128143
۲۸ آذر ۱۳۹۶
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی مطرح کرد:

نقش والدین در کاهش سوء استفاده جنسی از کودکان

یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی اظهار داشت: والدین باید بهترین منبع برای سوالات جنسی کودک خود باشند. اگر تربیت جنسی کودکان در خانواده به درستی صورت گیرد میتواند آنها را از خطرات احتمالی حفظ کند و مانع از سوء استفاده‌های جنسی از کودک گردد.

به گزارش کودک پرس ، تربیت جنسی یکی از ابعاد مهم اربیتی کودکان است که اگر به درستی صورت گیرد میتواند کودک را از خطرات احنمالی در جامعه حفظ کند و مانع از سوء استفاده های جنسی از کودک گردد. در خصوص مشکلات تربیتی کودکان و نوجوانان و تربیت جنسی آنها گفتگویی با سهیلا آقاجانی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

 

 

غفلت والدین و یک عمر پشیمانی

 

سهیلا آقاجانی اظهار داشت: غفلت و بی خبری والدین مهم ترین عامل در سوء استفاده های جنسی از کودکان است. اگر والدین آگاه باشند و کودک خویش را به موقع و درست مطلع سازند می توانند از بروز خطر جلوگیری کنند. کودکی که آگاهی کامل داشته باشد می تواند از خود مراقبت کند و ساده لوحانه گول افراد بیمار را نمی خورد.

وی تصریح کرد: والدین دو نقش عمده در این خصوص دارند؛ نخست اینکه آگاهی های اولیه نسبت به خود مراقبتی را به فرزند خود بدهند و دوم اینکه برای مشکلات و شبهات و سوالات جنسی کودک پاسخ های درستی داشته باشند.

 

 

در پاسخ به سوالات کودک رو راست باشید

‍ آقاجانی اولین اصل اساسی در تربیت جنسی کودک را صداقت و روراستی والدین دانست و گفت: هرگاه با سوالات جنسی کودکان مواجه شدید از کتمان حقیقت به شدت دوری کنید زیرا دروغ و پنهان کاری والد، اعتماد کودک را از وی سلب می کند و کودک را به سمت منابع خارج از منزل سوق می دهد.

وی افزود کودکی که در منزل منبع امنی برای سوالات خود نداشته باشد بیشتر در معرض خطر سوءاستفاده جنسی قرار می گیرد و ارتباط راحت و شفاف والدین با فرزندان در کاهش خطرات احتمالی بسیار مؤثر است.

 

 

با کودک متناسب با سن او صحبت کنید

 

آقاجانی در مورد نحوه پاسخگویی به کودکان تاکید کرد: پاسخی که به کودک می دهیم باید با سن کودک متناسب باشد. دادن پاسخ های نا مناسب با سن کودک نیز میتواند خطراتی را به دنبال داشته باشد. به عنوان مثال نمیتوانیم به کودک 5 ساله در مورد بسیاری از موارد اطلاعات کامل بدهیم بلکه باید اطلاعات درست و محدود در اختیار کودک قرار دهیم. کودک باید بداند خداوند که همه چیز را با هدف و به جا می آفریند دستگاه تولید مثل هم در بدن انسان قرار داده است و پاسخ سوالات جنسی کودک تا سنسن راهنمایی به تولید مثل محدود شود.

 

 

برای پاسخ به سوالات جنسی کودک مشاوره بگیرید

 

وی به والدین توصیه کرد : حتما قبل از مواجهه با سوالات جنسی کودکان نسبت به این موضوع مشاوره بگیرید و کتابهای مرتبط با این موضوع را مطالعه کنید تا بتوانیدبه سوالات فرزند خود به درستی و به نحوی شایسته پاسخ دهید.
این روانشناس بالینی ضمن تأکید بر پاسخگویی صحیح به کودکان اظهار داشت: باید قبل از پاسخ دادن به کودک بدانیم دانسته ها و حدسیات او چیست و بعد با توجه به آنها پاسخ او را بدهیم برای این کار والدین می توانند در حین پاسخگویی از کودک خود بپرسند تو چه فکر می کنی؟ یا بپرسند به نظر تو جواب این سوال چیست؟ تا میزان دانسته های او را تخمین بزنند.

وی تصریح کرد: کودکان در دو مرحله نسبت به مسائل جنسی حساس می شوند یکی در 2 تا 5 سالگی که باید به درستی هدایت و راهنمایی شوند و پاسخ های درستی دریافت کنند و بعد از 7 سالگی نیز سوالات تازه ای در ذهن آنها شکل میگیرد که بهتر است بهترین منبع آنها والدین آگاه و آشنا به پاسخهای صحیح باشند.

 

 

منبع: دانا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار