126114
۲۲ آذر ۱۳۹۶

هفته سیزدهم بارداری

به گزارش کودک پرس ،مژده مژده. بهترین خبر این است که از این هفته به بعد تهوع شما کمتر می شود. اما شکمتان کم کم شکل حاملگی به خودش می گیرد و هرکس شما را ببیند متوجه تغییرات ظاهری می شود. پس از این هفته بیشتر شبیه حامله ها هستید. از این هفته به بعد […]

به گزارش کودک پرس ،مژده مژده. بهترین خبر این است که از این هفته به بعد تهوع شما کمتر می شود. اما شکمتان کم کم شکل حاملگی به خودش می گیرد و هرکس شما را ببیند متوجه تغییرات ظاهری می شود. پس از این هفته بیشتر شبیه حامله ها هستید. از این هفته به بعد هم پزشک شما با کمک سونوگرافی می تواند بگوید مادر یک دختر ناز و زیبا می شوید یا قرار است برای یک پسر کامل به سر مادری کنید. البته اگر هم نشد خیلی عجله نکنید چند هفته بعد همه چیز مشخص می شود.هفته سیزدهم یعنی اینکه وارد ماه چهارم حاملگی شده اید و این یعنی یک ماه دیگر را به سلامت پشت سر گذاشته اید.

 

 

وضعیت جنین

جنین شما در این هفته وارد 4 ماهگی شده است. حدس بزنید اندازه او حالا چقدر است؟ قد و قواره‌اش شاید اندازه یک هلوی رسیده، باشد. البته خیلی تپل نیست. وزنش در این هفته 25 گرم و قدش حدود 7.62 سانتی‌متر است. در این هفته سرش دیگر مثل قبل بزرگ نیست و همه اعضای بدن او به اندازه هم رشد کرده‌اند. اندام‌های او فعالیتشان را از هفته قبل شروع کرده‌اند. اعصاب و عضلات تشکیل‌شده‌اند و استخوان‌ها در حال قوی شدن هستند.پوست او هنوز هم نازک است و تمام رگ‌هایش پیداست. اعضای شکمی او از روده گرفته تا معده و… که در بند ناف بودند حالا به داخل شکمش منتقل شده‌اند. حالا می‌توانید عکس‌های جنین را تماشا کنید. گوش‌ها و چشم‌ها در این هفته تقریباً سر جای خود قرار گرفته‌اند. سیستم گردش خون او کمک می‌کند که سموم بدنش را پاک کند. در این هفته ممکن است با استفاده از سونوگرافی متوجه شوید جنین شما دخت راست یا پسر. با این حال ممکن است پزشک نتواند جنسیت او را تعیین کند و مجبور شوید چند هفته دیگر صبر کنید. ناراحت نشوید کلی وقت دارید تا بفهمید مادر یک دختر هستید یا یک پسر.

قد: 7.62 سانتی متر

وزن: 25.5 گرم

 

 

وضعیت مادر

هفته سیزدهم هفته آرامی برای مادر است. حالا دیگر با مادر شدن و تغییرات قبلی کنار آمده اید. احتمالاً خیلی از شما تاکنون تهوع صبحگاهی و استفراغ را پشت سر گذاشته‌اید. سرحال‌تر از قبل هستید و خبری از خستگی‌ها و بی حوصلگی‌های قبلی نیست. با این حال بهتر است بدانید که تا هفته چهاردهم و گاهی تا هفته بیستم ممکن است این علائم همراه شما باشد. رحم شما حالا به راحتی در زیر شکم حس می‌شود. رحم در هنگام لمس کردن مثل یک توپ گرد و نرم است. خبر خوب این است که با کم شدن تهوع و استفراغ غذا خوردن شما بهتر می‌شود و در نتیجه جنین بهتر رشد می‌کند.

 

 

تغذیه درهفته سیزدهم بارداری

1. کودک شما به سرعت در حال رشد است. در انتخاب مواد غذایی خود محتاط باشید. از ویتامین‌ها، مواد معدنی، مواد مغذی و کالر‌ی دار برای رشد کودک‌تان مصرف کنید. در نیمه دوم بارداری، شما تنها به 340 کالری اضافه در روز احتیاج دارید.

2. از مصرف پنیرهای نرم خودداری کنید. از خوردن پنیر فتا، بری و . . . اجتناب کنید مگر این که برچسب شیر پاستوریزه روی آن زده شده باشد.

3. فکر می‌کنید چرا پزشکان آن‌ قدر اصرار دارند که کافئین زیاد نخورید دلایل زیر را بخوانید تا متوجه این موضوع شوید:

* کافئین یک ترکیب شیمیایی است که باعث تحریک دستگاه اعصاب مرکزی می‌شود. این ماده در انواع مختلف غذا و نوشیدنی‌مثل شکلات و نوشابه و حتی در برخی از داروها یافت می‌شود.
* مصرف چهار فنجان قهوه در روز می‌تواند باعث اختلال رشد و در نتیجه پایین بودن وزن نوزاد هنگام تولد شود.
* کافئین از جفت رد می‌شود و به جنین می‌رسد و نیز وارد شیر مادر شده و در زمانی که نوزاد شما شیرخوار است او را بی‌قرار و بی‌خواب می‌کند. موجب تشنگی و مصرف بیش از حد آب می‌شود و دفع این آب، دفع کلسیم را به همراه دارد در صورتی که جنین برای رشد و داشتن استخوان‌های قوی به کلسیم زیادی نیاز دارد.

 

 

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته سیزدهم بارداری

ماهی که پیش رو دارید، ماه رویش مو است. در این ماه جنین کمی از زشتی خود را از دست می‌دهد، پوستش شفاف و قرمز رنگ است و کرک نازکی سراپای بدن او را پوشانده است.

توصیه‌شده است در این ماه روزهای پنج‌شنبه و جمعه سوره “انسان” (دهر) را بخوانید. در همه نمازهایتان در یک‌رکعت سوره “قدر” را تلاوت کنید و هرروز بعد از نماز 140 مرتبه صلوات بفرستید

قاووت بخورید. خوردن قاووت یا سویق، موجب قوت در فرزند و نبودن کودنی، سبک‌مغزی و نادانی در او می‌شود.

 

 

باید ها و نباید ها

اکنون زمان بسیار مناسبی برای ادامه برنامه ورزشی است، پیش از آنکه آنقدر سنگین شوید که نتوانید به راحتی و با لذت فعالیت کنید، از این فرصت استفاده کنید.
در کنار تشویق برای ادامه ورزش در طی سه ماهه دوم باید از انجام برخی حرکات خطرناک پرهیز کنید. از هرگونه فعالیتی که باعث افتادن، فعالیتی که نیاز به تعادل بالا و حرکت سریع داشته باشد، بخصوص ورزش هایی که نیاز به خوابیدن به پشت به مدت طولانی و یا چرخش بالاتنه دارند، اجتناب کنید. مرکز ثقل شما دچار تغییراتی شده که احتمال افتادن و بی تعادلی شما را افزایش داده و برای سلامت شما و جنین تان خطرناک خواهد بود.
بهتر است از فعالیت های زیر در طی سه ماهه دوم (و سوم) اجتناب شود:
• ورزش شدید در ارتفاعات بلند (مگر آنکه به آن عادت داشته باشید)
• غواصی و شیرجه در آب
• دوچرخه سواری در کوهستان یا جاده
• سنگ نوردی
• اسکی، اسنوبورد و اسکی روی آب
• اسکیت و یا هاکی روی یخ
• اسب سواری
• پرش بانجی!
ورزش هایی که بوسیله راکت انجام می شوند مانند تنیس و بدمینتون را محدود کنید، چراکه حرکات سریع و چرخشی آن تعادل ضعیف شما را تحت تاثیر قرار داده و خطر افتادن را افزایش می دهند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار