135170
۲۷ دی ۱۳۹۶

برگزاری نشست «خاطرات سفر به ایران» در رم

مقیم/ با حضور اساتيد و ایران‌شناسان ایتالیایی در کتابخانه مرکزی کودک و نوجوان شهر رُم نشست «خاطرات سفر به ایران» برگزار شد.

به گزارش کودک پرس ، به همت شهرداری رُم و انجمن فرهنگی الفبا، نشست «خاطرات سفر به ایران»، با حضور و سخنراني اکبر قولی، رایزن فرهنگی ایران در رُم و جمعي از اساتيد و ایران‌شناسان ایتالیایی در محل کتابخانه مرکزی کودک و نوجوان شهر رُم، برگزار شد.

خانم گائودیا شاکّا، رییس جلسه نشست «خاطرات سفر به ایران» به معرفی اجمالی کتب کودک و نوجوان که تاکنون از زبان فارسی به ایتالیایی ترجمه و منتشر شده است، پرداخت.

خانم آنّا ماریا دی جوانّی، مسئول کتابخانه مرکزی کودک و نوجوان رُم که از اعضای هیأت ناشرین ایتالیایی اعزامی به کشورمان بود آمار و ارقام مربوط به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که در برگیرنده تعداد بازدیدکنندگان، غرفه‌ها، ناشرین، آثار ارئه شده و کیفیت بسیار خوب آن بود را ارايه كرد.

 

وي یکی از آثار منتشر شده توسط انتشارات بریوسکی با عنوان «هنر تصویر گری ایرانی» به مناسبت حضور ایتالیا در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را معرفي كرد.

در ادامه اين نشست، قولي، رايزن فرهنگي كشورمان در سخناني، گفت: در طول قرون متمادی مناسبات همه جانبه دو فرهنگ و تمدن غنی و پُر قدمت ایران و ایتالیا، نخستین و مهمترین سفیران فرهنگی ایران، کتاب‌ها و دیگر مواد فرهنگی بوده‌اند که نظیر نسخه‌های خطی موجود در کتابخانه‌های ایتالیا، غالباً سوغات سفر بوده‌اند و زمانی که قالب سفرنامه را به خود گرفته‌اند، تأثیرگذارترین نقش در شناخت متقابل و تبادلات فرهنگی را ایفاء كردند.

 

وي با اشاره به روابط فرهنگی ایران و ایتالیا بیان كرد: در این دوره با مشارکت و حمایت نهادهای فرهنگی دو کشور شاهد رشد چشمگیر مناسبات فرهنگی و سفرهای متقابل و هدفمند اندیشمندان و هنرمندان بودیم که در نوع خود بی‌نظیر و نقطه عطفی در روابط فرهنگی و هنری دو کشور در نیم قرن گذشته بوده است.

قولي، برگزاری دو دوره گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و ایتالیا، حضور ایتالیا به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و همچنین، اجرای مشترک گروه ارکستر سمفونی تهران وراونا در دو کشور را از مصادیق آن برشمرد.

وي همچنين، با اشاره به روابط و همکاری‌های مشترک رایزنی فرهنگی ايران با انجمن‌های فرهنگی ایرانی در ایتالیا، از راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی اینترنتی ایران‌شناسی و گردشگری به زبان ایتالیایی خبر داد.

 

پس از آن، والریو ماگرلّی، نویسنده‌ نام آشنای ایتالیایی به تشریح تجربیات سفر خود به ايران پرداخت و بر ضرورت معرفی هرچه بیشتر آثار کودک و نوجوان کشورمان در جامعه ایتالیا تأكيد كرد.

لئوناردو ماگرلّی، خانم تیتزیانا بوچّو، همسر رایزن فرهنگی پيشين ایتالیا در تهران، ابوالحسن حاتمی، از مسئولین انجمن الفبا، از ديگر سخنرانان اين مراسم بودند.

 

 

 

منبع: پایگاه خبری ایرانیان خارج از کشور

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار