130226
۰۶ دی ۱۳۹۶

سرگذشت مدرسه۱۲۶ساله/ نوای قرآن شوکت را به شوکتیه بیرجند برگرداند

فعالیت‌های قرآنی در سومین مدرسه مدرن ایران زمینه‌ای را فراهم کرده که شوکت به شوکتیه بیرجند برگردد.

به گزارش کودک پرس، در یکی از خیابان‎ها و کوچه‌های قدیمی شهر،  عمارتی باشکوه و زیبا وجود دارد که یکی از نشانه‌های فرهنگی خراسان‌جنوبی است، چرا که قدیمی‌ترین مدرسه شرق کشور محسوب می‌شود.

مدرسه‌ای به نام شوکتیه که بعدها وقف شد و نام حسینیه امام رضا(علیه‌السلام) به خود گرفت. مجموعه‌ای که زمانی پروفسور گنجی و دکتر غلامحسین شکوهی در آن درس می‌خواندند و افتخار آفرین فرهنگ و تمدن ایران شدند.

پس از مدرسه عالی دارالفنون و کمی پس از مدرسه ابتدائی رشدیه تبریز، مدرسه شوکتیه بیرجند سومین مدرسه از نوع مدارس جدید در ایران محسوب می‌شود، معماری کهن این عمارت نشان از هنر هنرمندان این دیار است که از گچ و خاک توانستند چنین بنای باشکوهی را بسازند.

 

حدود دو سال پیش این مدرسه قدیمی و حسینیه نام آشنای بیرجند بازسازی شد و اکنون این مجموعه شوکت گذشته خود را باز یافته است چرا که در حال حاضر جوانان و نوجوانان خراسان‌جنوبی در آن نوای قرآن را طنین انداز کرده‌اند.

وارد مجموعه که می‎شویم اتاق‌ها و حجره‌های زیادی را می‌بینیم که اکنون به فعالیت‌های قرآن اختصاصی یافته و بنا به گفته کارشناسان اوقاف این مدرسه و حسینیه قدیمی بزرگترین موقوفه قرآنی خراسان‌جنوبی است.

در بخشی از مجموعه کارشناسان مرکز مجازی حفظ قرآن اوقاف خراسان‌جنوبی فعالیت می‎‌کنند. کسانی که خود در قم آموزش دیده‌اند و اکنون به صورت غیر حضوری و بر اساس آموخته‌های خود به دیگران در کار ارزشمند حفظ یاری می‌رسانند.

 

سمیه گیوکی حافظ کل قرآن کریم و مسئول مرکز مجازی حفظ قرآن درباره فعالیت‌های این بخش به کودک پرس گفت: فعالیت مرکز مجازی حفظ قرآن‎کریم از دوم مرداد ماه ۵  همزمان با نیمه ماه مبارک رمضان و میلاد امام حسن(علیه‌السلام) آغاز شده است.

 

 

۲۸۳ کاربر فعال در مرکز حفظ مجازی قرآن خراسان‌جنوبی

 

وی اظهار کرد: در این مرکز کسانی که علاقمند به حفظ قرآن هستند اما امکان شرکت در کلاس را ندارند، ثبت‌نام کرده و  کار حفظ خود را به صورت  ارتباط تلفنی با کارشناسان این مرکز پی‌گیری می‌کنند.

مسئول مرکز مجازی حفظ قرآن‌کریم اوقاف خراسان جنوبی بیان کرد: در برنامه‌ریزی اولیه افراد هر هفته حدأقل باید یک صفحه قرآن را حفظ کرده و در تماسی که توسط کارشناسان مرکز با آنان گرفته می شود ارائه دهند اما کم کم این میزان افزایش می‌یابد.

 

گیوکی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۸۳کاربر فعال داریم، ادامه داد: حفظ قرآن سن خاصی ندارد و بسته به علاقه  یک فرد مسن و یا یک کودک شاید بتواند در این امر موفق شود ولی سن مناسب پنجم و ششم دبستان است.

وی افزود: البته خود کودک نیز باید به حفظ قرآن علاقه داشته باشد و والدین در این امر نباید به اجبار متوسل شوند چرا که نتیجه بخش نبوده و گاه زمینه دلسردی کودک را به وجود می‌آورد.

مسئول مرکز مجازی حفظ قرآن‌کریم اوقاف خراسان‌جنوبی گفت: در این مرکز حافظان کل قرآنی وجود داشته‌اند که تنها برای تثبت محفوظاتشان در این دوره شرکت کرده‌اند و حفظ خود کارشناسان  این مرکز در خراسان‌جنوبی نیز توسط اساتید و کارشناسان در قم ارزیابی می‌شود.

گیوکی با اشاره به اینکه این مرکز ویژه خواهران است، یادآور شد: فعالیت‌های این مرکز از هفت و ۳۰ دقیقه صبح تا۱۸ و ۱۵ دقیقه عصر ادامه دارد.

 

چند پله را که بالاتر رفته به جایی برسیم که مشرف به حیاط حسینیه است، ستاد طرح تربیت حافظان قرآن کریم خراسان جنوبی را می بینیم. در این اتاق بسیاری از برنامه‌های قرآنی استان هماهنگ و برنامه‌ریزی می‌شود.

 

 

دوره‌های تربیت مربی قرآن از امسال در بیرجند برگزار می‌شود

 

سید اعظم عبدالهی، مسئول اجرایی ستاد طرح تربیت حافظان قرآن‌کریم خراسان‌جنوبی نیز به کودک پرسگفت: تا سال قبل دوره‌های تربیت مربی قرآن در قم برگزار می‌شد، اما الان این دوره‌ها در استان برگزار می‌شود که کار را برای فعالان قرآنی خراسان‌جنوبی راحت‌تر کرده است.

وی با اشاره به اینکه یک دوره تربیت مربی شهریور ماه در طبس برگزار شد، اظهار کرد: در این دوره ۴۹ از خراسان‌جنوبی و ۶ نفر از سیستان بلوچستان شرکت کردند و برای برگزاری یک دوره دیگر تا پایان سال نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

مسئول اجرایی ستاد طرح تربیت حافظان قرآن‌کریم بیان کرد: از سال ۹۱ تا کنون ۴۰۰ نفر در دوره‌های تربیت مربی قرآن شرکت کرده‌اند که ۱۰۸ نفر آنان در امر آموزش قرآن آموزان ۲۰۸ کلاس فعالیت دارند.

اما دور تا دور مدرسه قدیمی شرق کشور و یا همان حسینه امام رضا(علیه‌السلام) حجره‌های وجود دارد که به مدرسه شبانه‌روزی حفظ و تفسیر قرآن‌کریم اختصاص دارد.

 

در این مدرس شبانه‌روزی، نوجوانانی پاک سرشت از خانواده و مدرسه جدا شده‌اند تا در پناه قرآن آرامش یابند و در مدت یک سال مرخصی تحصیلی از آموزش و پرورش و مدرسه بتوانند کلام وحی را حفظ کنند.

مدرسه‌ای که در راستای تحقق هدف تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در جامعه ایرانی گام برداشته و امید است بتواند قرآن را با روح و جان جوان و نوجوان خراسان‌جنوبی پیوند بزند.

همه چیز در این مدرسه شبانه‌روزی بر اساس برنامه‌ریزی خاصی پیش می‌رود و حتی ساعت استراحت قرآن آموزان بر اساس سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی تنظیم شده است تا در کنار حفظ قرآن، برنامه‌های روزمره‌شان نیز بر اساس این نوع سبک زندگی تنظیم شود.

 

 

آموزش حفظ به ۱۸ نوجوان در مدرسه شبانه‎روزی حفظ خراسان‌جنوبی

 

حجت الاسلام مهدی عباسی، مسئول امور قرآنی اوقاف خراسان جنوبی نیز درباره فعالیت های قرآنی این بخش به کودک پرس گفت: در حال حاضر در این مدرسه شبانه روزی ۱۸ نوجوان برنامه حفظ خود را پی‌گیری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت این مدرسه از سال ۹۵ آغاز شده است، اظهار کرد: در مدرسه شبانه روزی حفظ و تفسیر قرآن خراسان‌جنوبی برای حفظ یک ساله قرآن‌آموزان برنامه‌ریزی شده  که در ابتدا در تابستان برای حفظ ۴ جزء ثبت‌نام می‌کنند در در پایان دوره از بین این افراد تعدادی بر اساس استعداد و توان برای حفظ یک ساله گلچین می‌شوند

مسئول اداره امور قرآنی اوقاف خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه این مدرسه حفظ ویژه برادران است، بیان کرد: اوقاف تمایل به راه‌اندازی مدرسه شبانه روزی حفظ ویژه خواهران در خراسان‌جنوبی نیز دارد اما زیر ساخت‌های آن در حال حاضر فراهم نیست.

 

عباسی یادآور شد: تلاش ما بر این است که تاپایان سال مرکز حفظ مجازی ویژه برادران نیز در این حسینیه راه‌اندازی شود.

به راستی اگر خیرین در نیات وقف خود فعالیت‌های قرآنی را در نظر داشته باشند، اتفاقات زیبایی چون آنچه در این موقوفه بزرگ در حال اجرا است، رخ می‌دهد و جامعه ایرانی بیش از گذشته با کلام وحی مأنوس می‌شود.

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار