125930
۲۱ آذر ۱۳۹۶
رئیس اداره بهزیستی سبزوار:

نگهداری ۱۵۰ کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست در سبزوار/ یک هزار زن سرپرست خانوار زیرپوشش طرح بیمه زنان خانه‌دار قرار دارند

رئیس اداره بهزیستی سبزوار گفت: در حال حاضر از ۱۵۰ کودک بی‌سرپرست و بد سرپرست در ۸ مرکز خانه کودکان تحت نظارت اداره بهزیستی این شهرستان نگهداری می‌شوند.

به گزارش کودک پرس ، نظام جمهوری اسلامی از آغاز بر تأمین عدالت اجتماعی مبتنی بوده و تحقق آن تنها به عهده یک سازمان و با نهاد نبود بلکه به‌منزله تکلیف برای تمام ارگان نظام محسوب شده است.

حدود چهار دهه از تشکیل سازمان بهزیستی می‌گذرد سازمانی که به‌عنوان نخستین ارگان دولتی بنا به‌ضرورت برای تأمین و گسترش خدمات به معلولین و خانواده‌های بی‌سرپرست به پیشنهاد شهید دکتر محمدعلی فیاض بخش تأسیس شد.

بر اساس تکالیف قانونی فعالیت‌ها و خدمات گسترده‌ای به سازمان بهزیستی واگذارشده است که همسو با نگاه دولت مبنی بر گسترش عدالت اجتماعی، تدبیر در رفع مشکلات وامید به آینده بهتر عزم راسخ این نهاد برای تحقق آن تقویت‌شده است.

مرضیه کسرائی فر، رئیس اداره بهزیستی سبزوار در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرگزاری فارس به بیان اهداف و برنامه‌های این نهاد می‌پردازد.

 

بهزیستی در کدام بخش‌ها به فعالیت می‌پردازد؟

کسرائی‌فر: هم‌اکنون اداره بهزیستی سبزوار خدمات بسیاری را به جمعیت تحت پوشش خود که گستره‌ جمعیتی حدود 12 هزار خانوار با جمعیتی بالغ‌بر 30 هزار نفر را ارائه می‌دهد.

فعالیت‌های اداره بهزیستی سبزوار در چهار حوزه توان‌بخشی، اجتماعی، پیشگیری و مشارکت‌های مردمی است.

خدمت‌رسانی به گروه‌های مختلف افراد دارای معلولیت و توسعه برنامه‌های توان‌بخشی و توانمندسازی متناسب با نیازهای روز جامعه از مهم‌ترین اولویت‌های بهزیستی در مسیر تحقق سلامت و رفاه اجتماعی دنبال می‌شود و هم‌اکنون 6 هزار و 403 نفر دارای معلولیت تحت حمایت این اداره می‌باشند.

 

چه تعداد موسسه تحت نظارت بهزیستی در سبزوار مشغول به فعالیت هستند؟

کسرائی‌فر: چهار مرکز توان‌بخشی شبانه‌روزی شامل سالمندان مادر، سالمندان پدر و مرکز نگهداری معلولین ذهنی دختران بالای 14 سال، مرکز نگهداری بیماران اعصاب و روان دشت بهشت، 9 مرکز توان‌بخشی روزانه، 4 تشکل معلولین و NGO تحت نظارت این سازمان فعال هستند. همچنین مراکز حرفه‌آموزی دختران و پسران و مرکز نگهداری معلولان پسر بالای 14 سال در حال راه‌اندازی است. در سال گذشته بیش از 4 میلیارد تومان کمک دولت به‌صورت یارانه نگهدار و آموزش افراد دارای معلولیت به مراکز توان‌بخشی پرداخت‌شده است.

 

مهم‌ترین برنامه‌های بهزیستی در حوزه توان‌بخشی چیست؟

کسرائی‌فر: از دیگر فعالیت‌های توان‌بخشی اجرای فراگیر برنامه CBR (توان‌بخشی مبتنی بر جامعه) است که از سال 84 مناطق روستایی شهرستان را پوشش قرارگرفته است.اجرای برنامه‌های توان‌بخشی با رویکرد مشارکتی و حضور فعال معلول و خانواده وی در برنامه‌های توان‌بخشی و مبتنی بر جامعه بودن برنامه‌ها، اثربخشی این برنامه‌ها را تکمیل می‌کند.

Cbr با شناسایی معلولین در مناطق روستایی و نظرسنجی در 6 بخش آموزش خانواده، آموزش خارج از خانواده ارجاع به سطح بالاتر، اشتعال تأمین وسایل کمک توان‌بخشی و توان‌بخشی، حمایت‌های اجتماعی و مناسب‌سازی می‌پردازد.

 

اجرای کمیسیون ICF نظام طبقه‌بندی عملکرد و تعیین شدت معلولیت برای 3100 نفر در شهرستان انجام‌شده و کمیسیون بیماران اعصاب و روان از سال قبل در شهرستان برگزار می‌شود. صدور کارت شناسایی برای افراد دارای معلولیت به جهت سهولت دسترسی به خدمات در سایر دستگاه‌ها برنامه‌ریزی‌شده است.

در بخش توان‌بخشی پرداخت کمک‌هزینه معاش برای تعداد 1650 نفر در قالب مستمری ماهیانه است و همچنین ارائه خدمات توان پزشکی شامل فیزیوتراپی، شنوایی‌سنجی، بینایی‌سنجی، توزیع وسایل کمک توان‌بخشی به‌صورت رایگان شامل ویلچر، تشت مواج، عصا سمع و معرفی جهت بهره‌مندی از معافیت‌ها امتیازات آب و برق و گاز و معافیت سربازی، پرداخت هزینه‌های غیرمستقیم شامل جهیزیه، کمک‌هزینه مسکن درمان و پرداخت کل شهریه دانشجویان از دیگر خدمات این اداره است.

 

مهم‌ترین اقدامات اداره بهزیستی سبزوار در حوزه اجتماعی چیست؟

کسرائی‌فر: امور اجتماعی اداره بهزیستی سبزوار شامل دفتر زنان و خانواده، شبه خانواده، مهدهای کودک و اورژانس اجتماعی است.

هم‌اکنون تعداد پنج هزار و 200 خانواده ثبت سامانه اطلاعات این اداره هستند و 18 موسسه خیریه در حوزه اجتماعی و در مجموعه 23 مؤسسات خیریه که با نظارت اداره بهزیستی سبزوار فعال هستند.

ازآنجاکه یکی از وظایف بهزیستی فراهم کردن فضایی شبیه و نزدیک به خانواده در خانه‌های کودکان است این اداره به ارائه خدمات مختلف تربیتی و پرورشی و تأمین تغذیه، پوشاک تحصیل، مسکن، اشتغال و غیره برای فرزندان تحت پوشش تا مرحله توانمندسازی آنان می‌پردازد.

 

در حال حاضر از 150 کودک بی‌سرپرست و بد سرپرست در 8 مرکز خانه کودکان (مراکز شبه خانواده) تحت نظارت اداره بهزیستی سبزوار نگهداری می‌شوند. فرزندان ترخیص شده تا 17 میلیون تومان هزینه ترخیص پرداخت‌شده است.

در حال حاضر نزدیک به 100 مهدکودک شهری و روستایی فعال و یا در حال راه‌اندازی وظیفه نگهداری و آموزش کودکان زیر 6 سال و پیش از دبستان را به عهده‌دارند. همچنین تعداد 2000 کودک از طرح تأمین یک وعده غذایی گرم در روستا مهدها و حاشیه شهر باهدف کاهش سوءتغذیه برخوردار هستند.

 

بهزیستی برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار چه اقداماتی در دستور کار قرار داده است؟

کسرائی‌فر: از آن‌ جهت که بهره‌مندی از بیمه اجتماعی موجود از اقدامات مهم به‌منظور توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است. به همین منظور تعداد یک هزار نفر برخوردار از طرح بیمه زنان خانه‌دار هستند. گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار به‌منظور دستیابی به استقلال، خودکفایی اقتصادی و اجتماعی تشکیل‌شده‌اند و بهزیستی به‌عنوان حامی از این گروه‌ها حمایت می‌کند و علاوه بر تأمین بخشی از سرمایه کار، خدمات مشاوره و پشتیانی زمینه استقلال و خودکفایی آنان را فراهم می‌کند که در حال حاضر 7 گروه همیار زن سرپرست خانوار در امور خدمات، شیرینی‌پزی و خیاطی فعال هستند.

 

بهزیستی چگونه از بروز آسیب‌های اجتماعی در جامعه جلوگیری می‌کند؟

کسرائی‌فر: برنامه اورژانس اجتماعی باهدف جایگزینی مداخلات روانی-اجتماعی قبل از مداخلات قضایی و در حین آن شناسایی آسیب‌های شایع و مداخلات به هنگام در کودک‌آزاری، خودکشی، مشکلات خانوادگی و غیره انجام می‌شود و ارکان این برنامه را مرکز مداخله در رفتارهای فردی، خانوادگی و اجتماعی، خط تلفن اورژانس اجتماعی 123 تیم سیار اورژانس و پایگاه خدمات اجتماعی تشکیل می‌دهد.

از سال گذشته در راستای کاهش طلاق با توجه به تفاهم‌نامه کشوری مابین بهزیستی کشور و دادگستری کلیه طلاق‌های توافقی به اورژانس اجتماعی ارجاع داده شد که بعد از غربالگری به مراکز مشاوره ارجاع و در بازه زمانی 45 روز 6 جلسه مشاوره روانشناسی، مددکاری و حقوقی برای زوجین انجام می‌شود و تعداد سازش‌های از ابتدایی اجرای این طرح تاکنون بیش از 31 درصد بوده است.

 

 

مهم‌ترین اقدامات بهزیستی در حوزه پیشگیری چیست؟

کسرائی‌فر: آگاه‌سازی و پیشگیری از بروز معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی ازجمله فعالیت‌های این حوزه است.

در خصوص پیشگیری از معلولیت، از آذرماه سال 95 طرح غربالگری ژنتیک جهت 1000 نفر از دانش آموزان و زوجین قبل از ازدواج به تعداد 2000 زوج به‌صورت رایگان انجام‌شده است که در صورت نیاز به انجام ازمایشات تا سقف 6 میلیون تومان توسط سازمان بهزیستی پرداخت‌شده است.

سال گذشته در غربالگری بینایی 12 هزار کودک و در غربال شنوایی نوزادان و کودکان 6000 نوزاد سنجش شده‌اند انجام این غربالگری‌ها باهدف شناسایی اختلالات بینایی و شنوایی در کودکان است. کلیه طرح‌های غربالگری فوق از ابتدای سال جازی نیز در حال اجراست.

 

پیشگیری از اعتیاد در محلات شهری و روستایی توسط گروه‌های اجتماعی محور و در محیط‌های آموزشی دانش آموزان دانشجویان و در محیط‌های کار توسط این اداره پیگیری می‌شود.

همچنین در راستای درمان بیماری اعتیاد 10 کلینیک، 3 کمپ زنان و مردان و یک مرکز اجتماعی درمان‌مدار TC هم‌اکنون فعال هستند از طرفی 12 موسسه و مرکز مشاوره ژنتیک و دو پایگاه سلامت اجتماعی از مراکز حوزه پیشگیری نیز در سطح شهرستان ارائه خدمات مشاوره‌ای و سایر خدمات را به عهده‌دارند.

 

 

بهزیستی برای اجرای اهداف چگونه از مشارکت‌های مردمی بهره می‌برد؟

کسرائی‌فر: در راستای تحقق اهداف خداپسندانه در جهت ارائه خدمات بهتر و مطلوب‌تر به اقشار نیازمند و آسیب‌پذیر جامعه و معلولین همچنین به لحاظ حمایت خیرخواهانه و به‌عنوان یک تکلیف الهی و انسانی، سازمان بهزیستی اقدام به جلب و جذب کمک‌های نقدی و غیر نقدی و خدمات داوطلبانه از افراد خیر و مردم نیکوکار کرده است و همواره خود را موظف می‌داند تا با سازمان‌دهی و ایجاد شرایط مناسب زمینه گسترش فرهنگ خیر جمعی و مشارکت مردم را فراهم کند.

از ابتدای سال 96 تاکنون بیش از یک میلیارد و 100 میلیون تومان مشارکت نقدی خیرین به مراکز دولتی و غیردولتی بهزیستی پرداخت‌شده است که این کمک‌های مردمی صرف هزینه‌های نگهداری ایتام، سالمندان، معلولین و همچنین کمک به هزینه‌های ضروری خانواده‌های تحت پوشش از جمله مسکن، درمان، جهیزیه و غیره می‌شود.

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار