12998
۰۴ آذر ۱۳۹۵

همایش پیشگیری از سوء‌رفتار با کودکان در رودسر برگزار شد

نخستین همایش پیشگیری از سوء‌رفتار با کودکان در رودسر برگزار شد.

به گزارش کودک پرس , مشاور و روان‌شناس مسائل اجتماعی امشب در همایش پیشگیری از سوء‌رفتار با کودکان که به همت اداره بهزیستی در کانون شهید جعفریان این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: بی‌توجهی به نیازهای عاطفی کودک و مراقبت نکردن از کودک جزو مهم‌ترین نوع کودک‌آزاری است.

زهرا رستمی، تحمیل کار به کودک، خشونت کلامی، فرو کاستن خشم خود با کتک و آزار کودک، از بین بردن اعتماد به‌نفس کودک، لمس نقاط خصوصی کودک، تمسخر کودک، تنها گذاشتن کودک بدون مراقبت و … را از مهم‌ترین نوع کودک‌آزاری دانست.

وی افزود: بسیاری از انواع کودک‌آزاری قابل دیدن نبوده و عمدتاً آسیب‌ها اتفاق می‌افتد ضمن اینکه 75 درصد آزارها و آسیب‌های کودکان از طریق والدین یا مراقبان اولیه و به‌ویژه مادران به خاطر شرایط تربیتی صورت می‌گیرد.

روان‌شناس مسائل اجتماعی با اشاره به اینکه 15 درصد کودک آزاری‌ها توسط بستگان و اعضای فامیل و 10 درصد نیز توسط دیگران مرتکب صورت می‌گیرد، گفت: کودک آزاری عاطفی عمیق‌ترین و بدترین نوع کودک آزاری است.

وی هر نوع محرومیت عاطفی مانند راندن کودکان را دارای آثار روانی بسیار بدی در بچه‌ها دانست و گفت: بسیاری از بزهکاران جامعه از بی‌مهری والدین شکایت می‌کنند.

رستمی با اشاره به اینکه 58 درصد ریشه بزهکاران جوان و نوجوان جامعه از کودک آزاری عاطفی رنج می‌برند، یادآور شد: بچه‌ها با همان برچسب‌های شخصیتی که والدین به آنها می‌زنند درون‌سازی می‌کنند و بزرگ می‌شوند.

وی از والدین خواست تا از مقایسه کودکان با یکدیگر و غفلت نسبت به آنها جداً خودداری کنند و گفت: محبت کردن به کودکان مانند ویتامین c در بدن بوده و زیادی آن عارضه‌ای در آنها ایجاد نمی‌کند و می‌تواند به عنوان عامل پیشگیرانه در رفتارهای اجتماعی کودکان تاثیر گذارد.

به گفته این روان‌شناس، والدین باید به کودکان خود آگاهی‌های کافی از مراحل رشدی آنها مطابق شرایط سنی و درک‌شان دهند و آموزش‌های لازم از کودک‌آزاری به آنها داده شود و به پرسش‌های کودکان درباره مسائل جنسی با محبت و بدون سانسور داده شود.

رستمی اضافه کرد: از کودکی به فرزندان خود گفتن کلمه نه را آموزش دهیم زیرا یادگیری همین کلمه خود عامل بازدارنده بسیاری از آسیب‌ها در جوانی و نوجوانی است.

وی آگاهی و مهارت‌آموزی والدین را برای تربیت صحیح کودکان مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: والدین اصلی‌ترین نقش در تربیت کودکان ایفا می‌کنند و کسی نمی‌تواند جایگزین این نقش موثر باشد.

رئیس اداره بهزیستی رودسر نیز در مراسم مذکور اظهار کرد: خانواده‌ها برای تربیت فرزندان خود نیاز به آموزش دارند تا از آسیب‌های جلوگیری کنند.

مهدی قنبری برخی از آسیب‌های امروز جامعه را ناشی از تاثیرپذیری از تکنولوژی، ماهواره و فضای مجازی خواند و افزود: والدین اطلاعات خود را از رایانه و فضای مجازی تقویت کنند تا بتوانند نظارت لازم بر رفتار فرزندان خود داشته باشند.

وی به تاسیس 123 اورژانس اجتماعی برای حمایت از کودکان و جامعه هدف در رودسر اشاره کرد و یادآور شد: همایش پیشگیری از سوء‌رفتار با کودکان با هدف تقویت فرهنگ حمایت از کودکان برای نخستین بار در شهرستان رودسر برگزار شده است.

منبع:خبرگزاری فارس

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار