140727
۲۸ بهمن ۱۳۹۶

نگراني يونيسف از آوارگي صدها هزار کودک در کنگو

صندوق کودکان ملل متحد (يونيسف) با انتشار بيانيه‌ای اعلام کرد سال گذشته دست کم يک ميليون و سيصد هزار نفر از جمله هشتصد هزار کودک به علت خشونت‌ها و خصومت‌های قبيله‌ای و همچنين درگيري‌های مسلحانه ميان ارتش و شبه نظاميان و گروه‌های مسلح در شرق جمهوري دموکراتيک کنگو آواره شدند.

به گزارش کودک پرس ، صندوق کودکان ملل متحد (يونيسف) با انتشار بيانيه اي اعلام کرد سال گذشته دست کم يک ميليون و سيصد هزار نفر از جمله هشتصد هزار کودک به علت خشونت ها و خصومت هاي قبيله‌اي و همچنين درگيري هاي مسلحانه ميان ارتش و شبه نظاميان و گروه هاي مسلح در شرق جمهوري دموکراتيک کنگو آواره شدند.
يونيسف آوارگي کودکان در شرق کنگو را يکي از بدترين بحران هاي آوارگي کودکان در دهه هاي اخير در جهان توصيف کرد.

در شرايطي که خشونت و ناامني در استان هاي تانگانيکا و کيووي جنوبي واقع در شرق کنگو ادامه دارد، يونيسف از احتمال وخامت اوضاع امنيتي و شرايط زندگي کودکان در اين منطقه ابراز نگراني کرد و هشدار داد آشوب و ناامني در منطقه باعث شده است برخي گروه ها از کودکان براي اهداف نظامي خود بهره برداري کنند.
طبق ارزيابي هاي جديد يونيسف، گروه هاي مسلح و شبه نظامي شرق کنگو بيش از سه هزار کودک را اجير کرده اند و از آنها به عنوان کودک سرباز استفاده مي کنند. علاوه بر اين يونيسف و شرکاي منطقه اي آن از وقوع بيش از هشتصد مورد سوء استفاده جنسي از کودکان در شرق کنگو از سوي گروههاي مسلح و شبه نظامي خبر داده اند. اين آمار و ارقام نمايانگر پيامدهاي ويرانگر موج خشونت ها در شرق کنگو بر زندگي کودکان و نوجواناني است که زندگي و آينده بسياري از آنها تباه شده است.

سال گذشته تشديد درگيري هاي مسلحانه در منطقه گراندکازايي در مرکز کنگو نيز که پيش از اين از آرامش خوبي برخوردار بود، مشکلات انساني زيادي در اين منطقه به وجود آورد به طوري که از اواسط سال گذشته ميلادي تا کنون بيش از يک ميليون نفر را از اين منطقه فراري داده است. اين شرايط نگراني ها را درباره شيوع وبا در ميان آوارگان به ويژه قشرهاي آسيب پذير تشديد کرده است.

صندوق کودکان ملل متحد سال گذشته خواستار آن شد که براي اجراي برنامه هاي اين نهاد در جمهوري دموکراتيک کنگو به ويژه طرح واکسيناسيون پانصد هزار کودک و تامين نيازهاي درماني و آب آشاميدني يک ميليون و هفتصد هزار نفر که با خطر ابتلا به بيماري وبا روبرو هستند، يکصد و بيست ميليون دلار جمع آوري کند اما تنها نيمي از اين اعتبارات تامين شد.
يونيسف از اين مسئله ابراز تاسف کرد که صدها هزار کودک در اين منطقه به امکانات آموزش ابتدايي و همچنين مراقبت هاي درماني اوليه دسترسي ندارند.

يونيسف در بيانيه خود از همه طرف هاي دخيل در مناقشه کنگو خواست دسترسي بشردوستانه را به افرادي که به کمک ها و حمايت هاي فوري نياز دارند، تضمين کنند و از هدف قرار دادن غيرنظاميان بپرهيزند.

 

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار