موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
131424
۱۱ دی ۱۳۹۶

«کودک‌وارگی ادبیات»؛ پاسخی انتقادی به نحوه زیست انسان معاصر

«کودک‌وارگی ادبیات» به کوشش زهره روحی از سوی انتشارات دنیای اقتصاد منتشر شد.

به گزارش کودک پرس ، «کودک‌وارگی ادبیات» تازه‌ترین کتاب انتشارات دنیای اقتصاد است که به قلم زهره روحی منتشر شده است،‌ این کتاب در واقع  پاسخی انتقادی به نحوه‌ زندگی انسان معاصر و الگوهای طبقاتی و تبعیض‌آمیز جوامع است.

در معرفی این کتاب آمده است:  «کودکان در مقام شهروندان واقعی جهان رویاها و شگفتی‌های فراموش‌شده انسانی قادرند، به خاطر آزادی از هر گونه اقتدار ذهنی‌، کل‌ باورهای بی‌شائبه‌ به جهان، آدم‌ها و چیزهارا با تمامی موقعیت‌های هستی‌شناسانه آن به فتح خویش درآورند. به همین خاطر است که این جهان را در ادبیات به نام آنها می‌خوانیم، چرا که همچون کودکان، رفتارش سرراست، بدون شائبه و آزاد و رها از هرگونه مصلحت‌اندیشی است. در ادبیات کودک‌واره با فضای ساختارشکنانه‌ای مواجهیم که می‌تواند بی‌ذره‌ای تردید نسبت به موجودیت شفاف خیالبافی‌ها، مرز واقعیت و غیرواقعیت جهان مصلحت‌اندیشی بزرگترها را پشت سر گذارد و عقلانیت دائم در تردید‌شان را با حسرت و غبطه مواجه ‌سازد.»

نویسنده در مقدمه خود بر این کتاب می‌نویسد: «ادبیات کودکواره ، زبان دل است و هدف و بهانهاش ، هنوز انسان و انسانیت است ؛ نگرانی هایش ساده اندیشانه، شادی هایش پیش پا افتاده و کودکانه ، و شیطنت هایش مفرح و بازیگوشانه است. و این همه مدتها است به امری زائد و دستو پا گیر تبدیل شدهاند . زیرا در دوره و زمانه ای زندگی میکنیم که یا درگیر مناسبات طبقاتی ، نژادی است یا ستیزههای دینی و قومی…

 

به هرحال در لابلای ابتذال برآمده از چنین فضایی است که کودکوارگی ،دست به کار ساختن قلمروِ خاص خود در جهان ادبیات شده است . زیرا از همان ابتدای فعالیتش، آرام و بدون هرگونه هیاهو ، به جای پذیرش واقعیتِ تحمیلیِ ساختارهای روزمره ، قاطعانه «نه» گفته و به تخیل روی آورده است . جایی که بتوان در برابر زشتیهای به اصطلاح فراگیر و جهان شمول، از حساسیت های بشری محافظت کند. جایی را ساخته است.

کودکوارگی ادبیات ، پاسخی انتقادی به نحوه زندگیِ مبتذلی است که انسان معاصر برای خود رقم زده است؛ همان ابتذال برخاسته از الگوهای حاکم طبقاتی و تبعیض‌آمیزی که فی المثل کلود کوچولو را وامی‌دارد تا در جمع رفقایش ، نادانسته و در عین معصومیت ، پدر فقیر و بد لباس خود را به جای « پدر»، « آقا» خطاب کند . از اینرو میتوان گفت این ادبیات بانگی است در اعتراض به روابط مبتنی بر سلسله مراتب.»

 

«کودک وارگی ادبیات» به کوشش زهره روحی از سوی انتشارات دنیای اقتصاد منتشر و ورانه بازار نشر شده است.

 

 

منبع: تسنیم

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار