123428
۱۱ آذر ۱۳۹۶
در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان؛

منجم: زنده کردن قصه‌های پدربزرگ و مادربزرگ‌ها را در نمایش دنبال می‌کنم

نویسنده و کارگردان نمایش «کی از همه قوی‌تره؟» با بیان اینکه زنده کردن قصه‌های پدربزرگ و مادربزرگ‌ها را در نمایش دنبال می‌کنم گفت: این نمایش با استفاده از عروسک‌های اصیل و در عین حال امروزی به روی صحنه می‌رود.

به گزارش کودک پرس ، نمایش”کی از همه قوی تره” از لاهیجان در بخش مسابقه تئاتر خردسال امروز در دو سانس 10 و 11 در بیست و چهارمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به روی صحنه رفت.

نمایش «کی از همه قوی‌تره؟» به نویسندگی و کارگردانی سمیه منجم در بخش مسابقه (خردسال) است که امروز به مدت 20 دقیقه در دو سانس در سالن اداره کل فرهنگ و ارشاد همدان به روی صحنه رفت.

این نمایش یکی از ٧ اثر نمایشی منتخب است که به بخش خردسال بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان راه یافته است.

 

این نمایش درباره مرد سنگتراشی است که احساس می‌کند قدرت کافی ندارد و آرزو می‌کند تا جای فرد دیگری باشد اما هر بار دچار مشکل می‌شود و نمایش ضمن معرفی مشاغل برای کودکان او را با قدرت انسان و نعمت‌هایی که خدا به او داده آشنا می‌کند.

سمیه منجم که طراحی صحنه، طرح و ساخت عروسک‌ها و طراحی لباس را نیز بر عهده داشته است، در مورد این نمایش اظهار داشت: من در کودکی بارها قصه «کی از همه قوی‌تره؟» را به شیوه‌های مختلف شنیده بودم و آن را خیلی دوست داشتم برایم جالب بود بسیاری از افرادی که قصد داشتم قصه را برای آن‌ها توضیح دهم، آن را شنیده بودند و تمام داستان را به خاطر می‌آوردند.

وی افزود: زنده کردن قصه‌های فوق‌العاده‌ای‌ که از زبان پدربزرگ و مادربزرگ‌ها شنیده‌ایم یکی از هدف‌هایی است که در حوزه نمایش دنبال می‌کنم که این قصه‌ها بزرگ‌ترین سرمایه کودکان دیروز برای نسل امروز است.

کارگردان و نویسنده این نمایش با اشاره به اینکه خدا با عدالت است و هیچ فردی و هیچ چیزی را بر دیگری مقدم نیافریده است بیان کرد: تمام فاکتورهای این قصه به طور کامل ایرانی است و این پیام را دربردارد که آدمی باید قدر داشته‌هایش را بداند.

 

منجم درباره ساخت و استفاده از عروسک‌ها در این نمایش عنوان کرد: در این نمایش عروسک‌ها به گونه‌ای کاملا متفاوت ساخته شده‌اند و مخاطب با چند عروسک دستی یا نخی مواجه نیست بلکه با عروسک‌های مکعبی شکل با شیوه عروسک گردانی جدید روبه‌رو است که در ساخت آن سعی شده در عین اصیل و ایرانی بودن به دنیای مدرن کودکان امروز هم نزدیک باشد.

وی عنوان کرد: ویژگی این نمایش علاوه بر تفاوت در عروسک‌ها و نوع عروسک‌گردانی، طراحی شخصیت‌ها به وسیله نقوش اصیل گلیم ایرانی است. به دلیل اصالت داستان و ایرانی بودنش سعی کردم عروسک‌ها نیز این ویژگی را دارا باشند. بنابراین به سراغ نقوش گلیم‌هایی رفتم که تمام کودکی‌ام با نقش و نگارهایش به رویاپردازی و داستان سرایی گذشت.

به گزارش بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان 10 تا 15 آذر با دبیری مریم کاظمی در همدان برگزار می‌شود.

 

منبع: تسنیم

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار