131563
۱۲ دی ۱۳۹۶

۹۶۰ کودک اردکانی در طرح غربالگری اختلال طیف اوتیسم شرکت کردند

رئیس اداره بهزیستی اردکان گفت: ۹۶۰ کودک ۲ تا ۵ ساله در طرح غربالگری تشخیص و مداخله در اختلالات طیف اوتیسم در این شهرستان شرکت کردند.

به گزارش کودک پرس ، امیرولی عضدزاده افزود : از مجموع شرکت کنندگان، 23 نفر مشکوک اولیه به این بیماری ، شناسایی شدند.
وی اضافه کرد: با توجه به نقش مهم خانواده‌ها درطرح غربالگری و انجام مداخلات کودکان دارای اوتیسم پرسشنامه‌هایی با محور خانواده ها طراحی شد که حاوی 10 پرسش است و در صورت پاسخ مثبت خانواده ها به سه سئوال یا بیشتر، چنین تلقی می‌شود که از نظر خانواده کودکشان در معرض اوتیسم است که در صورت چنین اتفاقی ، مورد مطالعه دقیق‌تری از سوی کارشناسان مربوطه قرار می‌گیرد.

این مسئول در همین رابطه یادآور شد: پرسش‌نامه‌های یادشده از طریق مهدهای کودک و مراکز بهداشت شهرستان که بیشترین ارتباط را با کودکان دارند در اختیار خانواده‌ها قرار می‌ گیرد.
عضدزاده ادامه داد: در صورت تشخیص بیماری در کودک، نحوه برخورد با این کودکان به خانواده‌ها آموزش داده می شوده و برنامه‌های توانبخشی برای بازگشت آنها به اجتماع صورت خواهد گرفت و در موارد خیلی شدید کودک به مراکز تخصصی‌تر ارجاع می شود .

وی افزود : برای مشارکت در طرح غربالگری تشخیص و مداخله در اختلالات طیف اوتیسم تمام خانواده‌های دارای کودک دو تا پنج ساله می‌توانند برای کسب آگاهی از این بیماری و علائم آن به مراکز بهداشتی شهرستان مراجعه کنند.

وی به تعداد کودکان این گروه سنی شهرستان اردکان اشاره ای نکرد.
اختلال طیف اوتیسم به مجموعه ای از اختلالات رشدی گفته می شود که مهارت های کلامی و غیرکلامی و تعامل اجتماعی را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

اردکان 98 هزار نفر جمعیت دارد و مرکز آن در 60 کیلومتری شمال شهر یزد واقع است.

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار