132944
۱۸ دی ۱۳۹۶

کودک‌آزاری نتیجه کمرنگ شدن نقش‌های اصلی خانواده/ نقش فضای مجازی در این چالش

استاد دانشگاه پیام نور مشهد گفت: کودک‌آزاری مقوله پیچیده اجتماعی است که یکسری اتفاقات از قبیل از بین رفتن جایگاه پدر و مادر و فرزندی و سپردن والدین به خانه سالمندان باعث انحراف نظام خانواده شده و در چنین جامعه‌ای که نقش‌های اصلی خانواده رنگ باخته است، زمینه بسیاری از چالش‌ها از جمله کودک‌آزاری فراهم می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، مهدی یاراحمدی خراسانی، استاد دانشگاه پیام نور مشهد اظهار کرد: کودک‌آزاری مقوله پیچیده اجتماعی است که یکسری اتفاقات از قبیل از بین رفتن جایگاه پدر و مادر و فرزندی و سپردن والدین به خانه سالمندان باعث انحراف نظام خانواده شده ودر چنین جامعه‌ای که نقش‌های اصلی خانواده رنگ باخته است، زمینه بسیاری از چالش‌ها از جمله کودک آزاری فراهم می‌شود.
وی، نبود پایبندی مردان و یا زنان به ارتباطات اخلاقی را از دیگر عوامل کودک آزاری عنوان کرد و افزود: اقتصاد، بیکاری و… نیز در این امر تأثیر دارد چرا که وقتی جامعه با فقرمالی روبرو شود و پدر و مادر با مشکلاتی در زمینه تأمین نیازها مواجه شوند، این مسئله در ارتباط بین آنها تأثیر می‌گذارد از همین رو خستگی و افسردگی‌های ناشی ازآن محبت را در خانواده کمرنگ کرده و خشم حاصل از اتفاقات زندگی بر روی کودکان سرازیر می‌شود.

یاراحمدی با بیان اینکه کودک آزاری در خانواده متعادل رخ نمی‌دهد، تصریح کرد: کودک آزاری فقط توسط ناپدری، نامادری و یا والدین معتاد صورت نمی‌گیرد بلکه منشوری از ابعاد اجتماعی، اقتصادی و سلامت جسمی و روانی در این امر دخیل هستند و زمانی که مجموع این منشور اصلاح شود، انحراف به حداقل می‌‎رسد و کودک آزاری نیز کمتر رخ می‌دهد.

این استاد دانشگاه انحراف فضای مجازی را نیز از دیگر عوامل کودک آزاری دانست و گفت: در به انحراف رفتن خانواده‌ها فضای مجازی وشبکه‌های ماهواره‌ای نیز بی‌تأثیر نیست زیرا پرداختن به امیال خود و بی‌توجهی به کودک را به شکل ناخودآگاه آموزش می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر والدین برای تربیت فرزندان وقت کافی را صرف نمی‌کنند و عملاً وظایف خود را به مربیان مهدکودک سپرده اند، تصریح کرد: ما امروز با یک نسل بدون تربیت مواجهیم زیرا برخی از والدین به اجبار درگیر کار بیرون هستند و تربیت فرزند به دست مهد کودک‌ها یا افرادی به جز پدر و مادر افتاده است.
یاراحمدی با بیان اینکه برخی از والدین راضی به فرزند آوری نمی‌شوند، تصریح کرد: در واقع شروع کودک‌آزاری از عدم تمایل خانواده‌ها به فرزندآوری آغاز می‌شود.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: خشونتی که از طریق رسانه و به خصوص فیلم‌های هالیوودی به ذهن افراد جامعه تلقین می شود، در نهایت در برابر ضعیف‌ترین عضو خانواده یعنی کودک آوار می ‌شود.
یاراحمدی در خصوص کودک‌ربایی و افزایش آن در جامعه، گفت: این امر بیشتر به دلیل مسائل اقتصادی روی می‌دهد و در جامعه‌ای که بیکاری و اعتیاد زیاد نباشد، کودک‌ربایی کمتر رخ می‌دهد.

 

 

منبع:ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار