131431
۱۱ دی ۱۳۹۶

افسانه زمانی: اجرای نمایش ویژه خردسالان در مهد کودک‌ها استاندارد نیست

داور بخش خردسال بیست وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک ونوجوان معتقد است، اجرای نمایش‌های ویژه خردسالان در مهدکودک‌ها استاندارد نیست و نظارتی هم بر چنین اجراهای صورت نمی‌گیرد.

به گزارش کودک پرس ، افسانه زمانی  با بیان اینکه گروه های فعالی در مهدکودک ها مشغول اجرا کردن نمایش برای خردسالان هستند، تصریح کرد: در عین حال هیچگونه نظارتی بر این گروه ها نمی شود و اطلاعی از عملکرد آنان نداریم.
وی با بیان اینکه بر نمایش های اجرا شده در سالن ها نظارت وجود دارد اما وضعیت نمایش ها در مهدکودک ها مشخص نیست، خاطرنشان کرد: گروه ها و اشخاصی به نام «عمو» و «خاله» نمایش هایی را اجرا می کنند که وضعیت مشخصی ندارند و بسیاری از این نمایش ها غیراستاندارد بوده و بطور سطحی برای خردسالان اجرا می شود.

به گفته زمانی، نمایش برای خردسالان از مهمترین موضوعات هنری است و باید دانست که آیا آثاری که اجرا می شوند از استاندارد لازم برای این گروه برخوردار هستند یا نه.
کارگردان نمایش «ملی» با اشاره به اختصاص سالن های کانون پرورش فکری و تالار هنر برای کودکان افزود: طی سال های اخیر به دلیل درآمدزایی، این سالن ها با امکانات کمتر در اختیار گروه های هنری خردسال قرار می گیرند چون تئاتر برای این گروه سنی را دارای ارزش نمی دانند در حالیکه نمایش برای خردسالان از مهمترین وظایف تئاتر است.

وی افزود: تئاتر خردسال در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا کودکان بیشترین یادگیری به ویژه در مسائل تربیتی را در سال های پیش از دبستان همراه با بازی و شادی دارند و بعد از آن در مدرسه وارد آموزش نظام مند می شوند.
زمانی با بیان اینکه باید ظرفیت های آموزش پیش از دبستان را شناخت، تاکید کرد: آگاهی به چگونگی و نحوه بیان مفاهیم به خردسالان بسیار ضرورت دارد زیرا مباحثی که در قالب تئاتر برای این گروه سنی مطرح می شوند باید در چارچوب نظارتی باشد.
وی ادامه داد: به دلیل نبود نظارت مناسب ممکن است به جای مفاهیم پایه ای و ضروری، نکاتی برای این مقطع سنی بیان شود که توجیهی ندارد.

کارگردان نمایش «ناسور» با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر کودک ونوجوان در بخش های مختلف تاکید کرد: چنین رویداهای فرصتی برای ارتقا سطح اجراها و نظارت بیشتر بر نمایش ها است.
زمانی افزود: از سوی دیگر جشنواره موجب می شود تا گروه های مختلف انگیزه برای آماده سازی بهتر نمایش ها در گروه های سنی کودک داشته باشند و برای اجراهای عمومی به تالارهای مختلف در سطح کشور معرفی شوند.

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار