12796
۰۲ آذر ۱۳۹۵

کودکان بزرگترین قربانیان حاشیه نشینی!

مناطق حاشیه نشین همیشه در کنار مواردی چون طلاق، اعتیاد، مفاسد اخلاقی و نقاط بحرانی از مهم ترین آسیب های اجتماعی به شمار می آید، مسئله ای که موضوع اصلی کارگروه اخیر ارتقا وضعیت امور اجتماعی، فرهنگی و سلامت استان مرکزی بود در این جلسه کودکان و آسیب های ناشی از آن در این مناطق مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش کودک پرس پرس :مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی در این جلسه گفت: با توجه به اولویت های آسیب های اجتماعی و تاکید مقام رهبری برای مقابله با این آسیب ها سند جامع کنترل و پیشگیـــــری از آسیب های اجتماعی تدوین شده است که از اول آذرماه اجرای آن آغاز شده است.
غلامرضا فتح آبادی افزود: ۴۴ دستگاه اجرایی با ۱۰۰۰ برنامه عملیاتی در اجرای این همکاری دارند و دادگستری استان به عنوان ناظر مرحله به مرحله بر روند آن نظارت می کند.
وی افزود: در قالب این سند برنامه های متعددی در خصوص حاشیه نشینی دیده شد، امسال ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آسیب های اجتماعی در نظر گرفته شده که ۱۰۰ میلیارد تومان ویژه نواحی حاشیه است. در ادامه این نشست سیاوش آقاخانی رییس سازمان های مردم نهاد استان مرکزی نیز با اشاره به بازدیدهای اخیر از برخی مناطق حاشیه استان گفت: متاسفانه با وجود امکانات، مشکلات و آسیب هایی که در این مناطق وجود دارد هنوز نتوانسته ایم از این امکانات به درستی بهره ببریم.
آقاخانی با اشاره به گزارشی که از این مناطق ارائه شد،گفت: گاه در گزارش ها ممکن است نام ارگانی بیاید که احساس می شود به کمک بیشتری برای حل برخی مشکلات از سوی آن ها نیاز است و این به معنای سیاه نمایی و تخریب نیست بلکه کمک گرفتن و هم افزایی است.
در ادامه اکبری عضو داوطلب سرای یاری امید کودکان (سیکا) در توضیح گزارش و تصاویر یکی از مناطق حاشیه نشین گفت: مشکلات حاشیه شهر متعدد و چند لایه است و برای حل آن ها به برنامه ریزی بلند مدت نیاز، مشارکت تمام ارگان ها و مردم خصوصا مردم آن منطقه نیاز است.
وی اصلی ترین مشکل این مناطق را بافت شهری نامناسب آن خواند و افزود: محیط شهری نامناسب، خانه ها ی در حال تخریب، عدم یکنواختی و توازن در ارائه خدمات شهری و مشکل بهداشتــــی از عمده ترین مشکلات مناطق حاشیه نشین است.
اکبری گفت: متاسفانه کودکان مناطق حاشیه نشین اولین آسیب دیدگان این منطقه هستند که آنها را در معرض خطراتی چون سو تغذیه و عدم لذت از زندگی قرار داده است.
وی با بیان اینکه بیشتر کودکان کار از کودکان مناطق حاشیه هستند، اظهار کرد: نبود درآمد کافی خانواده، اعتیاد والدین و یا طلاق و جدایی آن ها موجب شده که بسیاری از کودکان این منطقه به شغل های کاذب روی بیاورند و در نتیجه از تحصیل باز بمانند.
این عضو سیکا اضافه کرد: مسئله مهم در مورد این کودکان عدم تحصیل و ترک آن است، آن ها یا اصلا به مدرسه نمی روند و یا در همان مقطع ابتدایی آن را رها می کنند و هیچ سیستمی برای پیگیری و بازگرداندن آن ها به چرخه تحصیلوجود ندارد.
وی اضافه کرد: مسئله این است که آموزش و پرورش آمار کودکان بازمانده از تحصیل را یا ندارد یا اگر هست این آمار حفاظت می شود، مسئله دیگر این است، اگر این ادعا آموزش و پرورش را قبول داشته باشیم که در طرح خانه به خانه تمامی کودکان واجد تحصیل را شناسایی کرده باید گفت این ارگان در این خصوص ضعیف عمل کرده و نتوانسته از پس آن بربیاید و پوشش تحصیلی مناسبی نداشته است.
اکبری ادامه داد: متاسفانه خروج کودکان از چرخه تحصیل به آسانی صورت می گیرد و سیستمی برای پیگیری نیست.
وی با بیان اینکه در مناطق حاشیه نشین کودکانی وجود دارند که شناسنامه ندارند، اظهار کرد: همین باعث شده که این کودکان نتوانند به مدرسه بروند چون داشتن شناسنامه یکی از شرایط ثبت نام است، وقتی کودکی شناسنامه نداشته باشد نه سیستم آموزش و پرورش و نه نهضت سوادآموزی هیچ کدام قبولش نمی کند.
اکبری افزود: هزینه اولیه برای ثبت نام آن هم برای خانواده هایی که خرج یک وعده غذایی خود را ندارند، یکی دیگر از موانع تحصیلی در مناطق حاشیه است. وی ادامه داد: معضل دیگر کودکان معتاد است این کودکان در مدارس جایی ندارند در حالیکه برخی از این کودکان معتاد به دنیا می آیند.
اکبری ادامه داد: فرض بگیرید که کودکان معتاد هم شناسایی شوند؛ ولی باید به کجا ارجاع داده هیچ کمپ تخصصی ترک اعتیاد برای کودکان در استان وجود ندارد.
این عضو داوطلب سیکا ادامه داد: زنانِ اعتیاد و فرزند فروشی از دیگر معضلات این مناطق است.
وی ادامه داد: برای حل مشکلات این مناطق برخی راهکارها وجود دارد چون ایجاد مراکز مشاوره، مددکاری اجتماعی، استفاده ازمشارکت های مردمی برای آبادانی این مناطق، افزایش ضریب امنیت انتظامی و اجتماعی با همیاری خود مردم منطقه، اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم درباره بهداشت فردی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی رایگان و ارزان، بررسی سوتغذیه و در اختیار قرار دادن مکمل غذایی رایگان، آموزش فنی و حرفه ای برای جوانان مناطق، زیبا سازی منطقه با نقاشی های دیواری ، پلکانی کردن کوچه های صعب العبور و همکاری متقابل با سازمان های مردم نهاد.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این جلسه در پاسخ به صحبت هایی که در مورد کم کاری های آموزش و پرورش مطرح شد، گفت: در خصوص جلوگیری از ورود دانش آموزان معتاد یا اخراج آن از مدرسه یک سوبرداشت شده است غیر از آن منصفانه به این سوال پاسخ دهید که کدام یک از شما می پذیرید که فرزندتان در روی یک میز در کنار یک کودک که مصرف کننده مواد است بنشیند.
مهدی دمنه اظهار کرد: آموزش و پرورش در حوزه آسیب های اجتماعی برای درمان دانش آموزان معتاد پروتکل درمانی دارد و برایش اعتبار در نظر گرفته ممکن است مراحل درمان این دانش آموزان بعد از شناسایی طول بکشد و نتواند در مدرسه حضور پیدا کند که طبیعی است ولی این مسئله اخراج یک سیاه نمایی است.
وی افزود: هم اکنون ۲۷ هزار دانش آموز در مناطق حاشیه وجود دارند که درصد بالایی فرآیند درست تحصیل را طی می کنند و یک یا چند مورد نمی تواند چشم پوشیدن از تلاش های آموزش و پرورش و سایر ارگان ها در این مناطق باشد.
دمنه با بیان اینکه در آموزش و پروش مسئله غربالگری و پیگیری انجام می شود،گفت: ۶۰۰۰ دانش آموز این استان مشکل تغذیه ای دارند و تعدا مشخصی نیز نیاز به توانمند سازی اجتماعی دارند.
وی افزود: فعالیت اجتماع محور آموزش و پرورش، نظیر طرح فلورایدتراپی امسال در حاشیه شهر در مدرسه مهتاب اراک اجرا در دستور کار قرار گرفته است.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش اظهار کرد: همچنین ۱۵۰ دانش آموز استان مرکزی با معرفی دفتر اجتماعی از حمایت های لازم تحصیلی برخوردار شده اند.
وی گفت: یک میلیارد ریال در تابستان امسال برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان حاشیه استان هزینه شده است.
دمنه افزود: همکاری خیران آموزشی در مدارس به دانش آموزان نیازمند از دیگر فعالیت های آموزشی ویژه مناطق حاشیه نشین بوده است.
تهیه برنامه بهداشتی توسط دانشگاه علوم پزشکی درقالب مرکز و پایگاه سلامت در سکونتگاه های غیر رسمی استان، پوشش همه جانبه بیمه سلامت رایگان در این مناطق همراه با اطلاع رسانی، ایجاد پایگاه مشاوره سیار توسط بهزیستی، فراهم کردن امکان استفاده از آموزش های فنی و حرفه ای، بهسازی سیمای شهری توسط شهرداری، تهیه بانک جامع اطلاعاتی از وضعیت ساکنان سکونت گاههای غیررسمی استان مرکزی از مصوبات این کارگروه بود.

 

 

 

 

 

منبع:خبرفارسی

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار