موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
142062
۰۵ اسفند ۱۳۹۶
دولت‌آبادی عنوان کرد:

تولید تئاتر دینی و قرآنی برای کودکان با پرداختن و اهمیت به اخلاقیات

حسن دولت‌آبادی، مدیر دفتر تئاتر حوزه هنری کودک و نوجوان معتقد است برای خلق اثر نمایشی دینی و قرآنی ویژه کودک و نوجوان بهترین شیوه برگزیدن یک واژه و عبارت مفهومی و اخلاقی از قرآن و روایات دینی و طراحی و ترسیم قصه‌ای واقع‌گرا براساس آن است.

به گزارش کودک پرس ، حسن دولت‌آبادی، مدیر دفتر تئاتر حوزه هنری کودک و نوجوان گفت: اقتباس‌های نمایشی برمبنای وقایع و داستان‌های قرآنی به شکل مستقیم بیشتر مناسب گروه سنی بزرگسال است چراکه با توجه به برخی نکاتی که در آنها شرح داده شده است، درکشان نیازمند ذهنیت باورمندی است که نسبت به فلسفه و دلیل وقوع آنها بتواند قدرت تجزیه و تحلیل داشته باشد و لذا این شیوه روایتگری نمایشی مناسب قشر سنی کودک و نوجوان نیست.

وی ادامه داد: بهترین شیوه روایت نمایشی برمبنای موضوعات دینی و قرآنی ویژه کودک و نوجوان پرداختن به اخلاقیات است یعنی مفهوم، واژه و عبارتی از قرآن و سایر روایات دینی دارای بار اخلاقی انتخاب شود و برمبنای آن توسط شخص نویسنده در قالب داستانی واقع‌گرا، قصه‌ای به شیوه نمایشی بازگو شود.

دولت‌آبادی تصریح کرد: این امر نیازمند اشراف کامل فردی نویسنده به حوزه جامعه‌شناسی گروه سنی کودک و نوجوان و همچنین تسلط کامل او بر عناصر و شاکله موجود در درام است و حتی با دارا بودن یکی از این قابلیت‌ها، نمی توان انتظار خلق اثری درخور توجه در حوزه آثار نمایشی دینی و قرآنی کودک و نوجوان را داشت.

مدیر دفتر تئاتر حوزه هنری کودک و نوجوان افزود: البته مواردی هم می توان یافت که در آن پرداخت مستقیم به قصه قرآنی برای کودک و نوجوان جذاب و قابل پذیرش بوده است که البته باید دید که نوع دیدگاه به این قصه قرآنی چگونه بوده است، برخی از قصص داستانی قابلیت پرداخت به منظور خلق نمایش فانتزی را دارا هستند همچون داستان نوح نبی(علیه‌السلام) و کشتی که در آن حیواناتی را برای مصون ماندن از طوفان سوار کرد که برای خلق درام براین اساس می‌توان روایت را از زبان حیوانات و جانوران بازگو کرد.

وی در پایان گفت: با این وجود در غالب موارد بهترین شیوه خلق درام دینی و قرآنی کودک و نوجوان پرداختن به اخلاقیات است و همانند همان شیوه مرسوم و بازگو شده با استناد به یک مفهوم و واژگانی خاص از قرآن و روایت دینی به خلق قصه‌ای در بستر واقعیت دست بزنیم.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار