130402
۰۶ دی ۱۳۹۶

اسم‌های مذهبی فراوان‌ترین نام نوزادان ایرانی/ تشکیل شورای راهبردی جمعیت استان

سخنگوی سازمان ثبت احوال بیشترین فراوانی نام‌ها‌ی نوزادان در ۹ ماهه اول سال را اعلام و عنوان کرد: برای پسران می‌توان به ترتیب از نام‌های امیر علی، علی، محمد، ابوالفضل، امیر حسین، محمد طاها، امیر عباس، حسین و کیان و همچنین برای دختران از نام‌های فاطمه، زهرا، حلما، زینب، یسنا، نازنین زهرا، آوا، ریحانه و رها نام برد.

به گزارش کودک پرس ، سیف الله ابو‌ترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال امروز ۳ دی‌ماه، با حضور در جمع خبرنگاران به ارائه آماری از میزان ولادت، وفات، طلاق و ازدواج در ۹ ماهه نخست سال جاری پرداخت و گفت: ۹۹,۶ درصد ولادت‌ها در مدت تعیین شده ۱۵ روزه و ۹۹.۳ درصد وفات‌ها در مدت تعیین شده ۱۰ روزه به ثبت رسیده است تا اطلاعات پایگاه بتوانند قابل استفاده برای برنامه ریزی‌های نظام باشد.

وی میزان ولادت در ۹ ماهه اول سال جاری را یک میلیون و ۱۳۸ هزار و ۲۴۶ مورد برشمرد و گفت: از این تعداد ۵۸۶ هزار و ۲۰۵ نوزاد پسر و ۵۵۲ هزار و ۴۱ نوزاد نیز دختر بودند همچنین نسبت جمعیت به ازای هر ۱۰۰ دختر ۱۰۶ پسر بوده است.

ابوترابی همچنین میانگین سن مادران را در هنگام تولد فرزندانشان ۲۸ سال و ۱۰ ماه و پدران را ۳۳ سال عنوان کرد.

 

 

بیشترین فراوانی نام‌ها‌ی نوزادان در ۹ ماهه اول سال جاری

 

وی به بیشترین فراوانی نام‌ها‌ی نوزادان در ۹ ماهه اول سال جاری اشاره و عنوان کرد: برای پسران می‌توان به ترتیب از نام‌های امیر علی، علی، محمد، ابوالفضل، امیر حسین، محمد طاها، امیر عباس، حسین و کیان و همچنین برای دختران از نام‌های فاطمه، زهرا، حلما، زینب، یسنا، نازنین زهرا، آوا، ریحانه و رها نام برد.

سخنگوی سازمان ثبت احوال در ادامه به آمار فوت اشاره و عنوان کرد: طی ۹ ماهه گذشته ۲۷۶ هزار و ۳۹۲ واقعه فوت ثبت شده است که می‌توان گفت نرخ عمومی مرگ و میر ۴,۷ در هزار است.

 

 

بیشترین علت مرگ و میر

 

ابوترابی بیشترین علت مرگ و میر بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و تومورها، بیمارهای دستگاه تنفسی و حوادث غیر عمدی برشمرد.

وی با بیان اینکه در دهه شصت ولادت‌ها افزایش پیدا کرده بود و به دنبال آن نیز در دو دهه بعد شاهد افزایش ازدواج بودیم گفت: در سال ۹۰ به ازای هر هزار نفر ۱۱,۴ ازدواج به ثبت رسیده بود که این رقم در سال ۹۵ به ازای هر هزار نفر به ۸.۸ ازدواج رسید.

 

 

ادامه به آمار ازدواج در ۹ ماهه اول سال جاری

 

سخنگوی سازمان ثبت احوال در ادامه به آمار ازدواج در ۹ ماهه اول سال جاری اشاره کرد و گفت: ۴۸۱ هزار و ۸۰۹ ازدواج در این مدت به ثبت رسیده است که از این تعداد هزار و ۷۶ ازدواج مربوط به زنان سالمند بالای ۶۰ سال و هفت هزار و ۸۱۲ ازدواج مربوط به مردان بالای ۶۰ سال است.

وی با بیان اینکه میانگین سن در اولین ازدواج از سال ۹۱ تا ۹۵ برای مردان شش ماه و برای زنان چهار ماه افزایش داشته است گفت: در ۹ ماهه گذشته میانگین سن در اولین ازدواج برای مردان ۲۷ سال و سه ماه و برای زنان ۲۳ سال بوده است.

 

 

آهنگ طلاق در کشور چندان پر شتاب نیست

 

ارائه آمار مربوط به طلاق از دیگر بخش‌های صحبت‌ ابوترابی بود. وی با بیان اینکه آهنگ طلاق در کشور چندان پر شتاب نیست گفت: از سال ۹۰ تا ۹۵ میزان طلاق از ۱,۹ درصد به ۲.۱ درصد رسیده است.

ابوترابی از ثبت ۱۳۳ هزار و ۳۶۶ واقعه طلاق از ابتدای سال جاری تا کنون خبر داد و گفت: میانگین زمانی زندگی زوجین که در این مدت طلاق گرفته‌اند ۹ سال بوده است. همچنین در ۶۷ درصد طلاق‌ها عمر ازدواج کمتر از ۱۰ درصد در ۴۵ درصد کمتر از پنج سال و در ۱۱ درصد کمتر از یکسال بوده است. سخنگوی سازمان ثبت احوال میانگین سن مردان هنگام ثبت طلاق را ۳۶ سال و پنج ماه و زنان را ۳۱ سال و هفت ماه برشمرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه پس از پیشنهاد نامگذاری روز ملی جمعیت از سوی سازمان ثبت احوال چه اقداماتی را تاکنون دنبال کردید گفت: شورای راهبردی جمعیت استان تشکیل شده و ثبت احوال به عنوان دبیر در این شورا فعال است.موانع ازدواج، اطلاعات و آمار، و تحولات رشد و کاهش جمعیت که از جمله دادهای ما است در اختیار دستگا‌ها قرار می‌دهیم تا بتوانند در برنامه‌های خود لحاظ کنند.

 

وی همچنین به صدور کارت‌های هوشمند ملی اشاره و عنوان کرد: بیش از ۳۲ میلیون ۸۰۰ هزار پیش ثبت نام کارت هوشمند ملی صورت گرفته و ۳۰ میلیون ۶۶۴ هزار و ۹۵۶ نفر کارت صادر شده است از این تعداد نیز بیش از ۲۸ میلیون کارت‌های هوشمند ملی خود را دریافت کردند.

 

وی تاکید کرد: پس از صدور کارت شهروندان باید سریعا نسبت به دریافت کارت خود اقدام کنند چرا که کارت نمونه قدیم در سامانه حذف می‌شود و قابل استفاده نیست. تمامی کارت‌های ملی که اعتبار آنها تا ۲۹ اسفند ماه جاری است از فروردین ۹۷ فاقد اعتبار می‌شوند و این زمان قابل تمدید نیست.

 

ابوترابی در پایان سخنان خود تعداد شناسنامه‌های که طی ۹ ماهه گذشته تعویض شده‌اند دو میلیون ۴۵۰ مورد برشمرد و گفت: برای ۴۴۰ هزار شناسنامه نیز المثنی صادر شده است.

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار