124303
۱۴ آذر ۱۳۹۶

ارائه خدمات کتاب به دانش‌آموزان روستاهای فاقد کتابخانه

مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان شهرستان تربت جام رحمانی با اشاره به اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان بیش از ۳۰ سال است که در تربت جام راه‌اندازی شده است، بیان کرد: کانون در کنار خدمات کتاب و کتابخوانی، حدود ۴۷ عنوان فعالیت فرهنگی، هنری و ادبی به کودکان و نوجوانان ارائه می‌دهد.

به گزارش کودک پرس ، مرضیه رحمانی، مسئول ‌کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان تربت جام، با اشاره به تشکیل کارگروه‌های تخصصی کانون در کنوانسیون حقوق کودک در شهرستان و مشخص شدن رئیس کارگروه‌ها در سال گذشته، گفت: چارت این برنامه توسط فرمانداری سال قبل بومی‌سازی و کارگروه‌ها تشکیل شد.

وی با اشاره به اینکه تقریبا تمام دستگاه‌های اداری در این طرح درگیر هستند، افزود: پررنگ‌ترین دستگاه‌ها در این طرح فرمانداری، دادگستری، بهزیستی، آموزش و پرورش، کمیسیون امور بانوان فرمانداری و شهرداری است.

مسئول ‌کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان تربت جام با بیان اینکه همه اداراتی که به نوعی با کودک مرتبط هستند، جزو این طرح محسوب می‌شوند، اظهار کرد: کنوانسیون حقوق کودک، سال گذشته از طریق سامانه شبکه دولت و توسط فرمانداری به تمامی دستگاه‌های شهرستان ابلاغ شد ولی کسی در جریان این برنامه نیست، یا اعلام می‌کند در جریان نیستند.

 

رحمانی به برنامه‌ریزی و دستورالعمل‌های ابلاغی این طرح اشاره کرد و ادامه داد: طبق دستورالعمل باید هر ۴ ماه یک جلسه در شهرستان برگزار شود. در این جلسه کارگروه‌ها باید گزارش اقدامات و عملکرد خود را در این باره در جلسه ارائه دهند؛ اما در این سال فقط یک جلسه برگزار شده که اگر طبق برنامه پیش می‌رفتیم باید در آستانه برگزاری سومین جلسه آن می‌بودیم.
مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تربت جام به مسئولیت هر اداره در کارگروه‌های تخصصی اشاره کرد و افزود: هر دستگاه اداری باید در هر دوره، گزارش فعالیت‌هایی که در حوزه کودک انجام داده‌اند را به فرمانداری ارائه می‌داد اما متأسفانه ادارات شهرستان همکاری شایسته‌ای نداشتند و پیگیری این موضوع به سختی انجام می‌گیرد.

 

 

ارائه خدمات کتاب به دانش‌آموزان روستاهای فاقد کتابخانه

رحمانی با اشاره به اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان بیش از ۳۰ سال است که در تربت جام راه‌اندازی شده است، بیان کرد: کانون در کنار خدمات کتاب و کتابخوانی، حدود ۴۷ عنوان فعالیت فرهنگی، هنری و ادبی به کودکان و نوجوانان ارائه می‌دهد.
وی هدف کانون را ارتقای سطح سلامت روانی، اجتماعی، عاطفی و فرهنگی کودکان و نوجوانان برشمرد و گفت: بالابردن سرانه مطالعه دانش‌آموزان از دیگر اهداف این کانون است.
مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تربت جام به اجرای برنامه‌های ویژه مانند قصه‌گویی و معرفی کتاب در مدارس کم‌برخوردارشهرستان اشاره کرد و افزود: یک واحد سیار روستایی داریم که کتاب را به مدارس روستاها می‌برد. این واحد حدود هزار و ۸۰۰ عضو در روستاها دارد و سعی شده تا به دانش‌آموزانی که روستاهایشان فاقد کتابخانه است، خدمات فرهنگی و هنری ارائه شود.

 

وی به یک شیفت بودن کانون تربت جام اشاره کرد و افزود: با توجه به گستره جغرافیایی تربت جام و قرار گرفتن این شهرستان در رده چهارم جمعیتی استان، دو شیفت شدن این مرکز احساس می شود که باید با به ‌کارگیری نیروهای جدید، بتوانیم جمعیت دانش‌آموزی بیشتری را پوشش دهیم.
رحمانی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در این مرکز اشاره کرد و افزود: ما دو نیروی قراردادی هستیم و یک نیروی پاره وقت داریم. در حالی که چنین شهرستانی باید سه مرکز دو شیفت فعال داشته باشد و به صورت استاندارد، یک مرکز یک شیفت باید تقریبا ۱۲ نیروی تخصصی داشته باشد.
وی، کمبود بودجه تخصیصی را از دیگر مشکلات کانون برشمرد و اظهار کرد: با توجه به روحیه انعطاف‌پذیری کودکان و اهمیت بالای خدمات فرهنگی و هنری به این قشر، نیاز به توجه بیشتری است.

رحمانی مشارکت خیران و مردم را یکی از راهکارهای رفع مشکلات معرفی کرد و افزود: در مرکز سالنی داریم که خالی است و می‌تواند به عنوان آمفی تئاتر یا سالن نمایش استفاده شود، ولی تاکنون به علت کمبود تجهیزات مثل صندلی، دیتا، میز و تلویزیون نتوانستیم یک فضای مناسب برای نمایش فیلم و اجرای تئاتر برای کودکان مهیا کنیم. امیدواریم با مشارکت مردم و خیران و همکاری دیگر دستگاه‌های اداری شهرستان بتوانیم قدمی برای کودکان تربت جامی برداریم.

 

تربت جام نیاز به کتابخانه سیار شهری دارد

مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان تربت جام با بیان اینکه بعضی مدارس حاشیه شهر و دور از این مرکز نمی‌توانند از خدمات کانون استفاده کنند، گفت: اگر یک وسیله نقلیه مثل مینی بوس یا حداقل وانت بار به این مرکز تحویل شود، می‌توانیم کتابخانه سیار شهری را برای استفاده دانش‌آموزان مدارس حاشیه شهر فعال کنیم تا این دانش‌آموزان هم بتوانند از خدمات کانون بهره‌مند شوند؛ ولی متأسفانه بخش زیادی از دانش‌آموزان شهرستان را به دلیل کمبود امکانات و نیرو نمی‌توانیم پوشش دهیم.

 

 

خدمت‌رسانی به ۳۰۰ دانش‌آموز در ماه

وی با اشاره به اینکه به طور شناور در یک ماه، فقط حدود ۳۰۰ دانش‌آموز را می‌توانیم پوشش دهیم، گفت: در این مرکز‌ ۲ هزار عضو داریم ولی با نیروی کم اداری جوابگوی بخش کوچکی از جمعیت دانش‌آموزی شهرستان هستیم. درحالی که اگر فراخوان داده شود و تبلیغات کنیم، جمعیت زیادی مراجعه خواهند کرد ولی با این شرایط خدمات دهی به جمعیت زیاد غیرممکن است.
این مقام مسئول راه‌اندازی مراکز دیگر در مراکز بخش‌ها و شهرهای تابعه شهرستان را از دیگر نیازهای کودکان و نوجوانان برشمرد و افزود: شهرهایی مانند صالح آباد و نصرآباد دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی است و نیاز دارد تا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان راه‌اندازی شود ولی در پنج بخش شهرستان تربت جام فقط همین یک مرکز به صورت یک شیفت فعال است که نیاز است مدیران ارشد شهرستانی به دنبال تأمین مکان و مجوز راه‌اندازی مراکز بیشتر در شهرستان باشند.

رحمانی به استعدادهای ناب دانش‌آموزان تربت جامی اشاره کرد و ادامه داد: این دانش‌آموزان پتانسیل‌های خوبی در این راستا دارند و همیشه گروه‌ها و دانش‌آموزان کانون تربت جام که در مسابقات و جشنواره‌های استانی و کشوری که شرکت کردند، توانسته‌اند جزو بهترین‌های استان باشند. این دانش‌آموزان استحقاق بیشتر از این امکانات و خدمات را دارند و همه ما در قبال کودکان و نوجوانان شهرستان وظیفه پیگیری و خدمات شایسته داریم.

مسئول کانون تربت جام افزود: در این مرکز بیش از هشت هزار جلد کتاب تخصصی کودکان و نوجوانان در تمامی موضوعات داریم، کتابخانه این مرکز به صورت قفسه باز بوده و دانش‌آموزان عضو کانون کتب مورد نظر خود را از بین قفسه‌ها انتخاب کرده و به امانت می‌برند و پس از مطالعه باز می‌گردانند.

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار