128599
۳۰ آذر ۱۳۹۶
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان:

اجرای طرح کتابخانه‌الگو برای نخستین بار در گیلان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان از اجرای طرح کتابخانه‌های برتر یا طلایی در سطح کشور خبر داد و تصریح کرد: شاخص‌های کیفی، جایگاه گردش کتاب، تعداد کتاب، اعضا و فضای کتابخانه، بخش کودک، بخشی از آیتمهای انتخاب کتابخانه‌ها در این طرح است.

به گزارش کودک پرس ، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان از اجرای طرح کتابخانه‌های برتر یا طلایی در سطح کشور خبر داد و تصریح کرد: شاخص‌های کیفی، جایگاه گردش کتاب، تعداد کتاب، اعضا و فضای کتابخانه، بخش کودک، بخشی از آیتمهای انتخاب کتابخانه ها در این طرح است

هادی نوری در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان رودسر اظهار کرد: برنامه اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان ارزیابی بر روی وضعیت موجود کتابخانه‌های عمومی استان و برنامه‌ریزی بر اساس واقعیت‌هاست تا بتوان با آماده‌سازی زیرساخت‌ها سرانه مطالعه را در گیلان ارتقاء داد.

 

 

وی با اشاره به دستورالعمل استاندار گیلان مبنی بر تدوین برنامه توسعه 5 ساله با برش یک‌ساله افزود: این برنامه طی ماه گذشته و حول 5 محور شامل توسعه کتابخانه های عمومی، بخش عمرانی، فناوری اطلاعات، تبلیغات محیطی و برنامه های فرهنگی تدوین‌و در حال اجراست.

 

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان پرداخت سهم نیم درصد شهرداری‌ها را تنها منبع درآمدی کتابخانه‌های عمومی اعلام کرد و گفت: برخی شهرستان‌های گیلان در خصوص دریافت سهم نیم درصد با مشکلات فراوانی روبرو هستند اما این روند در شهرستان رودسر و با مدیریت فرماندار شهرستان مطلوب است.

هادی نوری از اجرای طرح کتابخانه‌های برتر یا طلایی در سطح کشور خبر داد و تصریح کرد: شاخص‌های کیفی، جایگاه گردش کتاب، تعداد کتاب، اعضا و فضای کتابخانه، بخش کودک، بخشی از آیتمهای انتخاب کتابخانه ها در این طرح است که کتابخانه عمومی ابوجعفر هوسمی رودسر ظرفیت این را دارد که از بین کتابخانه‌های عمومی گیلان به‌عنوان یکی از سه کتابخانه برتر استان و حتی برتر کشوری انتخاب شود و این مستلزم همدلی و حمایت‌های مشترک به‌ویژه از سوی شهرداری برای کمک به بخش سخت‌افزاری این کتابخانه است.

نوری به وجود برخی مشکلات اداری در مسیر پیشرفت پروژه کتابخانه عمومی واجارگاه نیز اشاره و از حل کلیه وانع موجود جهت اتمام این پروژه مهم استانی خبرداد.

 

 

سرانه فضای مطالعه گیلان از متوسط کشوری پایین تر است

 

وی اهتمام همه دست اندرکاران برای ارتقای سطح مطالعه در جامعه را ضروری خواند و تصریح کرد: برگزاری نشست‌های مدیران، ایجاد میادین کتاب، شکل‌گیری تفاهم‌نامه‌هایی با آموزش‌وپرورش در خصوص برگزاری نشست های کتاب‌خوان مدرسه‌ای، قصه‌گویی گیلکی از برنامه‌هایی است که می‌تواند در توسعه اندیشه و فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه مؤثر باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان همچنین با اشاره به سرانه فضای نامطلوب مطالعه در گیلان گفت: سرانه فضای مطالعه در گیلان به ازای هر 100نفر تنها یک متر و 20 سانتی‌متر است، درحالی که از میانگین سرانه فضای کشوری که حدود 2 مترمربع برای هر 100 نفر است و این سرانه از متوسط کشوری پایین تر است.

 

 

نوری با اشاره به کمبود منابع مالی و اعتباری برای احداث فضاهای جدید گفت: سیاست‌های دولت تمام پروژه‌های نیمه‌ تمام است بنابر این لازم است برای ارتقای سرانه فضاهای مطالعه در گیلان از ظرفیت و پتانسیل‌های خیران استفاده کنیم و در این راستا لازم است تا موانع پیشرو خیران را برطرف نماییم.

 

 

فرماندار رودسر: نقش خانواده‌ها در ترویج مطالعه کتاب مهم است

 

فرماندار رودسر مطالعه کتاب را در رشد و کمال انسان ضروری خواند و گفت: ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه نیازمند عزم جدی است.

امیر جانبازی نیز در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی این شهرستان اظهار کرد: ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه نیازمند عزم جدی است.

وی مطالعه کتاب را در رشد و کمال انسان ضروری خواند و افزود: برای ارتقای فرهنگ مطالعه در جامعه نیازمند هم‌افزایی بیشتر مسئولان دستگاه‌ها است.

 

فرماندار رودسر ترویج فرهنگ مطالعه را وظیفه‌ای مهم و همگانی دانست و تصریح کرد: مطالعه باید مانند دیگر کارهای روزانه وارد زندگی مردم به‌ویژه جوانان شود.

وی با اشاره به اینکه فضای مطالعه در رودسر مطلوب است، گفت: از کلیه اعضای انجمن انتظار می‌رود برای ارتقای سطح مطالعه در این شهرستان همکاری و تلاش بیشتری داشته باشند.

جانبازی ترویج فرهنگ مطالعه را نیازمند برنامه‌ریزی جدی دانست و افزود: نقش خانواده‌ها در ترویج مطالعه کتاب مهم است.

 

 

اخوان: کتابخانه عمومی خیرساز واجارگاه 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

 

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان رودسر نیز خواستار توجه بیشتر به زیرساخت‌های کتابخانه‌های عمومی این شهرستان شد و گفت: ترویج فرهنگ مطالعه در آگاهی بخشی به جامعه مهم است.

زهرا اخوان از فعالیت 7 کتابخانه نهادی در رودسر خبر داد و افزود: فضای مطالعه در این شهرستان 2 هزار و 747 مترمربع، دارای 4 هزار و 374 نفر عضو فعال و 102 هزار و 993 جلد کتاب است.

وی با اشاره به اجرای پروژه‌های عمرانی در رودسر تصریح کرد: کتابخانه عمومی خیرساز واجارگاه با پیشرفت 60 درصد و کتابخانه عمومی قاسم‌آباد سفلی با پیشرفت 18 درصد در حال اجرا است.

 

 

منبع: خزرآنلاین

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار