موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
122508
۰۷ آذر ۱۳۹۶
کیومرث پوراحمد اظهار داشت؛

جشنواره رشد هم نتوانست بر فقر فرهنگی کشور غلبه کند

کیومرث پوراحمد با اشاره به اینکه نه تنها برگزاری جشنواره رشد بلکه برگزاری جشنواره‌های مختلف کودک طی این سال‌ها نتوانسته بر فقر فرهنگی و تربیتی کشور اثرگذار باشد، عنوان کرد: توجه نکردن به فیلمسازان فاخر و کاربلد در زمینه‌های تربیتی و… در کشور علت اصلی ساخت فیلم‌های غیر ارزشی است.

به گزارش کودک پرس ، کیومرث پوراحمد، داور بخش داستان بلند چهل و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، در نشست خبری اعضای هیئت‌ علمی داوران این جشنواره که پنجم آذرماه در مشهد برگزار شد، عنوان کرد: نه تنها برگزاری جشنواره رشد بلکه برگزاری جشنواره‌های مختلف کودک طی این سال‌ها نتوانسته بر فقر فرهنگی و تربیتی کشور اثرگذار باشد.

وی در ادامه بیان کرد: مسئولان و مدیران ما اصلا توجهی به فرهنگ و تربیت ندارند و دلشان برای فرهنگ این مملکت به خصوص کودکان و نوجوانان نمی‌سوزد.
پوراحمد ادامه داد: وقتی بنیاد سینمایی مثل فارابی برای تهیه فیلم ارزشی به کارگردانان می‌گوید برای تولید یک فیلم باید سرمایه از خودتان داشته باشید، یک کارگردان هر چند با ایده خوب چگونه می‌تواند بدون سرمایه فیلم بسازد.

 

بی‌توجهی به کارگردانان کاربلد؛ علت ساخت فیلم‌های غیر ارزشی

وی توجه نکردن به فیلمسازان فاخر و کاربلد در زمینه‌های تربیتی و… در کشور را علت اصلی ساخت فیلم‌های غیر ارزشی دانست و بیان کرد: هر فردی که کاربلد در جامعه باشد، به راحتی کنار زده می‌شود؛ سینمای کودک در گذشته خیلی بهتر از اکنون بوده است.
این کارگردان سینما عنوان کرد: ما با سینما زندگی می‌کنیم و نفس می‌کشیم اما سینما برای عده‌ای کالا است، تلویزیون خیلی وقت است که به جز تبلیغات و مصرف‌گرایی حرفی برای مخاطب خود به ویژه کودک ندارد.
مسعود نقاش‌زاده، یکی دیگر از داوران بخش داستانی و معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی، در خصوص ملاک داوری آثار، تصریح کرد: موضوعات ارزشی و تربیتی از بخش‌های مهم انتخاب آثار در بخش داستانی است. توجه به مخاطب بسیار مهم است و انتخاب فیلم در این زمینه سخت است.

وی ادامه داد: ما فیلم قابل توجهی در بخش بین‎‌الملل نداشتیم، فیلمی که با موضوع تربیتی باشد.
نقاش‌زاده اظهار کرد: خوشبختانه سینمای کودک و نوجوان در زمینه تولید و توسعه زیرساخت‌های نمایش و موضوعات تربیتی و ارزشی مورد توجه قرار گرفته است.
مونیکا واهی از کشور هند، یکی دیگر از داوران بخش داستان بلند جشنواره رشد در خصوص معیار برتری یک فیلم، عنوان کرد: باید فیلم افراد جدید و داستان آن به‌روز و طولانی باشد به گونه‌ای که مخاطب را تحریک کند.
وی ادامه داد: فیلم‌ها را با دید بچه‌ها مورد بررسی قرار می‌دهیم، فیلمی که کنجکاوی بچه‌ها را زیاد و سؤال در ذهن آنها ایجاد کند و آنها را به چالش بکشد، مورد نظر ما است.

وحید گلستان، رئیس هیئت داوران چهل و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، عنوان کرد: توقعی که از جشنواره رشد داشتیم طی این چهل و هفت دوره برگزار نشده است و اکران این فیلم‌ها در سینما نخواهد بود.
در ادامه ارد زند، داور بخش مستند جشنواره رشد، تصریح کرد: خوشبختانه در این بخش، نگاه تازه‌ای در آثار دیده شد.

 

پژوهش در زمینه سینمای مستند وجود ندارد

وی در ادامه گفته‌های خود عنوان کرد: سینمای مستند می‌تواند در زمینه‌های اجتماعی و تربیتی فعال باشد اما ما به دنبال سوژه بکر در این زمینه نمی‌رویم و پژوهش در این زمینه وجود ندارد.
در ادامه محمد عارف، یکی دیگر از داوران بخش مستند جشنواره رشد، اظهار کرد: وضعیت سینمای مستند پویا است، در ژانر اجتماعی فیلم‌های درخشانی ساخته می‌شود اما دیده نمی‌شود.
سینمای مستند می‌تواند بحران‌های اجتماعی جامعه را حل کند
وی افزود: ما در کشوری هستیم که با بحران زیادی رو به رو است، سینمای مستند می‌تواند این بحران‌های اجتماعی و تربیتی جامعه را حل کند.

عارف تصریح کرد: موضوعات اجتماعی فیلم‌های مستند جشنواره رشد امسال بسیار زیاد بوده است اما چه فایده که این جشنواره که بازار ندارد و بیشتر شبیه ویترین است.
در ادامه رضا طالبی‌نژاد، یکی از داوران بخش علمی و آموزشی جشنواره رشد، افزود: ما همیشه در زمینه فیلم علمی و تربیتی در داخل و خارج از کشور دچار معضل بودیم که امسال هم با این موانع رو به رو هستیم.
وی اظهار کرد: فیلم‌های علمی و تربیتی کشور تبدیل به تبلیغات شده است و این خوب نیست.
در ادامه محمدرضا کریمی صارمی، داور بخش پویانمایی جشنواره رشد، تصریح کرد: تاکنون پنجاه فیلم را دیده‌ایم، فیلم‌های جشنواره ما قابل رقابت با پویانمایی خارج از کشور است.

وی تصریح کرد: وظیفه اصلی کانون پرورش و فکری به عنوان نهاد تربیتی و آموزشی کودکان، اکران فیلم‌های تربیتی و آموزشی است و تمام تلاش هم تا به این لحظه همین موضوع بوده است.
امیر توده روستا، یکی دیگر از داوران عنوان کرد: مادامی که نگاه خشن شهر ما به کودکان تغییر نکند، سینمای کودک هم تغییر نخواهد کرد.

وی افزود: کودکان در دوران گذشته بدون هیچ نگاه آموزشی بزرگ شدند و اما اکنون نگاه تربیتی خاصی برای کودکان می‌طلبد، سینمای کودک دچار بحرانی است که باید به آن رسیدگی جدی شود.

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار