده‌های کم بضاعت نیز می‌توانند فرزندان خود را در این مراکز ثبت‌نام کنند و هزینه‌های کمتری نسبت به مراکز غیر دولتی بپردازند.

 

کانون فرهنگی و تربیتی شهید مفتح منطقه 3 شهر تهران، میزبان نمایشگاهی از دستاوردهای کانون‌های تربیتی بود و این مراکز نمونه‌هایی از فعالیت‌های خود را به نمایش گذاشته بودند.

اولین غرفه، مربوط به یکی از معلمان هنرمندی بود که رشته هنری سفالگری را به دانش‌آموزان آموزش می‌داد.

جلال عالم رجبی که در این غرفه مشغول سفالگری بود، می‌گوید: سابقه 18 سال فعالیت هنری و آموزش سفالگری را در کارنامه خود دارم.

وی ادامه می دهد: دستگاهی که با آن آموزش می‌دهم نمونه کامل شده خارجی است که با هزینه یک چهارم نمونه خارجی ساخته‌ام.

 

عالم رجبی متذکر می‌شود: بنده در مدارس غیر دولتی و کانون شهید مفتح آموزش سفالگری را به دانش‌آموزان ارائه می‌دهم.

در غرفه دیگری چند دانش‌آموز مبتلا به بیماری ذهنی «سندرم دان» از کانون سبحان منطقه 4 حضور دارند.

این دانش‌آموزان علی رغم مشکلات مغزی و ذهنی با پشتکار خود توانسته‌اند در رشته تیراندازی مهارت لازم را کسب کرده و در مسابقات مختلف شرکت کنند.

 

در گوشه دیگر نمایشگاه، سروصدای زیاد و با ریتم و آهنگ تعدادی از جوانان که لباس‌های رنگین و شکل و شمایل خاصی داشتند، توجه‌ام را جلب می‌کند.

این قسمت مربوط به گروه قصه گویی و شاهنامه خوانی کانون رضوان منطقه یک است.

لک زائیان که خود از جامعه فرهنگیان کشور است و مسئولیت این گروه را برعهده دارد با اشاره به فعالیت‌های این گروه، می‌گوید: ما در مدارس مختلف حضور پیدا کرده و برای دانش‌آموزان قصه‌های خلاق همچون قصه‌های شاهنامه، داستان هفت خوان رستم و دیگر قصه‌های کهن ادبیات ایران زمین را در قالب‌های هنری برای دانش‌آموزان بیان می‌کنیم تا به این روش، آنها با ادبیات کهن این مرزوبوم آشنا شوند.

این معلم می‌افزاید: در بیان این قصص از عروسک‌های متناسب با قصه در انتقال مفاهیم استفاده می‌کنیم و مخاطبان ما از دوره پیش دبستانی تا دوره ابتدایی هستند.

 

در کنار این غرفه، فاطمه امام یکی از مربیان با لباس محلی خود مشغول پخت نان شیرینی است.

از او در خصوص نوع فعالیتش می‌پرسم که بیان می‌کند: ما در این نوع فعالیتی که داریم درس «نان و گندم» برای «کتاب فارسی پایه اول و دوم ابتدایی» را در قالب اردوهای نیم روزی به صورت عملی توضیح می‌دهیم.

وی ادامه می‌دهد: در این دوره کوتاه مدت دانش‌آموزان با سیر تولید گندم و تبدیل آن به آرد و در نهایت نان آشنا می‌شوند.

سپهر فردی دانش‌آموز پایه نهمی دبیرستان نبی اکرم منطقه 8 در حالی که لباس کردی پوشده است و تُنبکی در دست دارد و در حال نواختن است، ابراز می‌کند: در مدرسه در گروه تئاتر فعالیت می‌کنم و قصد دارم در کنار تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه، در این رشته هنری نیز فعالیت کنم.

 

شاهنامه خوانی یکی دیگر از دانش‌آموزان دختر با لحنی خاص در گوشه دیگر نمایشگاه برای حاضرین، مکانی است که عده زیادی از بازدیدکنندگان از جمله علی رمضانی مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش را گرد هم آورده است.

این دانش‌آموز که کیمیا یعقوبی نام دارد و در پایه نهم رشته ریاضی در یکی از دبیرستان منطقه 6 تحصیل می‌کند، می‌گوید: به رشته نقالی خوانی و ادبیات کشورمان بسیار علاقه‌مند هستم.

وی بیان می‌کند: امسال 60 اجرای نقالی خوانی در مدارس و کانون‌های فرهنگی و تربیت و برنامه‌های فرهنگی داشته‌ام.

 

غرفه آموزش تخصصی مهارت‌های محاسبه ذهنی، آخرین غرفه حاضر در نمایشگاه است که در آن موسسه‌ای طی 16 ترم 2.5 ماهه به دانش آموزان مهارت محاسبه ذهنی اعداد و ارقام را به شکل سریع آموزش می‌دهد.

النا نادری، مدیر روابط عمومی این مؤسسه خاطرنشان می‌کند: تاکنون 11 هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی را در سراسر کشور با این مهارت آشنا کرده‌ایم.

او با بیان اینکه همه دانش‌آموزان با ضرایب هوشی معمولی می‌توانند این مهارت را کسب کنند، می‌افزاید: زمان آموزش این مهارت در بازه سنی 5 تا 16 سال است.

نادری بیان می‌کند: نتیجه این مهارت آموزی فعال شدن مساوی دو نیمکره مغز و افزایش تمرکز دانش‌آموزان است.

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار