137435
۱۱ بهمن ۱۳۹۶
در رواق کودک و نوجوان حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها چه خبر است؛

گوشه بهشتی فرشته‌های کوچک/ روایتی از یک باشگاه متفاوت

مادران می‌دانند که برای فرزندانشان چه خردسال باشند، چه کودک و چه نوجوان مکانی بهتر و آسمانی‌تر از رواقِ کودک و نوجوان حرم حضرت معصومه (سلام‌الله علیها) پیدا نمی‌کنند، مکانی که مهربانی عمه سادات در هر گوشه و کنارش جاری‌ است.

به گزارش کودک پرس ، نزدیک اذان که می‌شود از راه می‌رسند، با چادرهای‌ مشکی یا سفید شبیه فرشتگان شده اند، برق چشمان و لبخند‌های شیرینشان نشان می‌دهد که برای آمدن به این رواق مشتاقند و می‌دانند که خاطره‌ای خوش برایشان رقم خواهد خورد؛ اما مهمتر از اشتیاق آن‌ها، امنیت نگاه مادران است که فرزندان خردسال و کودک خود را به مسئولان رواق می‌سپارند و با خاطری آسوده خود را به نماز جماعت می‌رسانند، مادران می‌دانند که برای فرزندانشان چه خردسال باشند، چه کودک و چه نوجوان مکانی بهتر و آسمانی‌تر از رواقِ کودک و نوجوان حرم حضرت معصومه (سلام‌الله علیها) پیدا نمی‌کنند، مکانی که مهربانی عمه سادات در هر گوشه و کنارش جاری‌ است.

 

در کنار رواق‌های متنوعی که در حرم حضرت معصومه (سلام‌الله علیها) وجود دارد چند سالی می شود که رواق‌خردسال، کودک و نوجوان نیز شروع به کار کرده، رواقی که با هدف ترویج سبک زندگی مهدوی با برنامه‌های متنوع دختران و پسرانِ زائر و بومی را به خود جذب کرده است و تلاش دارد تا لذت زیارت را صدچندان کند. برای آشنایی با برنامه‌های این رواق به سراغ خانم فاطمه سادات طباطبایی مسئول رواق کودک و نوجوان حرم رفتیم و تا از فعالیت‌های رنگارنگ‌شان بیشتر بدانیم.

 

 

کبوترانه به رواق کودک و نوجوان تبدیل شد

 

رواق‌ِ کودک و نوجوان حرم مانند مخاطبانش نوپاست اما در همین عمر کوتاه خود بسیار خوش درخشیده، سال 89 بود که رواق کودک و نوجوان شروع به کار کرد، رواقی که تا پیش از این با نام «کبوترانه» فعالیت‌های محدودی انجام می‌داد حالا قرار بود میزبان کودکان 7 تا 11 سال و نوجوانان 11 تا 16 سال باشد. خانم طباطبایی در این باره می‌گوید: «در شروع کار فقط رواق کودک و نوجوان راه اندازی شد، اما از اسفند ماه سال پیش رواق خردسال نیز شروع به فعالیت کرد، پذیرش کودکان و نوجوانان در دو شیفت انجام می‌شود، صبح‌ها از ساعت 11 تا 14 و عصر‌ها از ساعت 16 تا 19، البته ساعت کاری عصر با توجه به نیم سال و تغییر ساعت تغییر می‌کند، از نیم ساعت قبل از اذان ظهر یا مغرب تا بعد از نماز جماعت هم خردسالان 4 تا 6 سال دختر و پسر را پذیرش می‌کنیم.

ساعت حضور کودکان در رواق به مدت یک ساعت است اما برای نوجوانان مانعی برای حضور بیشتر از یک ساعت وجود ندارد، از طرفی جمعه‌ها رواق تعطیل است» خردسالان زائر یا بومی ساعت محدود حضور خود در رواق را با بازی‌های مختلف، شعر، قصه‌گویی، رنگ‌آمیزی و نمایش عروسکی می‌گذرانند. محتوای سرگرمی‌ها با توجه به مناسبت‌های روز تهیه می‌شود و خادمان افتخاری خردسال اجرای آن را برعهده دارند.

 

 

از اوریگامی تا نقد فیلم

 

با وجود اینکه ساعت حضور کودکان و نوجوانان در رواق بیشتر است، خادمان برنامه‌های متنوع‌تری را تدارک می‌بینند، برنامه‌های که در عین جذابیت، آموزنده باشد. البته در چینش برنامه‌ها به این نکته توجه می‌شود که تنوع برنامه‌ها حفظ شود تا کودکان و نوجوانان بومی و ساکن قم که بیشتر روزهای هفته در رواق هستند به تکرار نیافتند. برنامه‌های رواق کودک در ایام هفته کولاژ، حلقه کتابخوانی، خلاقیت با لوازم بازیافتی، کاردستی، اوریگامی، بازی رذایل و فضایل، معرفی حیوانات و میوه‌های قرآنی، آموزش نقاشی، قصه‌گویی مهدویت، نمایش عروسکی، پانتومیم، حلقه ضرب المثل‌های ایرانی، آموزش مهارت‌های زندگی، اکران فیلم‌های کوتاه و برگزاری جنگ‌ها و مسابقات مختلف است.

تمام خادمانِ این رواق خادمان افتخاری هستند که با علاقه خود مشغول به کار شده‌اند، یا تحصیلات مرتبط دارند یا دوره‌های تربیت مربی کودک حرم را گذرانده‌اند، به همین دلیل طراحی بازی‌ها و نمایش‌ها و بسیاری از کارهای دیگر رواق از جمله فضا سازی، نوشتن قصه‌ها و … را خود برعهده می‌گیرند. بخش نوجوان رواق نیز بسیار فعال بوده و با توجه به سن مخاطبین خود برنامه‌های کار با نمد، کار با چرم، تئاتر، حلقه کتابخوانی، کارگاه نویسندگی، آموزش خط ریز، آموزش قیطون و آموزش پاورپوینت را اجرا می‌کند. مشاوره‌های خصوصی، اکران و نقد فیلم کوتاه، دورهمی‌های صمیمی و برنامه دختران خورشید که شامل قرائت، سلام به حضرت معصومه، اجرای جنگ، نمایش فیلم، برنامه های ویژه با موضوع مهدویت و برنامه‌های مناسبتی دیگر از طرح های پر طرفدار رواق نوجوان هستند.

نوشته‌های مادران و مهمانِ رواق در دفتر انتقاد‌ها و پیشنهاد‌ها و پیگیری‌های آن‌ها برای برگزاری و شرکت در برنامه‌ها نشان می دهد رواق کودک و نوجوان در جذب مخاطب خود موفق عمل کرده است.

 

 

بیست و پنج اردو در یک ماه

 

برنامه ویژه‌ی دیگری که رواق کودک و نوجوان حرم برگزار می‌کند پذیرش اردوی مدارس است، مدارس و ارگان‌های مختلف با یک هماهنگی تلفنی به راحتی می‌توانند دانش اموزان خود را برای بازدید و اردو به رواق بیاورند. خانم طباطبایی می‌گوید: «پذیرش اردوها تنها مخصوص دانش آموزان استان قم نیست و تمامی مدارس سطح کشور با هماهنگی قبلی با رواق کودک و نوجوان واحد خواهران می توانند در رواق کودک و نوجوان آستان حضرت معصومه سلام الله علیها حضور یافته و از برنامه های متنوع رواق استفاده کنند، زمان اردوی هر مدرسه 45 دقیقه است و خادمان با توجه به سن دانش آموزان برنامه‌های مفرحی که هدف آموزش را دنبال می‌کند و از قبل روی آن فکر و کار شده است را اجرا می‌کنند» استقبال مدارس از این اردوها بسیار چشمگیر است، در آذرماه نود و شش، بیست و پنج اردو در رواق برگزار شده و در ایام خاص و مناسب‌هایی مانند اعیاد در روز 4 الی 6 اردو برگزار می‌شود.

 

 

همایش هزار نفری جشن تکلیف

 

علاوه بر برنامه‌های روزانه، ویژه برنامه‌های مناسبتی و سالانه نیز جزء فعالیت‌های رواق و کودک و نوجوان است. همایش جشن تکلیف با هماهنگی مدارس برای دختران نه سال یکی از بزرگ‌ترین ویژه برنامه‌های رواق است، در این همایش بیش از هزار دخترِ نه ساله شرکت می‌کنند و پکِ جشن تکلیف هدیه می‌گیرند، گرفتن عکس و پذیرایی به همراه جنگ و شعرخوانی نیز جزئی از برنامه است، همایش روزه اولی‌ها، غنچه سه‌ساله، جشن نیمه شعبان، برگزاری جنگ‌های نوروزی و صدها همایش و جنگ دیگر نیز جزءِ برنامه های رواق است. در ایام تعطیلات نوروز بیش از سه هزار پیام تبریک سال نو با طرح های کودکانه و کاردستی که از سوی خادمان آستان حضرت معصومه (سلام‌الله علیها) طراحی و ساخته‌شده در میان خردسالان و کودکان توزیع می‌شود.

در این ایام بروشورهایی با محتوای اخلاق، فرهنگ اجتماعی و احکام با عنوان «زیر گنبد طلا» در اختیار کودکان و نوجوان قرار می‌گیرد. این رواق به تازگی همایشی برای کودکانِ شهدای مدافع برگزار کرده است. خانم طباطبایی در این باره می‌گوید: «ما همیشه شاهد بودیم که کودکان شهدا را در مراسم‌های که فضای غمگین دارند دعوت می‌کنند، مسئولن و خادمان حرم می‌خواستند برای اولین بار یک جشن برای کودکان شهدا ترتیب ببینند تا در آن روز بچه‌ها فارغ از فرزند شهید بودن کودکی کنند، این جشن با عنوان جشن تولد در رواق برگزار شد، ما برای کودکان 4 تا 11 سال برنامه‌های مختلفی از جمله طراحی صورت، مسابقه، نمایش و… تدارک دیده بودیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.»

 

 

خادمان نوجوان حرم در مراکز بهزیستی

 

رواق کودک و نوجوان حرم حضرت معصومه (سلام‌الله علیها) به دو بخش دخترانه و پسرانه تقسیم شده است. بخش پسران نیز با توجه به نیازهای مخاطب خود برنامه‌های دیگری مانند بازی‌های رایانه‌ای که توسط خادمین ساخته‌شده، دارت‌های دیجیتالی، مهارت‌های زندگی برای پسران و… را اجرا می‌کند. حضور خادمان رواق کودک و نوجوان حرم در مراکز بهزیستی‌ و برگزاری نمایش و جنگ شادی برای کودکانی که شرایط حضور در حرم را ندارند نیز یکی از اتفاق‌های خوب و خجسته است. مسئولان و خادمان حرم حضرت معصومه (سلام‌الله علیها) تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا خاطره‌ای شیرین و ماندگار در ذهن کودکانی که برای زیارت به شهر مقدس می‌آیند ثبت کنند، همه تلاش آن‌ها برای این است که کودکان ایران‌زمین با شنیدن نامِ رواق کودک و نوجوانِ حرم حضرت معصومه (سلام‌الله علیها) به یاد ساعت‌های خوشی بیافتند که پر است از لبخند، دانایی و عطر بهشت…

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار