123599
۱۲ آذر ۱۳۹۶
کارگردان تئاتر «پسرها تنهایند» عنوان کرد:

لزوم ایجاد رشته دانشگاهی تئاتر کودک و نوجوان با توجه به آسیب‌های موجود

سید جواد رحیم‌زاده کارگردان تئاتر «پسرها تنهایند» در مورد نداشتن یک رشته دانشگاهی تئاتر کودک و نوجوان واکنش نشان داد و گفت: وزارت آموزش و پرورش، تئاتر را وارد مدارس کند.

به گزارش کودک پرس ، سید جواد رحیم‌زاده با اشاره به حضور خود با اثر «پسرها تنهایند» در بیست و چهارمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان، اظهار کرد:‌ نویسنده اثر حمید قلعه‌ای از پیشکسوتان تئاتر کودک و نوجوان استان خراسان است.

وی با بیان اینکه این اثر در مورد نوجوانی است که به سن بلوغ رسیده و با توجه به قصه‌ای در آن قرار گرفته‌ایم سایه‌اش را گم کرده و برای پیدا کردن آن وارد مسیری می‌شود که به هویت خود برگردد، گفت: سه سال متوالی با نمایش«بدون شرح» و نمایش «راه طولانی سلام» در بخش نوجوان و نمایش «ماکرونی پیچی» در بخش کودک در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شرکت کرده‌ام.

کارگردان تئاتر «پسرها تنهایند» با اشاره به اینکه در این سالها اثر«بدون شرح» کار برگزیده‌ای و نمایش «ماکارونی پیچی» جزو اثرهای برتر جشنواره انتخاب شده است، افزود: نمایش «راه طولانی سلام» با هشت اثر کاندیدا و چهار جایزه کسب کرد.

 

 

وی با بیان اینکه شرکت در جشنواره و برگزاری هر جشنواره‌ای به عنوان ویترین سال و تولید آثار هنری کودک و نوجوان آن سال است و قطعا برای هر هنرمندی فرآورده‌ای خواهد داشت و یک سود معنوی، هنری و مادی دارد، گفت:‌ باید دید این سود و پیشرفت رو به صعود بوده یا خیر و آن بسیار حائز اهمیت است.

رحیم‌زاده با تاکید به اینکه کیفیت جشنواره هر سال باید توسط کارشناسان و هنرمندان آن جشنواره بررسی شود، خاطرنشان کرد: باید بعد از هر جشنواره جلسه آسیب‌شناسی برگزار شود و در همه بخش‌ها نقد و بررسی توسط موافقان و مختلفان انجام گیرد تا جشنواره بهتری برگزار شود.

وی با بیان اینکه هر سال خبرگزاری‌ها و مطبوعات قبل از برگزاری جشنواره به سراغ ما می‌آیند اما بعد از جشنواره دیگر ما را فراموش کرده تا سال بعد دوباره جشنواره برگزار شود، گفت: چه خوب است رسانه‌ها بخشی را برای بعد از جشنواره بگذارند و در مورد سخت‌افزاری، اسکان و پذیرایی، برخورد با عوامل و سطح داوری و … سئوال کنند.

کارگردان تئاتر «پسرها تنهایند» با اشاره به اینکه برخی سال‌ها جشنواره خوب برگزار شده اما برخی سالها کارها خوب نیست، افزود: برخی از سالها اثرها سلیقه‌ای داوری شده و برخی سالها نگاه ویژه‌ای به یک شهر و استان شده است و برخی از سالها ترکیب و چیدمان داورها مناسب نبوده است.

وی با تاکید به اینکه ما باید ابتدا به این درجه و هدف برسیم که آیا هنرمند در رقابت می‌خواهد به جشنواره وارد شود یا اینکه هدف او دیده شدن اثرش است، بیان کرد:‌ اگر هدف این است کار دیگران را ببیند و کار خودش نیز دیده شود باید جشنواره تمام امکانات اعم سالن، نور، صوت، زمان اجرا و مکان اجرا را در اختیار هنرمند قرار دهد.

 

 

*جشنواره برای تمام هنرمندان امکانات مساوی داشته باشد

 

رحیم‌زاده با بیان اینکه جشنواره باید برای تمام هنرمندان امکانات مساوی داشته باشد، ادامه داد: اگر هدف، رقابت است باید همه در شرایط مساوی باشند اما واقعیت ماجرا این بوده طی چند سال اخیر که وارد جشنواره شده‌ام، گروه‌ها با توجه به تقسیم‌بندی سالن‌ها و دوری و نزدیکی آنها به شهر، طبقه هنرمندان در شرایط مساوی نیستند و این رقابت درست نیست در حالی که جشنواره باید برای همه افراد امکانات مساوی در نظر گیرد.

وی مهمترین آسیب‌های حوزه تئاتر کودک و نوجوان را این طور بیان کرد: یکی از آسیب‌ها می‌تواند ورود انسانهای فاقد تخصص در بخش داوری و در حوزه مسوولان باشد.

کارگردان تئاتر «پسرها تنهایند» افزود: از سوی دیگر اینکه فاکتور مشخصی برای نگاه داوری نداشته باشیم و هدفمان این نباشد که بخواهیم کسی که دلسوز بوده و سالها کار می‌کند را تشویق کنیم، مسئله است.

وی با بیان اینکه در استان خراسان تئاتر دانش‌آموزی بسیار جدی و گسترده پیگیری می‌شود و هر ساله در سطح، استان، شهر، شهرستان‌ها و کشور کار صورت می‌گیرد، گفت: شاید هنوز تئاتر جای خود را در مدارس همدان و جاهای دیگر باز نکرده باشد و اگر این مسئله صحت داشته باشد، موضوع به آن برمی‌گردد که معلم و مربی تئاتر در این مراکز نداریم.

رحیم‌زاده تصریح کرد: از مهمترین وسایل کمک‌آموزشی می‌تواند هنر نمایش و بازیگری باشد اما معلم و مربی ثابت در رشته تئاتر و بازیگری تربیت نکرده‌ایم و آموزش و پرورش نیز نتوانسته جذب نیرو داشته باشد.

کارگردان تئاتر «پسرها تنهایند» با بیان اینکه 20 و اندی سال است که در مدارس با دانش‌آموزان کار می‌کنم و این را به عینه لمس کرده‌ام که آنها دوست دارند تئاتر را تجربه کنند، افزود:‌ ما باید در هر مدرسه مربی تئاتر و سرود و هنرهای آوایی داشته باشیم اما حتی از هر 30 مدرسه نیز یک مربی نداریم.

وی با بیان اینکه اگر استعداد آنها کشف شود، می‌توانند با این هنر خود را رشد دهند، گفت:‌ این کمبود وجود دارد و خواسته ما وقتی محقق خواهد شد که از طرف وزارت آموزش و پرورش توجهی به این امر باشد.

رحیم‌زاده خاطرنشان کرد: مشکل دیگر نبود رشته دانشگاهی به نام تئاتر کودک و نوجوان است تا هنرمندان به صورت آکادمیک درس بخوانند و بعد وارد مدرسه، مهد کودک‌ها و جامعه شوند.

وی با بیان اینکه سال چهارم است که در جشنواره شرکت کرده‌ام و یک سال نیز به عنوان مهمان حضور داشته‌ام، افزود:‌ به نظر باید بعد از جشنواره آسیب‌شناسی صورت گیرد و بسیاری از کارهای ساده را می‌توان انجام داد که هنرمند با آرامش کارش را انجام دهد چراکه یک سال تلاش شده تا یک بسته فرهنگی تقدیم کودکان و نوجوانان شود.

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار