121701
۰۲ آذر ۱۳۹۶
معاون رئیس جمهور افغانستان:

بیش از سه میلیون کودک در افغانستان به آموزش دسترسی ندارند

«سرور دانش»، معاون دوم ریاست جمهوری اعلام کرد که بیش از سه میلیون کودک افغان به آموزش دسترسی ندارند و بیشتر آنان را دختران تشکیل می‌دهند.

به گزارش کودک پرس ، «سرور دانش»، معاون دوم ریاست جمهوری اعلام کرد که بیش از سه میلیون کودک افغان به آموزش دسترسی ندارند و بیشتر آنان را دختران تشکیل می‌دهند.

معاون دوم ریاست جمهوری که در مراسمی به مناسبت روز جهانی کودک صحبت می‌کرد گفت: بیش از سه ملیون کودک افغان از آموزش محروم اند و این رقم بسیار بزرگ و نگران کننده است.

وی افزوده که حدود ۱.۳ میلیون کودک در کشور نان آوران خانواده‌هایشان هستند که ۵۰ درصد آنان کارهای شاقه انجام می‌دهند.

دانش اظهار داشت که علت اصلی این مشکلات فقر و ناتوانی اقتصادی است. وی افزوده به لحاظ قانونی این کودکان نباید مسئولیت کسی را به عهده داشته باشند اما شرایط آنان را مجبور کرده که نان آوران خانواده‌هایشان باشند.

معاون دوم ریاست جمهوری در این مراسم گفت که آخرین گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد سالانه ۹۵۰۰ کودک افغان به دلیل بیماری اسهال جان خود را از دست می‌دهد و باید به این مورد نیز توجه شود. البته این گزارش سازمان ملل از سوی وزارت صحت عامه افغانستان رد شده است.

دانش می‌گوید که گزارش‌ها در مورد حضور کودکان در صفوف نیروهای امنیتی قابل نگرانی نیست و این مشکل حل شده است.

وی افزود: جنگ و ناامنی از موارد هستند که مانع رشد جوامع می‌شود و به کودکان آسیب می‌زنند. آقای دانش همچنین گفته که در سراسر جهان صد میلیون طفل از طریق کارهای شاقه و یا کارهای دیگر امرار معاش می‌کنند.

قابل ذکر است که شماری از کوکان در افغانستان به دلیل شرایط بد اقتصادی، جنگ و ناامنی از حق تعلیم محروم شده و مجبور به کارهای شاقه و یا مهاجرت شده‌اند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار