موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
132263
۱۶ دی ۱۳۹۶
در برنامه گفتگوی فرهنگی؛

بی‌صدایی در حوزه ادبیات نوجوان کشور

برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع ادبیات نوجوان و نوجوان برگزار شد که در آن نسبت به فقدان ادبیات تخصصی در حوزه نوجوان اشاره شد.

به گزارش کودک پرس، برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع ادبیات نوجوان و نوجوان امروز، با حضور محمدرضا مرزوقی نویسنده و پژوهشگر ادبیات نوجوان و نوید سیدعلی اکبر نویسنده و پژوهشگر این حوزه از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

در ابتدای برنامه مرزوقی با تاکید بر لزوم شناخت نویسندگان نسبت به کودکان و نوجوانان، گفت: نویسندگان برای راه یابی به دنیای نوجوانان ناگزیر به شناخت آنها هستند و برای محقق شدن این اصل باید با این قشر همنشینی و ارتباط تنگاتنگی داشته باشند. برای اینکه بتوان داستان های قابل لمس برای این قشر نوشت باید با آنها ارتباط برقرار کرد و در میانشان زندگی کرد تا نیازهای واقعی و دغدغه ذهنی آنها را برآورده کرد.

این نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات نوجوان درخصوص سخت گیری وزارت ارشاد برای صدور مجوز چاپ عنوان کرد : بسیاری از مسائلی که نویسندگان ایرانی  نمی توانند به آن بپردازند مسائل عادی و حیاتی هستند که به لحاظ  فرهنگی تفاوتی میان ایران و کشورهای اروپایی وجود ندارد این در حالی است که برای کتاب های تالیفی سخت گیری صورت می گیرد اما نوع ترجمه از بسیاری از این مشکلات ندارد.

 

در ادامه برنامه سیدعلی اکبر بازه سنی نوجوانان را بین ۱۳ تا ۱۸ سال تعریف کرد و گفت : نوجوانی ویژگی ها و مشخصه های اصلی فکری دارد که ممکن است شخصی که ارتباط آن چنانی با آنها ندارد شناخت کافی نسبت به آنها داشته باشد و در مقابل هم افرادی هستند که دائما با نوجوان سر و کار دارند اما نمی توانند فاصله خود با آنها را پر کنند. بنابراین شناخت نوجوان صرفا از طریق ارتباط با آنها میسر نمی شود. ادبیات کودک و کاراکتر به محیط خانواده وابسته است اما در نوجوانی وارد وضعیت سرکشی می شود که خانواده به تنهایی قادر به پاسخگویی نیازهای نوجوان خود باشد.

 

این پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان، سن بلوغ و درک جنسیت در دوره نوجوانی را از چالش های اصلی این دوره دانست و گفت: این موضوع وجه تمایزی است که ادبیات کودک را از نوجوان متمایز می کند. ادبیات نوجوان حلقه مفقوده ادبیات کشور است. صدای نوجوان در ادبیات شنیده نمی شود و آنچه می خواهند برآورده نمی شود. در واقع ما نوجوان نویس تخصصی نداریم.

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار