12452
۲۶ آبان ۱۳۹۵

طرفدار پرو پا قرص پرداختن به معنویات برای کودکان هستم

مشهدی رستم معتقد است، اگر نویسندگان در قالب شعر و داستان به مسایل معنوی نپردازند، تفکرات اشتباهی در کودک شکل می‌گیرد که این اشتباهات در بزرگسالی فجیع‌تر می‌شود.

به گزارش کودک پرس , فاطمه مشهدی رستم، نویسنده کودک و نوجوان و منتقد ادبی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان جهان غیب و موضوعات معنوی را در قالب های هنری اعم از داستان و شعر برای کودکان تبیین کرد و این مسئله تا چه اندازه ضرورت دارد به خبرنگار شبستان گفت: این سوال دو حالت دارد. یکی وجه شخصی که نظر شخصی من می شود و دیگری وجه عمومی است. من شخصا طرفدار این مسئله هستم که از جهان غیب و معنویت در قالب های هنری برای بچه ها صحبت ها کنیم چون عالم کودک محدود نیست.

مشهدی رستم ادامه داد: در درجه اول کودک باید با معنویات آشنا شود. حال سوال این است که کودک چگونه می تواند با مسایل معنوی آشنا شود. کودک می تواند از طریق محیط پیرامون و از طریق پدر و مادر، کتاب های درسی یا اولیای مدرسه با معنویت آشنا شود. از طرفی کودک برخی از وقایع، رسوم و مناسبت ها را نیز پیرامون خود می بیند. آیا اینها برای آشنایی صحیح کودک با مسایل معنوی کافی است؟ صددرصد نه، بنابراین من خودم یکی از طرفداران پروپاقرص پرداختن به مسایل معنوی برای کودکان هستم.

این نویسنده کودک و نوجوان با اشاره به اینکه برخی از محدودیت ها پیش روی نویسندگان است، اظهار داشت: اگر از جنبه عمومی بخواهیم بررسی کنیم باید به مشکلاتی که در زمینه پرداختن به مسایل معنوی برای کودکان است، اشاره کنیم. صحبت هایی با همکاران اعم از شعرا، محققان و نویسندگان داشتم. بسیاری از آنها تمایل پرداختن به مسایل معنوی برای کودکان را داشتند ولی گاهی خط قرمزها که به زعم من جایی برای این مسایل ندارد، مانع کار می شود. ما نمی توانیم محدودیت تعیین می کنیم که به این موضوع بپرداز و به آن نپرداز. بدین ترتیب یک خط و مرزهایی تولید می شود که بالاجبار افراد را وا می دارد که یک مقدار خودشان محدودیت به وجود بیاورند یعنی خودسانسوری کنند.

این منتقد ادبی پرداختن به مسایل معنوی در قالب داستان و شعر را برای کودکان امری ضروری دانست و افزود: مسئولان ما باید بدانند که خودسانسوری نویسندگان کودک و نوجوان  و دوری آنها از پرداختن به یک سری از مسایل همچون مسایل معنوی جز اینکه اثر منفی بر روی کودک داشته باشد، فایده ای ندارد. کودک ما از همان ابتدا نیازمند آگاهی و دانستن است. نپرداختن به مسایل معنوی برای کودکان و خودسانسوری در این زمینه باعث می شود، رفتارها و تفکرات اشتباهی در روند رشد کودک ایجاد شود. کودک همینطور که به مرور پیش می رود، دچار اشتباهاتی می شود که این اشتباهات در بزرگسالی، اشتباهات فجیع تری را به دنبال خواهد داشت.

نویسنده کتاب هایی همچون ” باغبان و فرشته آه “، ” روزه کله گنجشکی “، ” شب مثل بهشت ”  و ” روزی به جز روزهای دیگر ” با بیان اینکه من طرفدار کارهای ریشه ای هستم، عنوان کرد: به همه مسایل اعم از مسایل تخیلی و معنوی باید به طور ریشه ای و در حد فهم و درایت کودک پرداخت. ما باید مسایل را با همان زیبایی های خاص و زبان کودکانه و احساس کودکانه برای کودکان تبیین کنیم و کودک را آگاه و هوشیار سازیم. باید کودک را در درجه اول نسبت به زیبایی ها، ارزش ها و مقام والایی که در معنویت است، آشنا کنیم، آنهم به طور صحیح نه به صورت نمایشی، تحمیلی و به اصرار و اجبار.

منبع:خبرگزاری شبستان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار