131292
۱۱ دی ۱۳۹۶
کارگردان تئاتر کودک و نوجوان؛

نمایشنامه‌های مذهبی کودک و نوجوان نیازمند دنیایی فانتزی و تخیلی هستند

سیدجواد رحیم‌زاده کارگردان تئاتر کودک و نوجوان مشهد لازمه به تصویرکشیدن حدیث و معارف اهل بیت‌ علیهم‌السلام را ایجاد فضایی فانتزی و خلاقانه و نوآورانه می‌داند.

به گزارش کودک پرس ، سیدجواد رحیم‌زاده، کارگردان تئاتر کودک و نوجوان مشهد، با اشاره به اینکه مؤلفه‌های تئاتر کودک و نوجوان متفاوت است، اظهار کرد: در نمایش کودک، باید سعی شود تا از مفاهیم مستقیم پرهیز و به صورت غیرمستقیم از عناصر تربیتی و آموزشی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه باید نمایشی تولید کنیم که مخاطب در ذهن خود آن را تحلیل کند، ادامه داد: اگر در مورد بهداشت حرف می‌زنیم و دست‌هایمان را با صابون می‌شوییم، باید این موضوع را به گونه‌ای نشان دهیم که مخاطب در ذهن خود تحلیل کند که اگر این عمل را انجام ندهد دچار بیماری خواهد شد.

 

 

استفاده از مشاور در تئاتر کودک و نوجوان

این کارگردان تئاتر کودک و نوجوان مشهد با اشاره به اینکه باید در جلوه‎های ویژه و بصری تئاتر کودک و نوجوان از رنگ، نور و طراحی صحنه غافل نشویم، اظهار کرد: تمام این جلوه‌ها باید در اختیار مفهوم و محتوای نمایشنامه باشد، علاوه براین یک روانشناس نیز به عنوان مشاور کارگردان و مربی در زمان اجرای نمایش باید کنار عوامل تئاتر باشد تا دچار اشتباه نشوند.

رحیم‌زاده ادامه داد: ریتم نمایشنامه در حوزه کودک و نوجوان نباید کند باشد، همچنین پرهیز از نصیحت از جمله مواردی دیگر است که باید به آن توجه زیادی شود.

وی در خصوص نوشتن نمایشنامه‎های مذهبی، افزود: برای نوشتن نمایشنامه‌ای با موضوع امام رضا(علیه‌السلام) می‌توانیم در بخشی از نمایشنامه از زندگی حضرت استفاده کنیم، اینکه در چه شهری به دنیا آمدند، چرا به شهادت رسیدند، از کجا به کجا سفر کردند و چه اتفاقاتی برای ایشان افتاده است، در بخش دیگر نمایشنامه هم به موضوعات تاریخی پرداخته شود.

 

این کارگردان تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه داستان‌هایی که مربوط به ائمه(علیهم‌السلام) است نه تنها دچار تکرار شده بلکه به ابعاد دیگر زندگی ائمه(علیهم‌السلام) نپرداخته‌اند، تصریح کرد: لحظات شادی و غمی که ائمه(علیهم‌السلام) گذراندند و برخوردهایی که با خانواده و دوستان داشتند، در قالب جدید و با زبانی کودکانه می‌تواند برای این گروه سنی جذاب و لذت‌بخش باشد.

 

 

استفاده از دنیایی فانتزی و تخیلی در نمایشنامه مذهبی کودک و نوجوان

رحیم‌زاده عنوان کرد: می‌توان از جانب نخل‌هایی که در زمین کربلا و روز عاشورا بودند یا از زبان آب فرات نمایشنامه‌ای را برای کودکان و نوجوانان به رشته تحریر درآورد، در خصوص پرداختن به زندگی امام رضا(علیه‌‌السلام) نیز می‌توان از زبان کبوتر و آهو با ساختن دنیایی فانتزی و جذاب نمایشنامه‌ای نوشت.

وی با اشاره به اینکه نیازی نیست در تولید یک نمایش کودک و نوجوان به واقعه‌ای تاریخی اشاره کرد، افزود: زمانی می‌توان یک حدیث از ائمه(علیهم‌السلام) را در قالب نمایشنامه ارائه داد که به جز زبان ساده و گیرا، از خلاقیت و نوآوری که برای نسل امروز خوشایند است در آن به کار برده شود.

 

 

درک نکردن دنیای کودکی و نوشتن براساس تخیل؛ ضعف متون نمایشی کودک و نوجوان

این کارگردان تئاتر کودک و نوجوان مشهد مهم‌ترین ضعف متون نمایشی تئاتر کودک و نوجوان را درک نکردن دنیای کودکان توسط نویسندگان دانست و ادامه داد: کسانی که وارد حوزه کودک و نوجوان می شوند، علاوه بر آشنایی کامل با این گروه سنی باید با علم روانشناسی نیز همراه باشند، متأسفانه قالب افرادی که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند، کسانی هستند که با دنیای کودکی خود ارتباطی ندارند و براساس دنیای خود نمایشی را به رشته تحریر در می‌آورند.

رحیم‌زاده در ادامه گفته‌های خود، تصریح کرد: به‌روز بودن نویسندگان و مطالعه آثار کشورهای دیگر در حوزه کودک و نوجوان و همچنینی شعر و داستان، دیدن کارتون و انیمیشن در این حوزه‌ها می‌تواند یک نویسنده کودک و نوجوان را با دنیای این قشر آشنا کند.

این کارگردان تئاتر کودک و نوجوان مشهد ادامه داد: دنیا را از چشم کودک دیدن موجب خلق آثار متفاوت می‌شود؛ لذا زمانی که یک نمایشنامه برای مخاطب کودک و نوجوان نوشته شد، قبل از هر چیز باید برای چند کودک و نوجوان ارائه شود تا ببینیم نمایش ما در دل آنها جای خود را باز می‌کند و از محتوای نمایش چه چیزهایی را متوجه می‌شوند و بازخوردهای آنها از محتوای نمایش، ما را متوجه اشتباهاتمان می‌کند.

 

رحیم‌زاده با اشاره به اینکه قصه و نمایش در کشورهای دیگر پیچیده نیست، افزود: در جشنواره‌هایی که حضور داشتم، به این نتیجه رسیدم که کشورهای دیگر به هیچ عنوان در قصه و نمایش خود سخت نمی‌گیرند و با روایتی آسان و ساده البته با ترکیبی از تخیل و فانتزی نمایش را اجرا می‌کنند، هر چند خلاقیت در بازیگری، کارگردانی و موسیقی و طراحی صحنه از دیگر ویژگی‌های نمایش کودک و نوجوان در کشورهای دیگر است.

 

 

ایجاد صحنه‌ای شگفت‌انگیز در نمایش کودک و نوجوان

این کارگردان و نویسنده عنوان کرد: در نمایشنامه‌های خارجی هر لحظه مخاطب با صحنه‌های شگفت‌انگیز و غافلگیرکننده رو به رو می‌شود، از طرفی نیز کم بودن تعداد بازیگران بین ۲ الی ۳ نفر از دیگر خصوصیات نمایش خارجی کودک و نوجوان است.

رحیم‌زاده اظهار کرد: اجرای نمایش مشارکتی، درگیر شدن مخاطب با قصه و برقراری ارتباط خوب در اواسط و انتهای نمایش، استفاده نشدن از لباس‌های رنگارنگ و به کار بردن یک موضوع به جای پرداختن به چند موضوع، حضور بازیگران بزرگسال بالای ۴۰ سال آن هم به دلیل پخته بودن، همه از دیگر دلایل موفقیت نمایش‎های خارجی کودک و نوجوان به شمار می‌رود.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار